צפה בגרסא המלאה : המדריך להקמת אקווריום ריף חלק I-מאת ז'אן לוק


elminister
Sunday 17/08/2003, 16:46
המדריך להקמת אקווריום ריף
J. Charles Delbeek B.Sc., B.Ed., M.Sc
מתרגם : ז'אן לוק

http://www.harboraquatics.com/images/center_pics/acro&clams.01.jpg

מראהו של אקווריום בריא מטופל היטב. מגוון הצבעים והצורות המשכר, המראה המוזר של היצורים שבו, תנועתם העדינה של האלמוגים, הבהובי האור על הסלעים והתרוצצותם של הדגים בין ואל תוך המסלעה כמו להקה של פרפרים בשדה פרחים, מפתים את האקווריומיסט המתחיל לרכוש מערכת כזו. אבל, מעבר להתלהבות דרושה השקעה רבה עד לקבלת תוצאות משביעות רצון. עד להקמה של מערכת כזו צפויות אכזבות רבות, למרבה הצער אחרי שהשקעה של אלפי שקלים ואחרי מותם של עשרות בעלי חיים תוך כדי ניסיונות אלו.

הסודות של גידול אקווריום ריף מצליח הנם סבלנות, העשרת הידע, זהירות רבה, קריאת כל ההוראות והפעלת שיקול דעת. מומלץ שלא לשמוע לעצתו של כל אחד אלא אם כן צפית בהישגיו ובתוצאות של טיפול דומה אצלו באקווריום, ורק אם אכן תוצאות הטיפול או העצה נראות לך.

בעת בניית אקווריום ריף יש לקחת בחשבון גורמים רבים ואין אפשרות לכסות את כולם במאמר אחד, בסוף המאמר רשמתי מספר מקורות אותם אני ממליץ לקרוא עוד לפניי בנית האקווריום, כמו בכל רכישה בסדר גודל כזה יש ללמוד היטב את הנושא מראש על מנת לא להתפתות ולרכוש מרכיבים יקרים שלאחר מכן יתברר שהיו מיותרים, ועם ידע מתאים אפשר היה להסתדר בלעדיהם. לא אחת נתקלתי במגדלים שהוציאו סכום הגדול פי שלוש מהנדרש על מנת להקים אקווריום ריף כתוצאה מחוסר הכנה מוקדמת ואי למידת הנושא. אם יש לך אפשרות ליצור קשר עם מגדלים ותיקים או מועדוני מגדלים עשה זאת עוד בטרם הרכישה, במועדון לו אני שייך לא אחת אומרים מגדלים טריים "אילו ידעתי זאת עוד לפני שהתחלתי..." . בקר בחנויות ריף, שאל שאלות ונצל את החשיפה ללקוחות נוספים בחנות, הותיקים יותר בד"כ ישמחו לעזור ולייעץ. לבסוף, לא משנה איזה עצות תקבל עלייך ללמוד משנה זהירות, להיות ספקן ולהשתמש בהגיון בריא.

השיטות אותן אני מכסה במאמר זה מבוססות על ניסיוני האישי ועל כל מה שראיתי בסיוריי בצפון אמרקה ובאירופה. אינני טוען ששיטות אלו הנן השיטות הטובות ביותר אבל שיטות אלו שימשו אותי ושימשו רבים אחרים בהצלחה יתרה.
מטרת המאמר היא לסייע בבניית אקווריום ריף בנפח כ – 300 ליטר ולהבטיח סיכויים מקסימליים להצלחה בהוצאה כספית סבירה. לאחר צבירת ניסיון ידע ובטחון עצמי תוכל להתקדם לאקווריום גדול יותר.


1. בחירת האקווריום ומיקומו.

ההחלטה הראשונה שעליך לקחת הינה איזה סוג של אקווריום ריף אתה רוצה להקים, האם לגדל בעיקר אלמוגים רכים, אלמוגים קשים או אצות ואיזה סוגי בעלי חיים תבחר. להחלטה זו יש השפעה רבה על סוג האקווריום וציוד העזר שעליך לרכוש, אתה תיווכח שהקמת אקווריום ריף היא החלטה רבת אחריות, אתה עומד להחזיק בעלי חיים שהובאו ישירות מהטבע והנך חייב לעשות ככל שיידרש על מנת לשמור על בריאותם, אקווריום ריף אינו דבר שתוכל להקים ולעזוב לנפשו.

אקווריום ריף אמיתי דורש זמן והשגחה על מנת להגיע למערכת מלאה ויציבה – בערך שנתיים עד שלוש שנים. כפי שאומר חבר טוב שלי "רק דברים רעים מתרחשים מהר באקווריום, דברים טובים מתרחשים לאט" . אם אינך יכול לעמוד במחויבות כזו, אזי תחביב זה אינו מיועד לך.

באופן כללי ככל שהאקווריום גדול יותר, טעויות בניהול איכות המים נסלחות יותר, אין להסיק מכך שאקווריום של פחות מ – 250 ליטר לא ניתן לטיפול, אלא שהוא יהיה הרבה יותר רגיש. תרמוסטט לא תקין למשל יגרום לנזק הרבה יותר מהר באקווריום קטן. חסרונו של אקווריום גדול לעומת זאת הוא בצורך בהשקעה גדולה יותר על מנת לאכלס אותו, ומלאכת הניקוי שלו תהיה קשה יותר.

הימנע מרכישת אקווריום גבוה או צר, לאקווריומים אלו מספר בעיות, יחס גרוע בין הנפח לבין שטח המגע עם האוויר, קשיים בזמן עיצוב האקווריום וקשיים בניקוי. אקווריום בגודל 120x50x50 ס"מ הוא אידיאלי בתור התחלה, האורך מתאים לנורות פלורסנט ומטל הלייד סטנדרטיות, רוחבו ועומקו מאפשרים עיצוב ואחזקה קלים.

לפני רכישת האקווריום יש לבדוק אם המיקום שבחרתה מתאים לגודל האקווריום והאם הרצפה יכולה לשאת את המשקל הרב של האקווריום. מיקום האקווריום במקום בו יש מספר שעות של אור שמש ישיר אינו מהווה בעיה, למעשה יכול אפילו להועיל ליצורים אוהבי האור, כל עוד לא תיווצר התחממות יתר של המים. הדעה כי אור שמש ישיר יגרום להתפתחות מרובה של אצות היא לא הגיונית באקווריום ריף המתוכנן נכון. יש לדאוג גם למקור חשמל ונקודת ניקוז סמוך לאקווריום.

2. הדרישות הבסיסיות

מחובתו של המגדל לשמור על חמישה גורמים בזמן הטיפול באקווריום ריף, אי שמירה על אחד מהם יביא לכישלון ולאכזבה. הגורמים הם: טמפרטורת מים, תנועת המים, תאורה, תזונה נכונה וכימית המים.
אם הטמפרטורה באקווריום אינה נשמרת מתחת ל- 27 מעלות הבעיות יגיעו במוקדם או במאוחר. הטמפרטורה האידיאלית היא בין 22 ל 26 מעלות, איך לשמור על טמפרטורה כזו זו הדאגה שלך, אבל הטמפרטורה חייבת להיות בתחום זה.
תנועת המים גם היא בעלת חשיבות גבוהה באקווריום ריף, חלק מהאורגניזמים איתם תאכלס את האקווריום, אלמוגים למשל, אינם נעים ממקומם ותלויים בתנועת המים על מנת לקבל מספיק חמצן ומזון ועל מנת לסלק פסולת כגון דו תחמוצת הפחמן. את תנועת המים ניתן להשיג בדרכים רבות, אבל חשוב שתנועת המים לא תהיה ישרה, רצוי ליצור מערבולות קטנות ותנועת מים אקראית באקווריום אפקט שניתן ליצור באמצעות מספר גדול של יציאות מים או מספר ראשי כח המפוזרים באקווריום וזרמי המוצא שלהם מצטלבים ויוצרים תנועה כאוטית של המים. עליך לוודא גם שקיימת תנועת משמעותית של שפת המים בכדי לאפשר חדירת מספיקה של אויר למים (פעפוע).
התאורה גם מהווה גורם חשוב באקווריום הריף, שכן רוב האלמוגים שנחזיק זקוקים לעוצמת אור וספקטרום תאורה נכונים, על כך אפרט בהמשך.
עוד מטרה אליה צריך לשאוף באקווריום ריף הנה רמה נמוכה של חומרים מזינים – ניטרט ופוספט בעיקר (אותם קל למדוד) וכן של גורמים אחרים המוגדרים כ- פחמנים אורגניים מומסים. השגת מטרה זו היא לעיתים ההבדל בין אקווריום ריף מצליח לבין אקווריום מכוסה באצות. למרות האמור לא קיים קשר בין רמות הניטריט לבין חוסר גדילה של האלמוגים. נמדדו רמות ניטרט עד כדי 40ppm גם באקווריומים בהן הייתה גדילה יפה של אלמוגי אבן (Sprung, 1992c). בכל מקרה ניטרט יכול להזין גדילה לא רצויה של אצות וצריך לשמור על רמתו נמוכה ככל האפשר. הדרך הטובה ביותר לשמור על רמת ניטרט נמוכה היא ע"י שימוש ב- Protein Skimmer ופחם פעיל.

עד שלא תוכל לשלוט ברמות נכונות של pH אלקליות וסידן, מידת ההצלחה שלך בגידול אלמוגים ושליטה ברמת האצות תהיה מוגבלת. התחום של המעקב אחר תכונות המים הולך ומתפתח ככל שמצטרפים עוד ועוד אנשים לתחביב, למרבה הצער לא כל התכשירים הם תוצאה ממחקר מעמיק והשימוש בהם לטווח ארוך מהווה עדיין סימן שאלה. אין ספק שצפויות בתחום זה עוד פריצות דרך משמעותיות, ככל שיילמד יותר על תנאי הגידול של האלמוגים.

3. סינון

באופן בסיסי ניתן לחלק את סוגי המסננים לשלוש, סינון מכני ביולוגי וכימי. הויכוח הוא על הדרך בא ניתן לבצע סינונים אלו. יש הממליצים על הוצאה של אלפי שקלים על מנת לשמור על אקווריום מצליח, רכישה של אוזונייזר, מערכות להחלפה אוטומטית של המים, מחוללי גלים, מסננים ביולוגיים, בקרי פוטנציאל רדוקס, מדי pH , הזרקת CO2 ועוד. על פי ניסיוני למרות שרצוי שיהיו ברשותנו כל העזרים הללו, הם אינם מחויבי המציאות ואם יש לך אותם זה עדיין לא מבטיח הצלחה מוחלטת. קודם מומלץ לרכוש תאורה טובה, פורק חלבונים (Skimmer) טוב, וסלעים חיים מאיכות טובה ולכשתשיג את אלו אתה יכול לפנק את עצמך באביזרים נוספים.


א. סינון מכני

המרכיב הראשון של כל מערכת סינון הינו האופן בו המים מגיעים למסנן, קיים ויכוח איזה סוג של אובר- פלו עדיף.
האובר-פלו מסיר באופן קבוע מים מהשכבה העליונה של האקווריום וע"י כך מגדיל את פעפוע האוויר אל תוך המים וגם מושך אל מערכת הסינון את כל הלכלוך שמצטבר על פני המים ושומר על גובה מים קבוע באקווריום.
האובר-פלו יכול להיות מורכב מקופסא התלויה על האקווריום מאחור ופועלת כסיפון פשוט או ע"י קדיחת חור בצדו האחורי של האקווריום או בתחתית ובניית האובר-פלו סביבו. האובר-פלו התלוי הוא נוח יותר וקל יותר להרכבה באקווריום קיים, וחסרונו העיקרי הוא מגבלת זרם, יכול להיווצר מצב בו זרם המים נקטע ונפסק יש לבחור משאבה שתתאים לקצב אותו הוא מסוגל להעביר. אובר-פלו קדוח לא נקטע לעולם וחסרונו הוא שבמקרה של נזילה נאבד כמות גדולה של מים או את כל המים, תלוי במיקום הקדח.

הסינון המכני של חלקיקים גדולים מהמים מתרחש בד"כ בתוך האובר-פלו ולכן רצוי שתהיה גישה נוחה לאובר-פלו לצורך תחזוקה וניקיון. ניתן להכניס אל תוך האובר פלו ספוג או פרלון על מנת לקבל סינון מכני טוב. את הספוג או הפרלון יש להחליף באופן קבוע, רצוי כל יומיים שלושה.

ב. סינון ביולוגי

הסינון הביולוגי מתבסס על המרת חומרים באקווריום ע"י סוגים שונים של בקטריות. התוצאה היא גם כן חומרים המזיקים ופוגעים בחיים באקווריום ומומרים ע"י בקטריות נוספות לחומרים מזיקים פחות. האמוניה הנוצרת באקווריום מומרת ע"י הבקטריות לניטריט המומר ע"י שאר הבקטריות לניטרט שהוא פחות רעיל המצטבר באקווריום זהו למעשה מחזור החנקן המפורסם. את רמת הניטרט ניתן להוריד ע"י החלפה סדירה של חלק מהמים באקווריום , או ע"י סוגים נוספים של בקטריות בתהליך ביולוגי ההופך אותו לחנקן, גז המתנדף בקלות מהמים.

ג. סלעים חיים


http://www.garf.org/9/150tooth9.jpg
סלעים חיים מבוססים על תחמוצות סידן (CaCO2) שהן בד"כ אלמוגים מתים או שלדים של אורגניזמים אחרים. השם סלעים חיים הוא לא לגמרי מדויק שכן הסלעים עצמם מתים אך מכילים חיים בתוכם ועל פניהם. רוב הסלעים החיים אינם נאספים משוניות האלמוגים עצמן אלא מאזורי הסחף סמוך לשוניות האלמוגים באזורים אלו כתוצאה מסחף של שאריות אלמוגים ואורגניזמים שונים מתקיים תהליך של ריקבון, הסלעים האלו נקברים מתחת לחול ומתגלים חזרה לסירוגין וכל החיים על פניהם הם ארעיים לחלוטין. איסוף סלעים מהריף עצמו מתבצע ע"י מיעוט חסר מצפון, אל תרכוש סלעים חיים שנאספו מהשונית עצמה, תוכל לזהות סלעים אלו על פי האלמוגים החיים הצמודים אליהם. איסוף וסחר בסלעים מהשונית עצמה הנם בלתי חוקיים.

עם הכנסת הסלעים החיים לאקווריום תחל פריחה של סוגים שונים של אצות באקווריום בקטריות וחסרי חוליות קטנים יתרמו לאיכות המים. הסלעים החיים מהווים מצע גידול לבקטריות בדומה לזה שבפילטר הביולוגי ואולי אפילו יותר מכך, היות והם מכילים סוגים שונים של בקטריות

ד. סינון כימי

פורק חלבונים –Skimmer

פורק חלבונים מאיכות טובה הוא לדעתי פריט חובה בכל אקווריום ריף, למכשיר זה תפקיד חשוב בתהליך התחזוקה של אקווריום ריף ולדעתי הוא הכרחי באקווריום מרינה אפילו יותר מאשר באקווריום ריף. מפרק חלבונים היה בשימוש באקווריומים באירופה מזה שנים רבות ואפילו שימש כמערכת הסינון היחידה, לא מפרקי החלבונים הפנימים הקטנים כמובן אלא מפרקי חלבונים חיצונים גדולים שזמינים כעת גם בצפון אמריקה.

פורק החלבונים מבוסס על מיכל דרכו מוזרמת תערובת של אויר ומים, בדומה לקצף הנוצר בגלים על חוף הים, אויר מים ואורגניזמים פעילים יוצרים קצף זה גם בפורק החלבונים. ע"י איסוף קצף זה מסירים פרוטאינים וחנקן עוד לפני שהפכו לניטרוגנים כגון אמוניה וניטרט. התהליך המתרחש בפורק החלבונים הינו טבעי לחלוטין ואינו כולל חומרים מלאכותיים. רק פורק החלבונים מסוגל להסיר את רוב החומרים האורגניים בטרם החלו להתפרק במים (Moe, 1989). רשימת החומרים אותם מסיר פורק החלבונים נמנים חומצות אמינו, פרוטאינים, מתכות כגון נחושת ואבץ, שומנים, פחמימות פוספטים, יוד, חומצות שומן וחומצה קארבולית.

פורק חלבונים בנוי מאחד משני מבנים פופולריים, האחד מבוסס על אבן אויר והשני מבוסס על משאבת ונטורי. אלו המבוססים על משאבת ונטורי מכילים משאבת ים חזקה עם חריר אויר קטן במסלול הזרימה של המים, הזרימה החזקה של המים מוכת אויר ע"פ עקרון ונטורי מהחריר ויוצרת תערובת עשירה באוויר. פורקים אלו חזקים יותר מאלו המבוססים על אבן אויר דורשים תחזוקה מועטה יותר, בד"כ קטנים יותר והם יותר בררנים בחומרים אותם הם מסירים. פורקי החלבונים המבוססים על אבן אויר מכילים אבן אוויר בתחתית הגליל והמים זורמים בו מלמעלה למטה כנגד כיוון זרימת האויר ויוצרים את התערובת. החסרון העיקרי של פורקים מסוג זה הוא התחזוקה התכופה שלו, אבל לדעתי הוא מבצע את תפקידו היטב בעיקר בהסרה של רפש ירוק חום ואין צורך אמיתי לרכוש פורק המבוסס על עקרון ונטורי שהוא גם יקר יותר אלא אם כן יש צורך בחסכון של מקום. חשוב לזכור שאי אפשר ליצור "פרוק יתר" באקווריום, לדוגמא עבור אקווריום בגודל המומלץ במאמר זה יש צורך בפורק בגובה של כ-60 ס"מ ובקוטר של כ-10 ס"מ אבל הוספה של פורק נוסף לא תגרום שום נזק.

מתוך הנאמר לעיל ניתן להסיק שאקווריום ריף יכול לפעול עם או ללא trickle filter אך קיימים גורמים שונים שיכולים להשפיע על מידת ההצלחה, מעל לכל, הגבלת אזורי האגירה של החומרים המזינים (nutrients) הוא המטרה העיקרית בשמירה על מערכת הפועלת היטב. בין אם נשתמש ב- Trickle Filter או לא. כדוגמא ניתן לראות כמה חשוב פורק החלבונים כתוספת למסנן להסרת תרכובות עתירות חנקן עוד לפני התפרקותן . פורק החלבונים מקטין את פוטנציאל הייצור של ניטרט ע"י הפילטר הביולוגי זוהיא גם הסיבה שחובבים רבים מבססים את הסינון על פורק חלבונים בלבד לקבלת איכות מים טובה (Sprung and Delbeek, 1990).


סוף חלק ראשון.

עיון נוסף והעמקת ידע:

טור של לירון- מבוא למים מלוחים I
http://www.ffil.org/index.php?page=208

טור של לירון- מבוא למים מלוחים II
http://www.ffil.org/index.php?page=209

פרוק חלבונים למי מתאים מה?
http://www.ffil.org/index.php?page=220

קווים לדמותו של החול באק' ריפ -ELMI
http://www.ffil.org/index.php?page=265

אלי הרפז
Sunday 17/08/2003, 16:56
נחמד :up:

דני
Sunday 17/08/2003, 19:50
כפיר :yeah:

elminister
Sunday 17/08/2003, 20:38
אני מצהיר זה לא שלי.. תרגם את זה ז'אן לוק אחד החברים הצפוניים ביותר של הפורום הקרדיט כולו שלו

אודי רוסו
Tuesday 19/08/2003, 06:53
ממש יפה , מעניין ומהנה.

כל הכבוד

elminister
Tuesday 19/08/2003, 10:09
אחד המאמרים שטובים ביותר לחברים החדשים בתחום , מסביר את הבסיס של הבסיס בצורה מאוד מפורטת!

DAV
Tuesday 19/08/2003, 11:03
הגיע הזמן.....!!

כל הכבוד , :up: