צפה בגרסא המלאה : הזנה בסינון וזרימה באלמוגים, ליחס לפרישת זרועות-מאמר-COBALT


elminister
Monday 04/08/2003, 14:44
הזנה בסינון וזרימה באלמוגים, ליחס לפרישת זרועות.

משטרי יום ולילה (Diel) משפיעים בצורה שונה על התרחבות והתכווצות של אלמוגים שונים.

בכוללים אלמוגים בוני שונית והן אלמוגים רכים מסוגים שונים. כגון גרגוינים ושונות ים. מרבית אלמוגי השונית פורשים את זרועות הציד שלהם בלילה אך מיעוטם (כגון הליופונגיה) פורסים את זרועותיהם ביום.
(Kawaguti, 1954; Porter, 1974; Lasker, 1979), gorgonians (Wainwright, 1967), and sea anemones (Pearse, 1974; Sebens and DeRiemer, 197 Abe, 1939; Porter, 1974; Lasker, 1979).
אלמוגים פורשי זרועות לילה משאירים לרוב את זרועותיהם פתוחות עד עלות השחר, אמנם שיש גירוי מבני (נוגעים בהם) או אלומת אור מוארת עליהם הם מתכווצים אף בלילה.

ששונות ים למיניהם מתנהגות בצורה דומה. מבנים המכילים אצות סימביונטיות (זוואקסנטלות) יכולות לפרוש את זרועותיהם כאשר יש תנאים טובים לפוטו סינטזה, מאידך מבנים נטולי זוואוקסנטלה (כגון זרועות צייד) לרוב מתכווצות בתנאים הללו. (Sebens and DeRiemer, 197) .

כאשר יש מבנים המכילים הן מבני ציד והן זוואקסנטלות החיה תשאף להשאירם פרושות ככל שתוכל (בהעדר גירוי מכני כגון דג המנסה לאוכלם!).

טרף זוואפלנקטוני מצוי בשוניות האלמוגים בעיקר בלילה. לכן הניחו תמיד חוקרים שרוב האלמוגים פורשים את זרועותיהם בעיקר בלילה וזאת על מנת לשחור לטרף פלנקטוני. Porter, 1974; Lewis)) .
פרישת זרועות גם מושפעת ממשטרי הזרימה מעל הרקמות המאפשרת חילוף חומרים (בעיקר גזים) מוגבר.
זרימה חזקה יותר של מים גורמת לעליה בקצב הנשימה של שושנות ים ואלמוגים רכים. Patterson and Sebens, 1989 ; Patterson et al., 1991)
. יש השערה כי זוהי אחת הסיבות לתופעת "הפעימה" Pumping האלמוגים רכים ממשפת הXENIA הלא הם ההטרוקסניה והקסניה, שעל ידי יצירת תנועה הפוליפ מאוורר את עצמו ומגביר בכך את חילוף הגזים ומאפשר יותר פוטוסינתזה . מי שהחזיק קסניות במצב טוב יודע כי הן גדלות בקצב מהיר ביחס לאלמוגים אחרים, והן נטייתם להתפשט בכל שונית גדולה (der hartog 1989).

ההשפעה של זרימה על נשימה מוגברת ששטח הפנים של החיה מוגדל על ידי פרישת זרועות הן של טנטקלים או כל מבנה אחר (כגון הזרועות של הקסניה).
קצב הזרימה בעצם קובע את קצב חילוף החומרים ועל ידי כך את קצב ניצול חומרי התזונה ובכך את הפוטוסינטזה. Dennison and Barnes, 1988; Shick, 1990; Patterson et al., 1991), ) החמצן מצטבר בעמודת המים שמעל רקמות במהלך היום זאת כתוצאה של פוטו סינטזה, והיא מדוללת כמעט לחלוטין בלילה על ידי נשימה של החיות. הבדלי זרימה זעירים יוצרים שינוי גדול ברמות הגזים במים .
מבנה הפוליפ, צורת הזרועות ולשטח פני הרקמה הן שלושת הגורמים העיקריים המשפעים על מפגשים עם טרף וקצב התפיסה של טרף.
פורטר (1976) הציע שאלמוגים גדולי פוליפ מן הסתם יותר ציידים וקטני פוליפ מן הסתם יותר מבצעי פוטוסינתזה. אמנם מאז נתגלו ממצאים רבים המעידים על כך שזו הטענה לא ממש מדויקת. נמצא שאלמוגים קשים קטני פוליפ צדים כמעט אותו כמות פלנקטון כמו הגדולים רק בשטח פנים קטן יותר, ולכן יכולת הציד שלהם לכל יחידת ביומאסה גדולה יותר. וזאת בגלל שיש יותר זרימה בין זרועות הציד הקטנות . האלמוג קטן הפוליפ Madracis mirabilis תופס פי 30 פלנקטון מאשר האלמוג גדול הפוליפ Montastrea cavernosa . יחס גודל הפוליפים הוא 1/90 בין הגדול לקטן.
ביום כאשר האלמוג מכווץ ניכרת ירידה משמעותית בקצב הנשימה שלו מימדי התופעה הם בקשר ישיר עם ריכוז החמצן במים. . (Beattie, 1971; Sassaman and Mangum, 1972, 1973, 1974; Shumway, 1978)

חשש מפני טריפה של זרועות ציד של אלמוגים (על ידי דגים ואחרים) הן להערכתנו הסיבה העיקרית להכנסת הזרועות בזמן שהציידים פעילים. אמנם מספר רב של אלמוגים פורשים זרועות למטרות פוטוסינתזה ומכאן אולי יש מקום להניח כי טריפת זרועות איננו גורם משמעותי כמו שנחשב בתחילה. אם כן לא ברור למה האלמוג מכווץ את זרועותיו בלילה.

בתמונה:
זרועות ציד פתוחות להגדלת שטח הפנים הכולל של האלמוג לטובת תפיסת הפלנקטון:
http://geology.uprm.edu/Morelock/GEOLOCN_/7_image/cortent.jpg

זרועות ציד סוגורות:
http://www.fotopete.com/webpages/reef/favia.jpg

יחיאל קופרמן
kupern@operamail.com

גיל.ד
Thursday 07/08/2003, 10:45
בסוף יש טעות קטנה, הוא פותח את הזרועות בלילה (לא סוגר) :green:
מאמר יפיפה :wink:

Cobalt
Friday 08/08/2003, 17:20
גיל?
מעיר ביום לפני שיש לי הרצאה כדי שלא אוכל לענות?
נו נו נו.
לעניננו, אלמוגי מוח פותחים זרועות בלילךה לצוד פלנקטון.
קסניה תופחת זרועות ביום לפוטוסנטזה.
ההבדל ברור.
אני מניח שלא יצא לך לקרוא בעיון את המאמר כי שם מוסבר ההבדל בין שני בעלי החיים הללו.
הטרוקסניה- רוב פוטוסנטזה.
אלמוג מח- הרבה טריפה של פלנקטון בלילה.
יחיאל