צפיה בהודעה בודדת
עדיין לא נקרא Friday 14/09/2012, 12:51   #9
eyalco
 
תאריך הצטרפות: 28/11/03
מיקום: GB
הודעות: 1,427
הודו לך על 0 הודעות 0 פעמים
סוג אקווריום: migiche
וותק בתחום: migiche
ברירת מחדל תגובה להודעה: הוספת זרחן לאקווריום צמחיה שסובל מאצות

ציטוט:
פורסם במקור על ידי שלולי צפה בהודעה
אני לא יודע על מה מסתמכת תגובתך הקצרה, המים מלאים בנבגים של אצות, הצמחים והאצות ניזונים מאותם נוטריינטים בדיוק, כך שעודף נוטריינטים במים יגרום לגדילת אצות.
הדיון הזה וותיק בערך כמו הדיון על קדימות העולם. הענין הוא שבעולם, בכלל הפורומים השונים, התקדמו מעבר ואנו עדיין נשארים בחשיבה המוטעית של אצות המתחרות בצמחים. אני חוזר לה/שוואה שלי שנתתי בעבר - זה כמו לומר שפילים ויתושים מתחרים על אותו בית גידול (בהנחה שמזון היתושים הוא אותם צמחים כמו הפילים ולא דם..).

הצמחים זקוקים לכמות גדולה משמעותית של תוצרי מזון מאשר האצות (גם אם ניקח את הצמח הקטן והאיטי ביותר מול האצה הגדולה הרעבה ביותר שקיימת). רמת הביומסה של הצמחים גבוהה בהרבה מזו של האצות. מחד, לא ניתן להגביל רמת תוצרי המזון במים, כפי שהציעו בזמנו ומנגד, גם צמח איטי וקטן גדול פי כמה וכמה מהאצה הכי גדולה ובכך הופך הוא לדומיננטי בסביבתו - כל עוד כל צרכיו מסופקים (רעיון האיזון המקודש). האצות יכולות לצרוך כמות תוצרי מזון הקטנה פי כמה וכמה מהמינימום הנדרש לצריכת הצמחים. עם זאת, בסביבה בה שולטים הצמחים, גם האיטיים ביניהם, האצות לא תתקיימנה (התייחסתי לזה בהרחבה במאמר האצות שלי - חשוב להבנה, הנבגים מצויים במים ללא הפסקה. כל זמן שהצמחים לא נחלשים - או התנאים אינם משתנים - האצות לא יתפתחו).

מרבית אזורי המחיה של צמחי מים מתוקים נוטים לשינויים, כאשר לצמחי המים יש השפעה מייצבת על הסביבה. הצמחים זקוקים ליציבות כדי לגדול היטב. מכאן אנו רואים כי שינויים ב- CO2 וב- NH4 הם הגורמים המשמעותיים ביותר לאצות. שליטה בגורמים אלו תוביל לשליטה באצות. הספקת תוצרי מזון כנדרש ומעט יותר תחזק את הצמחים ותסייע להם במלחמתם באצות. השוואה בין נבגי אצות קטנים ובין צמח גדול בעל מליוני תאים אינה ברת ביצוע. המולקולה הכי קטנה של אמוניה תהיה משמעותית מאוד לקבוצת נבגי אצות, כאשר הצמח עשוי שלא להנות מכך בכלל. לצמח יש גם רזרבות המספיקות להקטין את ה- NO3 ללא הפסד תוצר כלל לעומת תא אצות קטן ללא רזרבות כלל.

ככלל, הבעיה באצות בד"כ (והתייחסתי לכך רבות) היא לא עודף משום נוטריינט כלשהו אלא דווקא להפך - מחוסרים !!! עודף פוספט לא יוביל ליותר אצות כמו גם עודף אחר - כל אלו אגדות אורבניות שבאמת הגיע זמנן להיעלם מן העולם.
עבדתי באקווריום עפ פוגספט ברמות של 2 PPM, ניטראט הגיע ל- 70 PPM, ברזל הגיע ל- 1.2
PPM ועוד. לא היו אצות.
תקטין אצלך דישון פוספט, תאפס ברזל וניטראט ותראה אצות כבמטה מקסמים מופיעות. שפוך יותר פוספט וברזל ותבחן לבד...

לא נדרש גם מהירי גדילה - מה שחשוב הוא רמת הביומסה באקווריום. גם אם נשתול 90% איטיי גדילה ונדשן כמו שצריך, לא נתקל באצות. אין ספק כי למהירי הגדילה יש יתרונות באקווריום, אך מהירות צריכת נוטריינטים אינה אחת מהם. אנו מבינים כבר כי כמויות נוטריינטים במים אינה הבעיה בכל הקשור באצות - זו עובדה בדוקה. אין צורך במהירי גדילה, שהרעיון הוא שיתחרו באצות על מקורות מזון. אנו מבינים כיום שפילים אינם מתחרים ביתושים על אותם מקורות מזון, כך גם לא הצמחים והאצות ולכן מהירי גדילה כשלעצמם אינם כאן הענין כלל - זו ההבחנה הדקה שלא תופסים בכל הנושא של המלחמה באצות.

יהיו אלו שיאמרו כי האצות גדלות על איטיי הגדילה הרבה יותר מאשר על מהירי הגדילה. ההסבר היחיד לכך הוא הזמן שיש לאצות לגדול על איטיי הגדילה - ללא שום קשר לקצב שליקת הנוטריינטים של הצמח מהמים. אל תשכחו שנוכל גם לראות אצות על עלים ישנים יותר - גם אצל מהירי גדילה. הענין עם מהירי הגדילה הוא שקצב גיזומם מהיר מכדי שהצמחים יספיקו להתיישב עליהם. במקרה זה נראה אצות על גזעים וכל השאר.

בגדול, הרעיון הוא פשוט : ככול שיהיו לנו יותר צמחים באקווריום - הצמחים יהיו דומיננטיים. גם אנוביות ננה וגם האמיאנטוס. כאן, אם נוסיף 90%-100% צמחים מהיום הראשון, לא תהיה לאצות כל דריסת רגל. מה כן חייבים? הספקה טובה של CO2, נוטריינטים (כולל ובמיוחד ברזל, PO4 ואחרים) ונשמור על איזון וכל שאר הבלה בלה...

שלושה גורמים עיקריים לאצות :
1. CO2.
2. תאורה עוצמתית.
3. מחסור נוטריינטים.
בסדר הזה.
קיימים יחסי גומלין כמובן, כאשר תאורה עוצמתית מחייבת דישון מוגבר בהתאם, הן מבחינת נוטריינטים והן מבחינת CO2. בכלל, אם תעלה תאורה ולא תדשן בהתאם - תקבל די מהר אצות (ואז יחשבו בטעות שהתאורה גרמה לאצות - ראה מקרה ה- T5 עושה אצות בעבר...).

קיבלנו אצות? עשינו משהו לא טוב (ללא קשר לסוג הצמחים ששמנו). בידקו משטר דישון. בידקו CO2. הסירו לחלוטין את האצות מהאקווריום - שלא יהיה להם זכר. נקו את הפילטר. נקו גזעים, סלעים וכל מה שיש. שאבו חצץ וחיזרו על כך אם צריך. האצות תיעלמנה מהאקווריום.

טעות חוזרת היא להפגיז תאורה עצבנית באקווריום, לדשן פחות, לחסוך ב- CO2 ולבסוף מגיעים האצות (על אף העובדה שיש אקווריומים עם 100% שתילה)...
הקטינו מעט תאורה. מספיק בהחלט 0.5-0.7 וואט לליטר!!! ניתן לשחק עם רמות התאורה/דישון/CO2 באופן מושכל ולחסוך הרבה צרות. הקטינו תאורה - לאצות תהיינה יותר בעיות. המפתח כאן התאורה - לא עודף זה או אחר של נוטריינט זה או אחר. אל תשכחו שאיטיי הגדילה יסתדרו טוב יותר עם חוסר קל של נוטריינטים מאשר מהיר הגדילה - ככה יש לנו מרווח משחק גדול יותר בדישון ומקום נרחב יותר לטעויות שלנו ללא מחיר כבד.

ציטוט:
פורסם במקור על ידי אלון.ו צפה בהודעה
זה סוג של ביצה ותרנגולת
חוסר בצמחים בא לידי ביטוי בחוסר של צרכנים
אפשר גם להגיד את זה אחרת
עודף בנוטריאנטים וחוסר בצרכנים מתבטא באצות
שוב, שייך לביומסה. צריך להכניס כמות טובה של צמחיה לאקווריום. הצמחים חייבים להיות דומיננטים- אנו מגדלים צמחים ולא אצות ולכן מספקים את התנאי הטובים ביותר לצמחים ולא לאצות ולכן כמובן שצריך צמחיה באקווריום. שים הרבה איטיי גדילה ותדשן. כל השאר כבר לא מענין אותנו...

אייל
eyalco לא מחובר   הגב עם ציטוט