צפה בגרסא המלאה : שאלה על אצות ועוצמת תאורה


wolf1
Saturday 16/03/2002, 12:50
בשבועות האחרונים כמות האצות החוטיות על העלים באקווריום שלי,וגם ירוקת בקרקעית,עלו בצורה דרסטית.
כדי לצמצם את הנזק,קצצת (לצערי הרב) את העלים הנגועים - האם זה צעד נכון?
כמו כן,כיביתי מנורה אחת מתוך השלוש שיש לי וכרגע יש לי עוצמת תאורה של 60 וואט במקום 90.
כמה זה קריטי,מה עוד שאני לא מוסיף CO2 למיכל.
עוד שאלה בעניין - בזמן שהתאורה פועלת אצלי (10 שעות אגב,עם 2 הפסקה באמצע היום) פועלת גם משאבה ואבן אוויר - האם כדאי לכבות את המשאבה בכלל?
איזה עוד דרך אפשרית למלחמה באצות האלה??
אגב,הצמחים אצלי גודלים בפראות,בלי CO2,אפילו 2 פקעות רדומות שלי (צמח אדום יפה מאד,לא זוכר את שמו) התעוררו פתאום והחלו לצמח עלים אדומים ויפים.
בתודה מראש

shoonra
Saturday 16/03/2002, 13:00
התפרצות דרסטית של אצות נובעת בדרך כלל משינוי דרסטי בתנאי המים
תבדוק מה השתנה בזמן האחרון
אגב אם תתן יותר פרטים על האקווריום (גודלו,כמה זמן הוא קיים,היכן הוא נמצא בבית וכו'), סוגי הדגים , הפילטרזציה וסוג התאורה ,זה יעזור לתת לך תשובה יותר ממוקדת

amnon
Saturday 16/03/2002, 13:21
אני מחזק את דבריו של shoonra,שינוי בתנאי המים הוא הגורם המכריע להתפרצות אצות,אני אומר זאת מכוון שאני מנוסה במצב כזה,
כששינתי את שיטת החלפות המים ,נעלמו האצות כלא היו.
כלומר,כשהייתי מבצע החלפות בשילוב מי ברז עם אוסמוזה ,אז הייתה חגיגה לאצות,כנראה בגלל כמות הפוספטים הגדולה במי הברז.
כשהתחלתי בהחלפות רק עם מי אוסמוזה ,נעלמו האצות. (אומנם זה גרם לבעיות של שינויי PH אבל זה לא קשור).ד.א חשוב לדעת שכשמשתמשים בהחלפות במי אוסמוזה בלבד ,חשוב להוסיף את המינרלים שהאוסמוזר מנטרל.(r/o raight וכו').

wolf1
Saturday 16/03/2002, 20:40
האקווריום הוא באורך מטר בערך,נפח כ 200 ליטר.
פילטר רטוב יבש,ראש כוח של 1200 ליטר/שעה
אין לי אוסמוזה הפוכה..
החלפות מים פעם בשבוע,בין 10-20 אחוז מנפח המיכל.(אני מקפיד,אבל לפעמים פעם בשבועיים,קורה:=)
הוא לא תחת תאורה ישירה.
בן כ-3.5-4 חודשים
3 מנורות GRO LUX של סילבניה,אני מפעיל רק 2 בשבוע האחרון,כדי לנסות להלחם באצות.
זה אפקטיבי?
מה אתם מציעים??
בתודה שוב

Cobalt
Saturday 16/03/2002, 20:42
אני הייתי מקצר את היום.
ואל תכבה את האויר והפילטר זה חיוני לדגים
יחיאל

wolf1
Saturday 16/03/2002, 20:46
לכמה שעות אור לקצר?...
ומאיזה שעות כדאי לעשות את זה?...
הרי צריך גם להנות מהדגים בערב...

קובי
Saturday 16/03/2002, 21:01
אז תקצר מהבוקר. בכל מקרה אל תפחית את עוצמת התאורה, אתה פשוט עוזר לאצות ופוגע בצמחים. הוסף CO2 מריאקטור תוצרת בית, הגדל את ההפסקה ל - 4 שעות, ותשתדל שתאורה תהיה למשך פחות מ - 6 שעות רצופות בכל פעם.

wolf1
Saturday 16/03/2002, 21:06
האם זה MUST?..

fish in heaven
Saturday 16/03/2002, 22:11
לא לא ועוד פעם לא !!!!!
קיצור התאורה רק יפגע בצמחים, ולא יזיז לאצות!
טיפול באצות הרבה יותר יעיל הוא - הוספת צמחים מהירי גדילה(קבומבה מוצלח וקל להשגה), CO2, הוספת חומר סופח פוספטים, הוספת דשן קרקעי, הוספת TRACE ELEMENTS, הגברת החלפות מים (הורדת ניטראט מתחת ל 20 ppm), טיפול באמוניה לצמחים נגועים! אם מדובר באצות שאפשר להוציא עם היד, אז לעבודה :)

תאמינו לי, יש לי מלחמה עם כל סוג של אצות שקיים! אם תעשה את כל הדברים האלה ביחד ולא אחד כל פעם, אתה תיפטר מהאצות 99%, הורדת תאורה רוב הסיכויים רק תפגע בצמחים.

רק הערה אחת - תאר האת האצות החוטיות שלך ? קצרות, ארוכות ? צבע ? יש עוד סוגי אצות.

ושוב - כל הצעדים ביחד, אחרת הטיפול הרבה פחות אפקטיבי

עמירם ש.
Saturday 16/03/2002, 22:33
כן כן ועוד פעם כן !!!!

מצטער, דניאל, אבל מכל השיטות שניסיתי - היחידה שעבדה היטב ומייד (תוך כמה ימים) היתה הפסקת הצהריים. לא קיצרתי את סך-הכל של התאורה, פשוט הזזתי את השעות כך שתהיה הפסקה של ארבע שעות. לצמחים זה לא הזיז כהוא-זה - הם עדיין צומחים מהר מדי לטעמי, אבל האצות פשוט נעצרו.

אני מסכים איתך שהמלחמה באצות כוללת מספר צעדים במקביל. בעיקרון יש צורך לתקוף שני תחומים - את כימיית המים ואת התאורה. כל השיטות שהזכרת (כולל הצמחים מהירי הגדילה!) תפקידן לטפל בכימיה של המים, כך שלא ייווצר מצב של חוסר איזון בין היסודות הדרושים לצמחים (חוק המינימום של לייביג). זה נכון וחשוב, אבל לא פחות חשוב לדאוג שלא תהיה תאורה רציפה של יותר מ-6 שעות.

קראתי מאמר הטוען כי הפסקת הצהריים מזיקה לדגים. אני לא יודע - אולי זה נכון. מה שאני כן יודע, ויודע היטב, הוא שההפסקה מזיקה מאוד לאצות ואינה מזיקה בשום אופן לצמחים.

fish in heaven
Saturday 16/03/2002, 22:45
אני הייתי מקצר את היום.
ואל תכבה את האויר והפילטר זה חיוני לדגים
יחיאל
עמירם התכוונתי לקיצור שעות התאורה - אין לי ויכוח עם הפסקת צהריים.

wolf1
Sunday 17/03/2002, 00:40
האצות החוטיות הן ירקרקות...ולא ארוכות מאד.
רובן צומחות מהחלק החיצוני של העלים הנגועים,1-2 מ"מ כלפי פנים העלה.
חלק אני מגרד מדי פעם.
חלק מהעלים קצצתי.
אתם אומרים שלא כדאי להוריד את האור?להשאיר 90 וואט גם אם אני לא שם CO2?..
עד הקיצוץ,זה די ג'ונגל אצלי - יש לי אגב 2 קבומבות מצלחות מאד.
הרבה ולנסריה,עוד 2 צמחים עם עלים מסולסלים גדולים מאד,2-3 אחרים שאני לא מכיר גם כן בשם,עם גבעולים ארוכים שיוצאים ממרכב הצמח,ומהם כבר יש לי כמה ייחורים,שני צמחים עם עלים ירוקים בצורת חרב,מאד יפים,וגם 2 פקעות עם עלים אדומים מדהימים.
בקיצור,זה נראה מאד יפה.
מה עושים אגב עם הירוקת על הקרקעית?... - זה במקום קבוע,ולמרות שאני "מעדר" מדי פעם את האיזור,זה חוזר תוך יום יומיים ונהיה מן מרבד "דביק" כזה של ירוקת.
יש לי אגב ספוג סופג פוספטים בפילטר (של AZOO)
מה זמן הפסקת הצהריים המומלצת?..כרגע כיוונתי ל-4.5 שעות תאורה בבוקר,הפסקה של 3.5-4 שעות,ואח"כ עוד 5 שעות תאורה.
להוסיף?להוריד?לשנות משהו?...
זהו בנתיים
תודה

elminister
Sunday 17/03/2002, 01:02
לגבי הירוקת על הקרקעית:

אוטוצינקלוס- 1 דג על 30 ליטר(אוכל אצות)
פלקוסטומוס - 1 דג על 100 ליטר(אוכל אצות)

כמה קורידורס קטנים...או בוטיות (הופכות חצץ)

השיטות הללו משלבות אוכלי אצות עם הופכי חצץ...ונותנים פיתרון לא רע

אני בעד השיטות היותר ביולוגיות
אצלי זה עובד

fish in heaven
Sunday 17/03/2002, 10:20
קודם כל לפי מה שאני רואה יש לך שתי סוגי אצות שונים - האחד נשמע כמו BEARD ALGAE, אצות חוטיות קצרות (לא יותר מס"מ) שנדבקות בד"כ לקצה העלה, קשה מאד להוריד מכנית - כלומר ידנית ולא נעלמות בד"כ, ללא שום קשר לתנאי המים. האצות האלו ברגע שהן על עלה, קשה מאוד להוריד אותן משם, והן רק מחכות לרגע שבו תנאי המים ידרדרו כדי להתפשט - הפיתרון הפשוט, הוא לתת טבילה באקונומיקה לצמח :evil: פיתרון אחר הוא לקצוץ עלים נגועים, אבל לפי דעתי האקונומיקה לא פוגעת בצמח (שתי דקות טבילה לא יותר...) ויותר יעילה מאשר לקצץ עלה פה, עלה שם. הטיפול הזה אמור להיפטר מה BEARD ALGAE.
גם אוכלי אצות מסויימים ייעזרו, ואפילו מולי שהבנתי שאוהבים את האצות הנ"ל(ד"א כל דג כמעט יאכל אצות אם הוא יהיה רעב מספיק :roll: ).

בקשר לירוקת על הקרקע, האם זה מרבד, שכאשר אתה מוציא אותו הוא נראה אחיד ?

נ.ב. רק הערה, אני פשוט לא ממש תומך בשיטות ביולוגיות של הוספת דגים - חוץ אם הדגים נמצאים בכל מקרה ברשימת התושבים המקורית של האקווריום, וכמובן זה תלוי גם שהדגים המנקים יתאימו לדגים הנוכחיים שלך.

wolf1
Monday 18/03/2002, 00:57
דניאל היי (ולכולם)
לגבי המרבד:זה נראה די אחיד,אבל זה לא יוצא בחתיכה אחת.
מדי כמה ימים אני "מעדר" את האיזור,ואחרי כמה ימים שוב מופיעה שם ירוקת כזו.אחרי זמן רב יותר זה נהיה אחיד יותר ואז זה נראה כמו שטיח ירוק.
וזה רק באיזור מסויים קבוע...
יש לך מושג מה זה?..
אגב - דווקא הסוג הזה פחות מכוער..נראה טבעי יותר..
החוטיות שדיברת עליהן באמת מכוערות לדעתי..
בנתיים פשוט קצצתי הרבה עלים נגועים.אולי זה יעזור..
בכל מקרה,שמעתי לעצתך,והחזרתי את המנורה השלישית לפעולה,כך שיש 90 וואט תאורה,למשך 10 שעות בערך,עם הפסקה של בערך 4 שעות באמצע.
לילה טוב בנתיים

fish in heaven
Tuesday 19/03/2002, 20:08
המרבד נשמע כמו BGA, בייחוד אם אין שערות, תקרא יותר כאן - http://pundak.integrahosting.net/forum/viewtopic.php?t=282 :arrow:

בקשר לקציצת העלים, לפי דעתי טיפול באקונומיקה היה הרבה יותר מועיל, מהסיבה הפשוטה שאם עושים אותו טוב, הוא כמעט ולא פוגע בצמח, אלא רק באצות, לעומת זאת קציצת העלים, אם לא נעשית בצורה יסודית, עם טיפול נוסף רק פוגעת בצמחים וכך נותנת יתרון לאצות.

עמירם ש.
Tuesday 19/03/2002, 23:37
טיפול בכלור, בשום פנים ואופן לא באמוניה !!!

ולא לנסות את זה על וליסנריה. היא תלך בדרך כל אצה.

fish in heaven
Wednesday 20/03/2002, 00:17
טיפול בכלור, בשום פנים ואופן לא באמוניה !!!

ולא לנסות את זה על וליסנריה. היא תלך בדרך כל אצה.

:? רגע עמירם, אני אישית השתמשתי בחומר מנקה רצפות של אמא שלי - שאני די בטוח שיש בו אקונומיקה (אני לא בבית ואני לא זוכר), ולא נגרם שום נזק לאנוביאס נענע שלי ומאז כבר צמחו עלים חדשים.
או שיתכן שחלק גדול ממנקי הרצפות עובדים על כלור ?
בכל מקרה זה דורש הבהרה, כי בהרבה מקומות בפורום כתוב אקונומיקה, ולא כלור ואם זה לא בריא לצמחים צריך לתקן את זה.... :roll:

ד"א הערת ביניים - מה שם החנות שקנית בה טבליות דשן של JBL בזול :question:

wolf1
Wednesday 20/03/2002, 00:33
תסביר לי רק שני דברים:
1)איך בדיוק לבצע את הניקוי?..פשוט להוציא ולשטוף עם חומר ניקוי?..ואח"כ איך להיות בטוח שאני לא מכניס שיירים של חומר ניקוי חזרה למיכל??
2)לגבי האנטיביוטיקה שהמלצת..
איפה קונים..כמה שמים..האם זה לא יפגע בדגים במיכל?..
בקיצור - בבקשה פרטים..
המון תודה..
לילה טוב

עמירם ש.
Wednesday 20/03/2002, 01:03
אקונומיקה זה שם מסחרי למוצר המכיל כלור, לא אמוניה. בואו לא נתבלבל בשמות. זה יכול להיות מסוכן מאוד.

אם משתמשים באקונומיקה, היא חייבת להכיל אך ורק נתרן תת-כלורי - לא שום חומר אחר, לא ג'אוול, לא חומרי ריח וצבע, ובוודאי שלא נוזל לניקוי רצפות המכיל גם סבונים למיניהם. זו דרך בדוקה ובטוחה להרוג את הדגים.

השיטה: להכין תערובת של 95% מים, 5% אקונומיקה טהורה. להשרות את הצמחים למשך 2-3 דקות. אחר-כך לשטוף היטב במים. אחר-כך לטבול לכמה זמן במים המכילים אנטי-כלור בריכוז גבוה פי 2 מהמומלץ על הבקבוק. אחר-כך לשטוף שוב היטב במים. אחר-כך להחזיר למיכל.

wolf1
Saturday 23/03/2002, 13:21
קראתי פה משהו בפורום שקצת הדאיג אותי ואולי הוא באמת הגורם להווצרות ירוקת על קרקעית האקווריום שלי - מצע המיכל שלי הוא לא חצץ רגיל,אלא מצע של FLORABASE,מיוחד לצמחים.
זה אמנם לא חול,אבל הגרגירים לא גדולים מאד.האם זה יכול להיות קשור לחיידקים אירוביים/אנאירוביים וכו',כלומר בעצם גורם להווצרות האצות על הקרקעית?...
מישהו יכול להסביר באותה הזדמנות את עניין האירובי/אנאירובי.
בתודה

קובי
Saturday 23/03/2002, 14:13
מה גודלם הממוצע של גרגרי המצע אצלך ? (על פי רוב ניתן לקרוא זאת על השקית עצמה. אני משתמש למשל בכאלה שגודלם 1 - 3 מילימטר.

על רגל אחת - חיידקים אירוביים הם חיידקים שמשתמשים בחמצן בתהליכים שלהם. הבקטריות "הטובות" הן בקטריות אירוביות ויש הדוגלים בשימוש בפילטר "יבש רטוב" שבו המים מטפטפים דרך מצע ולא זורמים. במצב כזה יש לבקטריות חשיפה מקסימלית לחמצן, בניגוד לפילטרים אטומים, שבהם הבקטריות האירוביות תלויות בזרימת מים מחומצנים דרכן (בתקווה שהם אכן מחומצנים מספיק).

במקרה שבו מפסיקה זרימת המים המחומצנים דרך הבקטריות - מה שקורה בדרך כלל באקווריומים שמכוסים בחול או בחצץ דק מאד, מחליפה אותם בקטריה אן אירובית (שאיננה נושמת חמצן) ופולטת גז ביצות, שעלול להיות רעיל לדגים.

במקרים כאלה רצוי להשתמש ביצורים שהופכים את החצץ כל הזמן. לדוגמה - קולי לוץ', ואף סוגים מסויימים של לובסטרים ודגים מתחפרים.

עמירם ש.
Saturday 23/03/2002, 14:27
BGA (ראשי תיבות של Blue Green Algae) אינן אצות אלא חיידקים. לפי מה שקראתי, הם מתפתחים בשני תנאים עיקריים: מחסור בחמצן (תנועה לא מספיקה של המים) או מחסור (!) בניטראטים - החיידקים הללו מסוגלים לקלוט חנקן ישירות מהאוויר ואינם זקוקים לניטראט, אבל במקרה כזה הם מתפתחים לרוב סמוך לפני המים ולא בקרקעית. הטיפול הוא אנטיביוטי (אריתרומיצין). המניעה היא הגברת התנועה של המים, הקפדה על ניטראט שאיננו אפס והתאמת רמת התאורה לתנאים - בעיקר צימצום תאורה אם אין צמחים באקווריום.

בקשר לחיידקים בכלל, כמה תוספות על דבריו של קובי. חיידקים אירוביים קולטים חמצן ישירות מהמים או מהאוויר. למשל, החיידקים המחמצנים אמוניה לצורך הפיכתה לניטריט, או ניטריט לצורך הפיכתו לניטראט. הם מתפתחים באזורים עשירים בחמצן. חיידקים אנארוביים עדיין זקוקים לחמצן, אבל הם מפרקים אותו מתרכובות אחרות ואינם קולטים אותו ישירות. למשל, החיידקים המפרקים ניטראט ומשחררים חנקן חופשי. הם מתפתחים באזורים חסרי חמצן.

לא ניתן לומר ככלל שחיידקים אירוביים הם "טובים" ואנארוביים "רעים". למשל, כפי שאמרתי, יש חיידקים אנארוביים המפרקים ניטראט, וכמובן שיש גם חיידקים אירוביים גורמי מחלות. אלא מה, חיידקים אנארוביים קשים יותר לשליטה, ולעיתים קרובות מתפתחים דווקא חיידקים שבתהליך ספיחת החמצן שלהם משחררים רעלים. לכן רצוי להימנע מאזורים ללא חמצן, למשל קרקעית עדינה מדי (חול) שאין בה תנועת מים, כדי למנוע התפתחות חיידקים המשחררים רעלים.