צפה בגרסא המלאה : האם אתה חובב או חובבן ?


קובי
Friday 15/03/2002, 17:41
אני פותח כאן עץ בנושא שנראה לי מעניין: האם אתם מגדירים את עצמכם כחובבים או כחובבנים בתחום האקווריומים ?

החובב הוא "מגדל מקצועי" ששולט בתחום התחביב שלו. הוא מבין בערכים הבסיסיים (לפחות) בכימיית מים לאקווריום, מכיר את הדגים שאותם הוא מגדל ואת התנאים שנדרשים להם. שימו לב שאין כוונתי לאמר שמי שאין לו PHD בביוכימיה מולקולארית של דגים לא ראוי ל"תואר", אלא - במידת ההשקעה. האם התחום הזה מספיק קורץ לכם כדי שתשקיעו יותר מסתם התבוננות בדגים ?
לדעתי חובב אמיתי הוא כזה שירים כפפה וינסה להרבות את הדגים שלו, או יחקור בספרות ובמאמרים כדי לנסות ולתת סביבת ביו טופ מושלמת.

החובבן הוא מגדל דגים "פחות מקצועי". הוא לא מתעסק בכימיית המים כי זה לא מעניין אותו. מרבית ההתעסקות שלו באקווריום היא יותר לכיוון של החלפות מים, שמירה על תנאים טובים, וסיבוב בחנויות כדי לראות מה חדש ואם אפשר להכניס את זה לאקווריום.

מספר דברים
1. אין כאן שיפוט ערכי (מי טוב יותר ומי טוב פחות). אני פשוט מסוקרן לדעת איך אתם מגדירים את עצמכם והאם חשבתם על זה אי פעם.
2. אם יש לכם הערות לגבי ההגדרות (למתוח או לצמצם אותן) אתם מוזמנים להעיר ולהגדיר מחדש.

לאחר שתקראו את ההודעה הזו ואת ההודעות הבאות בעץ, אנא הצביעו בסקר.

FreeStyler
Friday 15/03/2002, 18:03
אני באמצע :hair: :

מצד אחד - אני חובבן - "לא מתעסק בכימיית המים כי זה לא מעניין אותו. מרבית ההתעסקות שלו באקווריום היא יותר לכיוון של החלפות מים, שמירה על תנאים טובים, וסיבוב בחנויות כדי לראות מה חדש ואם אפשר להכניס את זה לאקווריום." 8)

אבל מצד שני - אני גם חובב - "חובב אמיתי הוא כזה שירים כפפה וינסה להרבות את הדגים שלו, או יחקור בספרות ובמאמרים כדי לנסות ולתת סביבת ביו טופ מושלמת" :cool2:

אני מרבה את הדגים וחוקר בספרות אבל לא מתעניין בכימיית המים כי זה לא מעניין אותי, ואני הכי אוהב - להתסתובב בחנויות כדי לראות מה חדש ואם אפשר להכניס את זה לאקווריום :hair:

בינתיים אני לא אצביע (אולי תוסיף אחד באמצע?). :roll:

The Cold Blooded
Friday 15/03/2002, 18:14
אני יכול להעתיק ולהדביק את ההודעה של FreeStyler והיא תהייה נכונה ב-100%
אני מאד מתעניין בדגים שלי והייתי רוצה כל הזמן לדעת אליהם יותר, אני רוצה להרבות את הדגים שלי כאשר האקוריום יהיה גמור.
אני לא לא מתעסק בכימיית המים כי זה לא מעניין אותי, אני שומר על האקוריום שלי בתנאים טובים ואני כל הזמן בחנות לראות מה יכול להכנס לאקוריום שלי.

גם אני לא אצביע.

עומרי ע
Friday 15/03/2002, 19:25
כנ"ל לגבי רק שאצלי אני נוטה יותר לכיוון של חובב- אני כן מבין בכימיית המים ובזמן האחרון אני מעשיר את הידע שלי בנושא, עד לפני חצי שנה לא התעניינתי בזה בכלל אבל מאז שהתחלתי לגדל ציקלידים נכנסתי לנושא ברצינות.

דג פרפר
Saturday 16/03/2002, 16:22
אני מגדיר את עצמי כחובב בגלל שאני כן מתעסק אם כמיית המים ואני מצליח לגדל דיסקוסים בשלווה ואחוז התמותה באקווריום שלי שועף לאפס אבל תמיד יש עוד מה ללמוד ובגלל זה אני כאן :lol:

amnon
Saturday 16/03/2002, 17:20
דג זאב !
שחכת להוסיף
"מכור"
:o

עמירם ש.
Saturday 16/03/2002, 17:23
כולם נדבקו לנושא כימיית המים, כאילו מה שהופך אותך מחובבן לחובב הוא השאלה האם יש לך ערכת בדיקה של רד סי.

לפי המילון, ההגדרה של חובבן היא "אדם לא מקצועי העוסק בתחום מסוים בצורה שטחית ('ההצגה הייתה בדרגה של חובבנים מתחילים')", בעוד שחובב הוא "אדם העוסק בתחום מסוים...להנאתו בלבד ומבלי לקבל שכר". עכשיו נראה מישהו המוכן להגדיר את עצמו כחובבן.

קובי אמר שהוא אינו מציג שיפוט ערכי (למרות שגם בדבריו אפשר למצוא רמז ערכי - "סיבוב בחנויות כדי לראות...אם אפשר להכניס את זה לאקווריום" זה לא בדיוק משפט נייטראלי). אני רוצה דווקא להעלות שאלה ערכית - האם מותר בכלל לאפשר לחובבנים לגדל דגים.

הייתי אתמול אצל אפללו. עם המזל שלי, תמיד יוצא לי להגיע אליו כשמישהו מנסה למכור לו שלושים דגים שונים מהאקווריום הפרטי או כשמישהו מנסה לקנות אקווריום קומפלט. אתמול היה אצלו זוג מבוגר עם רשימת קניות שכללה "אקווריום מטר פנורמי", "פילטר חשמלי", "מנורה אולטרה-סגול" ו"חצץ צבעוני". יצא לי לצערי לחזות בכל התהליך המיגע של המכירה. לשבחו של אפללו אומר שהוא לא ניסה לדחוף להם מה שלא רצו, ושמכר סחורה באיכות סבירה בהתאם למחיר שהכתיבו לו (מנורה של האגן, פילטר של אטמן).

בשלב כלשהו, כאשר סיכמו כבר באיזה יחס מערבבים את האבנים הצבעוניות בחצץ הלבן וכדומה, עלתה פתאום השאלה של הדגים. הקונים ביקשו "דגים צבעוניים במאה שקל". אפללו הוביל אותם לאקווריום של ציקלידים צעירים, ואמר להם "אתן לכם אחד כחול, אחד צהוב, אחד כתום" וכדומה. הם ביקשו הרבה דגים והצליחו להשתכנע לקבל בהתחלה רק חמישה דגים "כי כל דג עולה עשרים שקל". הם הבינו שאי אפשר לקחת את הדגים יחד עם האקווריום כי הוא עדיין לא מורכב ואין מה לעשות עם הדגים בינתיים, ואפללו שיכנע אותם לקחת את הדגים כעבור יום-יומיים "כי אני בא אליכם להרכיב את האקווריום עם אופנוע ואין לי מקום לקחת איתי את הדגים".

הבעייה היא שהזוג הנ"ל לא קנה אגרטל לסלון או כרית לספה. הוא קנה בעלי חיים. חמישה ציקלידים צעירים באקווריום חדש זה פיתרון סביר לדרישות שהזוג העלה, אבל הם בוודאי לא יחיו טוב, ובשלב מסויים אולי לא יחיו בכלל.

המקרה הזה עוד בסדר יחסית משום שהמדובר במוכר מקצועי ובקנייה מרוכזת כאשר אפשר להתאים את כל התנאים. המצב חמור בהרבה כשחובבן ניגש לחנות וקונה דגים, חומרים, מזון, ציוד וכדומה על דעתו הפרטית, בלי לדעת מה הוא עושה.

האם מותר למכור בעלי חיים לכל אדם, בלי שיכיר את כל הפרטים ותוך סיכון ברור לבעלי החיים? אילו הדבר היה בידי, הייתי מתנה מכירת דגים רק למי שיש לו רישיון, כמו שדרוש רישיון לנהיגה, לטיס או לאקדח. אדרבא, שישקיע האדם כמה ימים בלימוד כימייה, ביולוגיה ורפואה, שיעבור בחינה, ורק אז מותר יהיה להפקיד בידיו חיים. דגים מותר לדעתי למכור רק לחובבים, לא לחובבנים.

אני זוכר ויכוח שהתנהל לפני כמה חודשים בנושא ניסויים בבעלי חיים. טענתי אז שניסויים כאלה מותרים ורצויים כאשר הם גורמים תועלת לאדם וכאשר אין ברירה אחרת. גידול דגים בידי חובבנים אינו עונה על התנאים הנ"ל. לדעתי המדובר בניסויים אסורים, וחבל שדעתו של המחוקק אינה כדעתי.

ברקודה
Saturday 16/03/2002, 17:41
אני לא חושב ככה!!- מה עם דגים מיובאים לכודי טבע? קורס בכימיה מקנה לך
את הזכות לגרום למותם של עשרות כדי שאחד יחיה אצלך באקווריום? ומה עם
ילדים? בשבילם לא צריך רישיון? לעיתים נדמה שעל כל כלב וחתול עזוב יש
גם ילד מנוצל או מוזנח- אז מה אתה אומר?

עמירם ש.
Saturday 16/03/2002, 18:36
... ולכל מה שאתה אומר אתה רוצה להוסיף גם פגיעה בדגים כתוצאה מבורותו של החובבן?

דג פרפר
Saturday 16/03/2002, 18:45
אני היחידי ששם לב שהמוכר מאפולו לא אמר להם לתת לאקווריום לרוץ שבוע שבועים לפני שמכניסים דגים ועוד ציקלידים וחץץ ציבעוני???
שמוריד צבע ומוסיף רעלים למים???
חוץ מזה לדעתי כמו דניאל לא צריך לתת לכל אחד לגדל דגים
זה התעללות ואיך ילדים מתקשרים לכאן ובדרך כלל על הילדים יש הרבה הגנה ואם ילדה בת 15 תלד יודעים שאין לה מוכנות ולא יתנו לה להחזיק בילד ואם כן יש מישהוא מעליה ההורים שלה שיגנו על התינוק וגם על ילדיהם ואנשים עם מיגבלות שיכליות נשארים בפיקוח אם בכלל נותנים להם ללדת
וגם זוג מוסרית לא מוכן ללדת ילד עד שהוא מרגיש מוכנות בגלל שזה ילד משהוא יקר וחשוב
אבל הדגים לא הכפת לאנשים אם ימות אחד או לא כמו שאח שלי שם 7 ציקלידים שקוללים גם פה אש שני תוכים זברות אדומה ותכשיט בקופסת סרדינים (אקווריום 60 בנטימטר) למרות שאני אומר לו להחליף לציקלידים ננסיים אם הוא כל כך רוצה ומה התגובה שלו "פתאום הפחתה למבין" או "הינה המבין שלנו"
לא הרבה אנשים מבינים שזה יצור חיי כמו כלב וחתול שלא צודק שימות וכלבים וחתולים גם להם מחשיבים ערך גדול הרבה יותר משל דגים ולא הרבה יודעים שדגים צורכים ידע וטיפול טוב יותר משל כלב חתול או תוכי!!!
זה ממש מצער :evil: :evil: :evil:

קובי
Saturday 16/03/2002, 20:02
חבר'ה - כמה התייחסויות:
1. באמת שלא תיכננתי לערוך פה את התיקבולת של "כימיה = חובב". ההבנה בכימית מים היתה קריטריון בהגדרה שבמילא נדרשת לפיתוח.
2. אני מסכים עם החבר'ה כאן שאומרים שחוסר הבנה או בורות הם דבר מסוכן, ומסיבה כזו או אחרת יש כאן חבר'ה שמגדלים דגים למרות שאין להם מזון בשבילם (אני לא אזכיר שמות) או את הידע המינימלי לגדל אותם.

האם חוסר הידע הזה הוא קו הגבול בין חובב לחובבן ? כנראה שזו באמת ההגדרה המתבקשת. כבר יצא לי לפגוש אנשים רבים שכלל לא חשבו להקים את האקווריום שלהם לבד (אני מתמקד בעיקר בתחום הגידול של דגי מים מלוחים):
הם הלכו למישהו שבנה להם את האקווריום (ולקח על זה אלפי אם לא עשרות אלפי שקלים).
האם אדם שמחזיק אקווריום עם מערכת שמחליפה לו מים בצורה אוטומטית, מאכילה את הדגים שלו באופן אוטומטי, מוסיפה לו Trace elements באופן אלקטרוני והכל מחובר למיקרו מעבד של 11,000 שקל ששולט לו על האקווריום כך שהוא לא יצטרך אפילו לגעת בו הוא חובב או חובבן ? כנראה שהאלמנט המבחין הוא באמת הידע שלו: האם הוא יודע מה קורה באקווריום, או שמא המערכת האלקטרונית מושגחת ע"י קבלן שמטפל לו באקווריום פעם בכמה זמן ?

ד"א - ברקודה - לא הבנתי למה קשורים דבריך, האם תוכל להסביר אותם ?

לעמירם - אני מסכים שצריך רישוי לגדל בעלי חיים, למרות שלצערנו הרב זה לא נשמע כל כך ישים.

לדג פרפר - לצערי הרב הדברים שלך לא כל כך מובנים אבל אני לא מסכים עם חלק ניכר מדבריך: האם אתה חושב שיש למדינה זכות לאמר לאדם: "אל תוליד ילדים" ? ומצד שני - מי אמר לך שזוג לא ירצה מוסרית להוליד ילדים ? יש לנו אוכלוסיה לא קטנה במדינה שמולידה כמות גדולה מאד של ילדים ביחס הפוך ליכולת ההכנסה הכלכלית שלה.

אני לא חושב שניתן לפקח על דברים כאלה, לא על הולדת ילדים ולא על גידול בעלי חיים. הדרך היחידה שבאמצעותה ניתן להלחם בתופעה היא באמצעות חינוך, עידוד ולימוד. שמתי לב שכאשר אני מנסה לפתוח נושאים שלא קשורים לדגים בפורום, תמיד יהיה מי שיבוא ויגיד: "זה לא מעניין אותי, זה לא קשור". אני תופס את זה כאסון - כשאדם בא ואומר, "זה לא מעניין אותי" הוא מצמצם באורח רציני את אופקיו, הוא אומר במפורש - אני מסרב ללמוד. (להבדיל, לא על כל דבר צריך לפתוח ספר, אבל כשאדם מעיד על עצמו ואומר שהוא מסרב ללמוד משהו, זה יכול להשליך על היבטים אחרים. מישהו כבר אמר "כימיה זה שטויות, זה לא מעניין אותי, אני לא מאמין בזה").

fish in heaven
Saturday 16/03/2002, 20:19
טוב אני לא אכנס לכל הדיון הארוך כאן :) , זה לא כוס התה שלי :lol: אבל הערה מעניינת - ציטטה מחוברת של SERA
if you don't have this time, then we would suggest you stop. Follow any other hobby where you don't have to take care of an animal

מדובר בחוברת הדרכה למתחילים, וזה פשוט תפס את העין (מדובר על החלפות מים וטיפול באקווריום). לפי דעתי אם אדם לא מוכן להשקיע את הזמן המינימלי בבע"ח שהוא מחזיק, אסור שהוא יחזיק אותם.
ד"א אני חושב שקובי כיוון למטרה קצת אחרת, עד כמה אנשים באמת רוצים להתמקצע בנושא, או מספיק להם שהדגים חיים ושמחים.

ובקשר לדיון - לפי דעתי למדינה צריכה להיות הזכות לדרוש מאנשים להוכיח אחריות מינימלית שזה נוגע לחיים. לצערי הרב זה לא קורה, וגם לא יקרה. לצערנו מי שיכול לחנך בקלות - בעלי החנויות - לא עושים זאת (בד"כ) אלא מעדיפים להרויח מהבורות של אנשים, אם היו מחייבים למכור עם כל אקווריום חוברת הסבר איך להחזיק אותו, הרבה מאוד מהדגים לא היו מתים.

Cobalt
Saturday 16/03/2002, 20:39
לא שופט אף אחד אבל שימו לב.
בעיקר אנשים חובבנים צועקים הצצצצצצצצילו.
אנשים חובבים מתקשרים ומבקשים יעוץ בבעיה דחופה שקשה להם להתמודד איתה.

אולי זה באמת שאלה של אופי?
"ותחשבו על זה אהאהאאהא" - ז'וז'ו חלחסטרה.

יחיאל

דג פרפר
Sunday 17/03/2002, 17:35
קובי היקר:
אני חושב ובטוח שלמדינה יש זכות להגיד לילדה בת 13 לא להוליד ילדים
וזה שאנשים לא רוצים מוסרית זה נכון מאד והמשפחות שאין להם יחולת כלכלית לפרנס את הילד אני לא אמור שזה בסדר

קובי
Sunday 17/03/2002, 20:32
לא הגזמת קצת ? פטרנליזם (כשהמדינה מכתיבה לאזרח) הוא עניין חוקי וברור כל עוד מדובר באדם שגילו מתחת לגיל 18. אבל האם למדינה מותר לאמר לילדה (ילדה!!!) בת 18 וחודשיים שלא ללדת ? תתפלא, אבל לא.

דג פרפר
Sunday 17/03/2002, 20:39
אני יודע את זה אני אמרתי שהמדינה מכתיבה לילדות מתחת ל18 אם ללדת או לא
וילדה בת 18 יכולה לטפל בילד ועל תשכך שיש סיוע מההורים(בדרך כלל)

צחי
Sunday 17/03/2002, 23:46
אני רואה בעצמי חובבן שמנסה להשתפר בכל יום. קראתי מספר ספרים והדרך ארוכה.
לדעתי אתם האחרונים שיכולים לשפוט אנשים זאת מאחר שמספר פעמים ירדתם או זרקתם אנשים ששאלו שאלות שלדעתכם הם אינפנטליות.

אז אל ניתיימר לגבי מי חובבן ומי חובב ואם למשיהו יש כסף להשקיע 20000 שח באקווריום שיבושם לו ובהצלחה לדעתי זה עדיף מאשר לקנות אקווריום קטן ולהתחיל בידע שרלטני ולהרוג בשוגג 100 דגים עד שמתחילים להבין איפה הבעייה ולשרוף בדרך איטית ובדוקה 10000 שח.

לאחרונה רכשתי אקווריום ובדרך אגב בסקר עצמי הגעתי למסקנה שבארץ יש ציוד זרוק בשווי של כמה מיליונים זאת בגלל חובבנים שיתיאשו ולא היה להם למי לפנות.

ערב טוב.
צחי

עמירם ש.
Monday 18/03/2002, 00:07
לדג פרפר:

1. אין צורך (למעשה אסור) לתת לאקווריום "לרוץ שבוע שבועיים לפני שמכניסים דגים". הרצה כזו תגרום להתפתחות של חיידקים לא נכונים בפילטר על חשבון חיידקי החנקן. את מחזור החנקן חייבים להתחיל בערך יממה אחרי בניית האקווריום. הרצה של שבוע-שבועיים בלי מקור של אמוניה היא בכייה לדורות.

2. נכון שעדיף להשתמש בדגי סטרטר אחרים, אבל 5 ציקלידים קטנים זו כמות סבירה של דגי סטרטר לאקווריום מטר.

3. חצץ צבעוני לא מוריד צבע ולא מוסיף רעלים למים. מאיפה לקחת את זה?

4. הבעייה היא שמוכר לחוץ בחנות דגים לא יכול לעמוד ולהסביר לכל קונה מתחיל על מחזור חנקן, דגי סטרטר וכדומה. הוא אמור להפעיל את שיקול דעתו כדי לתת פיתרון סביר גם בלי יותר מדי הסברים. שימו לב שאפללו לא אמר "קחו ארואנה ושלושה גופים". בסך הכל הוא רוצה שהאקווריום של הזוג הנ"ל יצליח, כדי שלא יבואו אליו בטענות וימשיכו לקנות בעתיד.

5. אני רוצה לפתח את דבריו של קובי בעניין "חינוך, עידוד ולימוד". יכול להיות שמה שצריך לעשות הוא לחייב שלכל אקווריום תצורף חוברת של כמה עמודים עם הסברים בסיסיים ועצות עשה-ואל-תעשה. בסופו של דבר אסור לפי החוק למכור רדיו-שעון בלי חוברת הסבר, אז למה אקווריום מותר? מישהו צריך לקחת יוזמה ולקבוע תקנה בנושא. לא יקרה כלום אם שלושת היצרנים וארבעת היבואנים (בערך) של אקווריומים יוסיפו חוברת למוצר, ואפילו יעלו את המחיר בשני שקלים.

קובי
Monday 18/03/2002, 01:54
צחי - אנחנו מתייחסים מאד ברצינות להערות מסוג זה של "כבר זרקתם מהפורום אנשים עם שאלות אינפנטיליות". האם אתה מסוגל להצביע על מקרה שכזה ?

עמירם צודק בנוגע לספרות הזו, ותתפלאו, אך יש למצוא בחנויות לא מעטות מדריכים של טטרה, סרה, אהיים ואפילו אטמן (!!?!?) לבניית ואחזקת אקווריום חדש. זה שהמוכרים לא נותנים אותם ללקוחות, זה כבר משהו אחר, אבל הם קיימים.

שמעתי על יוזמה חדשה של יוסי איצקוביץ' להקים מועדון חובבי דגים ישראלי. אני חושב שאם הוא יפנה אלינו אנחנו נשמח מאד לגייס את כולם להצטרפות למועדון הזה (שימו לב, אני לא מדבר כאן על בניית מסד נתונים לצורך פרסומות, אלא באמת - על בניית מועדון שכולנו נרוויח ממנו) - עד כאן בנושא חינוך.

אני לא מסכים עם ההגדרה הגורפת של צחי שלהגדיר את עצמי כחובב ולא כחובבן זו התיימרות. מותר לנו לעסוק בהגדרות כל עוד הן לא פוגעות ומעליבות, וכמו שכבר צויין בראשית הדרך - אין כאן שאיפה למסגר חובבן כפחות ערך מול חובב או ההפך, אלא פשוט לחפש את ההגדרות ולמצוא את עצמנו בהן.

צחי
Monday 18/03/2002, 11:40
עמירם! התזה שלהפעיל את האקווריום מיד עם דגים מענינית אותי מאוד. בעבר כולם אמרו להפעיל את האקווריום על ריק עד חודש ימים ואז להכניס דגים. לפיכך אשמח לדעת מהיכן ההנחה שמיד יש להכניס דגים.

אשמח אם תפתח את הנושא.

קובי! בעבר הבעתם פה מספר פעמים כעס רב על ילדים ששאלו שאלות ולפעמים חוזרות על עצמם. קודם כל, כהורה אתה לומד שילדים שואלים כל הזמן שאלות ועשר פעמים את אותה שאלה. תשאל כל מי שהורים לילדים. כרווקים רווקות אי אפשר להבין את זה.

לדעתי, ילד שילמד את הכללים היום, יהיה מגדל מוצלח בעתיד ויוכל לעזור בשיפור המצב שהוא עגום וכאוב ביותר כיום.

בכלל ככל שהמיתון מעמיק, רכישת המותרות לעניננו חיות היא בין הנפגעים הראשונים, מה שמביא סוחרים לדוחק עד כדי מכירת דגים ובעלי חיים ללא הסבר על גידול נכון ובכל מצב רק לסגור עסקה וליפתר ממלאי.

רק אנו חובבים וחובבנים יכולים לעשות לשיפור המצב על ידי הקנייה נכונה של ידע לגידול וטיפול בדגים.

ילד, נער או מבוגר שרוכש אקווריום קונה זאת מסקרנות ורצון לגדל, הוא לרוב עדין "בתול" בדעותיו וידע נכון רק יעשיר אותו ויביא אותו להיות מגדל טוב.
לפיכך, קיטלוג אנשים חובבים, חובבנים, מקצוענים לא תורם לממגדל שרק מתחיל (לצורך זה גם חובבן) כי הוא יפחד לשאול או להביע דעה. היופי שבפורום הוא שכולם יכולים לעלות לשיחה ללא גיל, מעמד וכו'.



ביי ויום טוב לכולם,
צחי

ברקודה
Monday 18/03/2002, 13:14
לפי דעתי אין קשר בין אמצעים לבין היותך חובבן או חובב:

לדוגמא אדם שיתפאר בפני שקנה אקווריום ריף מסודר ב 20000 שקל- הוא עדיין

חובבן!! לעומתו אדם שמרבה ומטפח בהצלחה זן מסויים של דג ולו הפשוט ביותר

תוך כדי הבנת צרכיו הוא חובב

אדם שבולע בעיורון כל מה שאומרים לו בעלי החנויות ורוכש ציוד יקר שלא

לצורך או בגלל שזו הפירמה שעלייה מדברים החברה= חובבן(קטלני)

מי שמבין את הפעולה של הציוד הנ"ל ויודע לישמו כלומר יכול להבין ולבנות

תחליפים בעצמו= חובב

מי שדוחס באקווריום שלו ק"ג של דגים בלי התחשבות במוצאם וביחסים בניהם
=חובבן

מי שהולך לחנות וקונה דגים בגחמה של רגע מבלי לחשוב אם יוכל באמת לתת

להם את התנאים הנאותים= חובבבן

קובי
Monday 18/03/2002, 14:36
צחי - כאשר השואל הציג שאלה רצינית ורלוונטית לפורום, התייחסנו אליה בהתאם והיא קיבלה את מלוא תשומת הלב, כולל דיון מקצועי, קישורים למאמרים רלוונטיים ואפילו עזרה מאחורי הקלעים.

יחד עם זאת - נוצרה בפורום לפני מספר חודשים תופעה של "האקרים" שנכנסו לכאן בדמות של ילדים קטנים, שאלו עשרות שאלות בעשרות נקודות שונות בפורום, ביטלו ואף פרצו מגבלות שהוטלו עליהם (אלקטרונית) ובקצרה, עשו בלאגן.

למצב הפחות חמור, שבו חבר'ה צעירים שואלים המון פעמים את אותה השאלה, תתפלא, אבל הם עדיין כאן, והם עדיין שואלים שאלות ואנחנו אפילו עונים להם. מדוע אני כן מתייחס לכך כמצב "חמור" ? מכיוון שישנה תופעה, שלמרות שלא התייחסת אליה, אתה לא יכול להכחיש שהיא קיימת - של אנשים ששואלים שאלות, מקבלים תשובה, מתעלמים מהתשובה, מהכותב, מהזמן שהוא הקדיש לחיפוש אחר התשובה המתאימה והעברתה הלאה וכו', ולאחר מכן שואלים שוב את אותה השאלה.

תמר
Monday 18/03/2002, 18:47
כמה דברים:
א. לדעתי אפשר להוסיף לסקר את השאלה "האם אתה מקצוען", או אם יש לכם הגדרה יותר טובה לרמה מעל "חובב". נראה לי שכך יותר אנשים יגדירו את עצמם כחובבים - אמנם הם לא מקצוענים ולא יודעים הכל, אבל עושים את כל המאמצים להבין בגידול דגים וליצור את הסביבה האופטימאלית עבורם
ב. לדג זאב: יכול להיות שאותם אנשים ששואלים שוב, פשוט לא הבינו את התשובה. אם, נניח, הסברת לילד בן 11 כמו שמסבירים לאדם בן 50 עם השכלה רחבה - בעצם לא הסברת כלום. הבעיה היא, שקשה לדעת מול מי אתה עומד.
ג. לצחי: נכון שילדים שואלים שוב ושוב, אבל כאן הם יכולים גם לקרוא את התשובה שוב ושוב :wink: .

fish in heaven
Monday 18/03/2002, 19:41
הרשו לי רק להתייחס לנקודה של הדור הצעיר :) פשוט אני עסוק כרגע.

קודם כל אני בטוח שהיו מספר מקרים בהם צוות האתר והמשתמשים בו יכלו להיות יותר נחמדים כלפי אנשים ששאלו שאלות ואני מתנצל אם פגענו במישהו
אבל לעיתים התגובה של לשלוח מישהו לקרוא חומר, או לראות את התשובה במקום אחר היא מאוד רלוונטית! אי אפשר לצפות מאנשים שיכתבו מחדש הסברים ארוכים שכבר נמצאים ברשת וזמינים לכל דורש, הרי אנחנו באים לכאן בשביל ההנאה שלנו, ואנחנו עונים מרצוננו החופשי, ולא בגלל שזה התפקיד שלנו. אם בא איש/ה מתחיל/ה ושואל שאלות, אנו מקבלים אותו/ה בזרועות פתוחות. :wave:

כאשר בא מישהו ושואל אותן שאלות מספר פעמים - מפרסם אותם במספר פורומים/הודעות במקביל, משאיר הודעות כגון "צריך תשובות דחוף" אזי הוא חורג מגבול הטעם הטוב. וצריך לזכור שמערכת הפורומים ככלל הוא פורום עם נורמות התנהגות בוגרות. וכל מי שרוצה להשתתף צריך לשמור על אותן נורמות, ללא קשר לגילו/מינו/צבעו/דתו/אקווריומו. ואז הוא מקבל תגובות לא סימפטיות - שמניסיוני, אותם אנשים מתחילים לאחר מכן לומדים את נורמות הפורום. :bear:

נקודה אחת שאני מסכים איתה, היא באמת שלפעמים אנשים לא מבינים את התשובה, ולא מדובר בכך שהם סתם שואלים מספר פעמים, ואז אנחנו מאשימים אותם לשווא. לכן הותיקים בפורום צריכים לזכור שגם הם היו פעם מתחילים.

לסיכום - יתכן שהיו מקרים, ועדיין יש מקרים של התנשאות כלפי אנשים אחרים בפורום, אבל אני מעדיף לחשוב שהנורמה היא לא כזאת, ומדובר במקרים חריגים, הרי אין מה לעשות - תמיד יהיו ויכוחים ותמיד יהיו העלבות,וזה טבע האדם.
בכל מקרה אם מישהו חושב שעברו את הגבול, הוא מוזמן לפנות אליי בהודעה פרטית. :king:

נ.ב. משגיחים יקרים - אנא ממכם, אם מישהו מוכן לכתוב הודעה סטנדרטית לכללי התנהגות בפורום, אני אודה לכם עד מאוד. :D

דג פרפר
Monday 18/03/2002, 22:29
אני יגיד לך מאיפה הוצאתי את הרעיון של חצץ ציבעוני מוריד צבע ומכניס כימיכלים למים קודם כל הספר של דיק מילס והרי קניתי אותו כדי ללמוד אז את זה למדתי
דבר שני ניסיון!!!!
אין חכם כבעל ניסיון
(באקווריום של אח שלי שאני ממש מרחם על הדגים שלו מסכנים הוא ממש לא מסכים להקשיב לי)

עמירם ש.
Tuesday 19/03/2002, 01:00
לצחי:

המטרה שלנו היא לפתח את חיידקי מחזור החנקן כך שיתאימו באופן אידיאלי לאקווריום הסופי, עם הדגים וכל השאר.

לצורך זה חובה לדאוג לאספקה סדירה של אמוניום בריכוז מתאים כבר מהרגע הראשון, אחרת עלולים להתפתח על המשטחים (פילטר, חצץ וכדומה) חיידקים מסוגים אחרים, והתוצאה הסופית תהיה רחוקה מאידיאלית.

יש שתי דרכים לעשות זאת. האחת היא להשתמש בדגי סטרטר, והשנייה להשתמש בכימיקלים (למשל אמוניום כלוריד).

אם משתמשים בדגים, כמובן שלא רצוי להכניס אותם כבר ברגע הראשון - צריך לייצב טמפרטורה, להצליל את המים וכדומה - אבל אסור להתעכב למעלה מ-24 עד 48 שעות.

אני אישית הפסקתי להשתמש בדגי סטרטר ומשתמש רק בכימיקלים. זה אמנם די מעצבן לראות אקווריום חודש שלם בלי אף דג, אבל זה נראה לי לא רק יותר הומני אלא גם עם תוצאות טובות יותר בסוף התהליך.