צפה בגרסא המלאה : דישון תת קרקעי נחוץ או שטות


Wild Blue
Sunday 20/10/2002, 20:09
לאחר שנה מהקמת האקווריום צמחיה ודיסקוסים שלי אני חייב לצין שלפי דעתי זה מיותר.
נכון שבחודשים הראשונים הצמחים נקלטו יפה וסגסגו אבל צמחים מהירי גדילה יבצעו זאת בכל אופן גם ללא דישון לעומת זאת האוכינדורסים והקריפטים שלי גדלים אז ועכשיו באותו הקצב וגם באזורים עם הרבה מצע דישון וגם עם כאלו שיש בו פחות.
עכשיו לאחר שנה המצע התת חצצי התגלה יותר כבעיה לא ניתן לבצע שאיבת רפש כראוי הוא מתעופף בכל פעם ששותלים צמחים , ויוצר מוקדי ריקבון לעיתים באזורים ריקים מצמחים ולפעמים גם לידם.
לכן לפי דעתי שימוש בדישון תת קרקעי "קבוע" הוא מיותר ולא נחוץ לאקווריום בעיקר לגדולים ובנוסף לכאלו שדורשים רמות סניטציה גבוההות (לדיסקוסים)

מה דעתכם :question:

קובי
Sunday 20/10/2002, 20:26
אני מחזיק בדעה שדווקא כן צריך את הדשן הזה אם אתה רוצה לייחד את האקווריום שלך לצמחייה ולא לדגים. באקווריומים שבהם מוסיפים דשן מבחוץ או באמצעות כל מיני טבליות / כדורים שמתכלים, אתה צריך לעבוד מאד קשה כדי להגיע לצמיחה האדירה והמשגשגת של אקווריום עם דשן תת קרקעי.

לדעתי - כמובן - אפשר לקצץ בדברים כמו חימום תת קרקעי, דישון שבועי/חודשי, תוספים למיניהם אבל דשן תת קרקעי נראה לי כמו המינימום שבמינימום הנדרש.

לגבי ריקבון - לא יודע - אני מגדל אקווריום עמוס מאד בצמחייה ואין לי בעייה של ריקבון או משהו שהחלפת מים לא יכולה לפתור.

Wild Blue
Sunday 20/10/2002, 20:29
בלי להתגרות אבל כמה זמן האקווריום עומד?
מה בקשר לשאיבת רפש אתה מצליח לעשות (זה מספיק קשה באקווריום צמחיה שהתנועה עם השואב קשה. אבל גם לשאוב דשן ולא רפש זה בכלל בעיה)

קובי
Sunday 20/10/2002, 20:44
האקווריום שלי עומד כבר... שנה וחצי ? מהקיץ הקודם ? במהלך החורף שעבר (לפני כמעט שנה) שיפצרנו אותו וחידשנו את הדישון והכל. שאיבת הרפש לא מוציאה דשן מכיוון שלא שמנו המון דשן (אוליי זו הבעייה אצלך ?) אלא חבילה אחת של "הומוס" עם 10% מהחצץ (השכבה התחתונה) וכיסינו את זה ב - 90% חצץ. אז גם כששואבים רפש ואפילו כשמעמיקים חדור לא קורה לנו שהדשן נשאב !

לגבי ריקבון - הנחתי שאתה מדבר על ריקבון צמחים - ואת זה שואבים עם שואב רפש.

Wild Blue
Sunday 20/10/2002, 20:52
בכל אופן השיפוץ הוא מה ששינה
בכל אופן אצלי יש בערך 40% דשן (תכננתי על ג'ונגל) ככה שבכל מקום יש לי דשן והרבה ומעבר לרקבון צמחים ותוצרי המחיה של הדגים יש גם חלקים בדשן שהתחילו להירקב ולא בכל מקום השורשים חודרים לכל עומק הדשן ומונעים כיסים אן אירוביים.

דג 10
Sunday 20/10/2002, 23:13
אולי אין לי את הנסיון שיש לכם אבל אני ראיתי המון אקווריומים מלאים באצות ובבוץ בגלל דישון קרקעי שהגיע לחלק עליון של חצץ ולאחר קריא של המון חומר על הנושא ועובדות של אחרים הגעתי למסקנה שאני לא מוכן בשום אופן להשתמש בדשן קרקעי כי הוא יוצר יותר בעיות מאשר עוזר ואין לך באצם שליטה על חומרים שהוא פולט למים.לאומת זאת דישון טבליות נותן לך אפשרות של שליטה טובה על כמות דשן שנמצא במים כל רגע נתון ואם יש אודף אין בעיה לגתגבר על זה על ידי החלפות מים והפסקה זמנית של דישון.

מזל דגים
Monday 21/10/2002, 03:39
אלעד אכן צודק
אין צורך "בדישון" תת קרקעי, צמחי מים במילא קולטים את הנוטריינטים
שלהם מהמים עצמם. גם עצם המושג "דישון" במקרה זה אינו נכון מאחר שרוב
החומרים הללו שנמכרים בדליים( ומנפחים יפה יפה את כיסם של הסוחרים)
הינם לא יותר מאשר הומס שהוא בעצם קומפוסט אורגני מפורק שמכיל בתוכו
רקבובית צמחית ואנימלית שבמילא נוצרת באקווריום לאחר תקופה לא ארוכה
זהו מה שנקרא בג'רגון הגנני זבל, דשן הוא משהו אחר לגמרי.........

shoonra
Monday 21/10/2002, 09:26
מזל דגים כתב
אין צורך "בדישון" תת קרקעי, צמחי מים במילא קולטים את הנוטריינטים
שלהם מהמים עצמם.
זה לא הכי מדוייק , חלק לא קטן מהצמחים שמוכרים כצמחי מים, הינם צמחי יבשה לכל דבר, שפשוט "לא איכפת" להם להיות שקועים במים כל עוד הם יקבלו תאורה מספיקה ודשן מספק, דשן דשן,שהם יכולים לקלוט רק דרך השורשים (לדוגמא חלקם הגדול של הצמחים האדומים הוא כזה)

שלא תבין לא נכון, גם לדעתי דישון ממוקד יותר יעיל ונוח-כל עוד אתה לא מפספס את הצמחים שלא יכולים לקבל דשן מהמים אלא דרך השורשים שלהם

bigpurrs
Monday 21/10/2002, 11:02
תראו, אני מדבר כאן לא מנסיוני, אלא מצטט ממאמר של מגדל שמתחרה עם האקווריום שלו בתחרויות עיצוב וכאלה ולטענתו דישון תת קרקעי מאאאד שיפר את צמיחת הצמחים אצלו.
הוא מספר שהוא תמיד רצה צמיחה כמו באקווריומים הדאטצ' הטובים ולא ממש הצליח בהתחלה, אמנם הניסיון הראשון שלו היה טבליות של דישון ממוקד - שעבדו לו מעולה, אבל בשלב הבא הוא ניסה בנוסף (באקווריום שני שבנה) גם דישון תת קרקעי... ורק אז הגיע לתוצאות שרצה.

מניסיוני אני יכול לומר שאני מדשן גם בדשן נוזלי וגם בדשן תת קרקעי באקווריום הקטן (60 ליטר), וכן יש לי די הרבה דשן מעל פני החצץ, אבל זה מעולם לא יצר לי בעייה כלשהי, לא בניקוי, לא בעכירות המים, ולא באצות. אולי... כי יש לי צוות מנקה מכובד יחסית לגודל האקווריום, שאוכל רקבובית יפה? אולי כי בניקוי הרפש לא אכפת לי לשאוב גם קצת דשן? אולי בגלל סוג הדשן שלי? או בגלל שהפלורוסנטים הם של דנרלי ויש בהן הרבה ספקטרום אדום ופחות מהספקטרום שתומך באצה...

בכל מקרה זה לא היווה בעיה. בכל מה שקשור לאצות אני מאד מסופק אם דשן הוא פקטור מאד מרכזי, שכן אין לי בכלל אצות והאקווריום שלי די "מדושן עונג" אם אני לא טועה. אגב, זה גם מה שכותב אותו בחור שמגדל לתצוגה. הוא השתלט על אצות ע"י הורדת עוצמת תאורה לתקופה מסויימת, אבל אחר כך הצמחים גדלו מספיק והוא החזיר את עוצמת התאורה למלאה... והאצות לא חזרו (למרות הדשן והכל).

לגבי ריקבון הדשן... אולי, שוב לא נתקלתי בבעיות. באקווריום הגדול שאני בונה בהחלט יהיה דשן תת-קרקעי. שכן הוא לא הזיק לאקווריום הקטן וצמיחת הצמחייה בו לא רעה בכלל.

אלון

bigpurrs
Monday 21/10/2002, 17:18
כאן אני מצטט ממאמר של טקאשי אמאנו ברשת...

אכן רוב צמחי המים מסוגלים בהחלט לקלוט מומסים מחלקים אחרים מלבד השורש, ולכן דשן נוזלי הוא טוב מאד, אבל הם מסוגלים לקלוט מומסים הרבה יותר טוב מהקרקע דרך השורש, ולפיכך קצב ויכולת הגדילה של צמחים שנשתלו באדמה מדושנת רב יותר.

הוא גם מצביע על הסכנה שבעודף דישון, וגם מזכיר את היעכרות המים במקרה של דשן באדמה אבל הוא טוען שמספר החלפות מים מיד אחרי הנחת הדשן פותרות את הבעיה... ושלום על ישראל.

כמו כן הוא טוען שאנשים שרואים צמח חולה (מכל סיבה שהיא) יש ר מדשנים ובכך ממש רוצחים את הצמח שברוב המקרים פשוט מורעל מעודף דישון. הוא לא ממליץ לדשן (גם בדשן נוזלי אגב) בתכיפות גדולה, או בכלל מעבר לדישון הבסיסי בהקמת האקווריום. הסימן היחיד ל"חוסר תזונה" בדשן בצמח הוא עלים לבנים.

מי שרוצה את הלינק למאמר המצויין על דישון באנגלית - הוא כאן:

http://www.vectrapoint.com/main/manual/bm33.html

אלון

Wild Blue
Monday 21/10/2002, 23:15
בדישון ממוקד אמורים לספק דשן לצמחי המוקד בלבד (אנוביס, אוכינדורס, אפופוגון, קריפט וכו') שהם גם הצמחים שמבצעים ספיחת דשן דרך שורשיהם צמחים מהירי גדילה מנצלים חומרי דישון יותר ביעילות מהמים (ידעתם שבמי הברז שאנו משתמשים בהם יש הרבה מאוד חומרים שחשובים מאוד לצמיחה בריאה של הצמחים וכל מה שהדשן אמור לעשות זה לספק תוספת ברזל ולחזק חומרים נוספים שמחזקים את הצמחים, ניתן לגדל אקווריום צמחיה מאוד מוצלח ללא שום חומרי דשן רק החלפות מים סדירות) .
בכל אופן הענין של התפתחות הבוצה והעיקרון שלתחרויות זה עוזר זה בדיוק אותו הדבר באקווריום ותיק יש כבר בוצה בחצץ שבה יש הרבה חומרים שהצמחים צורכים כחומרי דשן. לתחרויות כרגיל מקימים את האקווריום מספר ימים מקסימום מספר שבועות לפני התחרות ואז אולי מפרקים לפני התחרות הכל ומרכיבים בתחרות עצמה בכל אופן אחד הדברים בתחרויות הוא שמירה על נקיון האקווריום והחצץ מי שמשתתף בתחרויות יעדיף שלא יראו את כל הבוצה בקרקעית האקווריום (מאוד לא אסטטי) אז הוא משתמש בבוצה מלאכותית ומסחרית = הדישון התת קרקעי.
ככה שבטח שזה עוזר אבל רק למקסימום 4 חודשים (זה כתוב על האריזות של הדשנים הללו) ואז מה? כלום, נתקעתם עם עודף בוצה ולכלוך מתחת חחצץ ומעורבב בו שבשאיבות הרפש אתם יותר עסוקים בלשאוב דשן מאשר את הלכלוך האמיתי שיצרו הדגים.

דג 10
Tuesday 22/10/2002, 09:37
אם כבר דיברנו על תבליות דישון שאלה כל כמה זמן להחליף תבליה לצמח מסוים?
כתוב על אריזה להשתמש פעם ב שבועיים (תבליות של SERA).אני שמתי תבליה ליד אנוביה שלי ולאחר שבועיים גיליתי שנשאר חלק גדול ממנה בחצץ. אז מה כל שבוע לחפור ולבדוק אם היא לא נגמרה?
אולי אתם יודעים כמה זמן באמת לוקח לה להתמוסס לגמרי?

fish in heaven
Friday 25/10/2002, 00:03
לא אכנס לדיון עצמו (שמאוד מעניין) רק אדווח על צמח אחד שידוע היטב (גם מניסיון שלי) שדורש דשן קרקעי על מנש לשגשג - סיף אמזוני.
וWILDBLUE, אם לפני שנה שמת 40% דשן, עוד נשאר לך מספיק והותר גם לשנה הקרובה. אז האקווריום שלך עדיין מדושן.

Wild Blue
Friday 25/10/2002, 00:10
אורך החיים היעיל של הדשן הזה מוגדר ע"פ היצרן כ4 חודשים נאמר שאח"כ הוא מאבד את יעילותו.
ה40% דשן הם רק בשביל לכסות את כל קרקעית האקווריום מה שצר שיכבה של בין ס"מ לשתים מעל לזה יש עוד כ3-7 ס"מ חצץ. ככה שזה לא כמות גדולה אלא לפי הוראות היצרן.

fish in heaven
Friday 25/10/2002, 18:31
איך דשן מאבד יעילות :o
הרי מדובר פשוט ביסודות כימיים....
מאוד מוזר - נשמע לי יותר כמו שאחרי 4 חודשים הדשן פשוט אוזל, וצריך לחדש. לא נשמע לי שהיסודות הכימיים עוברים תגובה שהופכת אותם לחומר אחר.

Wild Blue
Friday 25/10/2002, 18:36
עד כמה שהבנתי הם פשוט מנוצלים ע"י הצמחים או שמתנדפים כמו הברזל שצריך להוסיף והטריס אלמנטס. הם פשוט אוזלים

fish in heaven
Friday 25/10/2002, 18:54
אבל אם הדשן עדיין מתפזר שאתה מזיז בעת ניקוי החצץ, אז הוא עדיין שם....

Wild Blue
Friday 25/10/2002, 19:00
כן אבל הגורמים ה"מדשנים" שבו כבר לא נמצאים בו ע"פ היצרן ולפי ההרגשה שנוצרת ממה שקורה באקווריום.

shoonra
Friday 25/10/2002, 19:32
יכול להיות שהחומר שנשאר בקרקעית הוא פשוט חומרי מילוי לא אקטיביים
(בדומה למה שקורה באבקות כביסה לא קומפקטיות לדוגמא, שרוב החומר שאחנו קונים הוא פשוט "כלום" שנועד למלא את השקית ולדלל את החומר הפעיל)

בדשן של SERA רואים את זה בצורה מאוד מוחשית
אפשר להבחין בחומרים שונים בעל טקסטורה שונה ה"שוחים" בים של אבקה אחידה

קובי
Friday 25/10/2002, 22:56
שאלה למומחים:
אם כך צריך או לא צריך דשן תת קרקעי ?

ווילד בלו אמר לי בזמנו שעדיף להעביר את החודשים הראשונים של האקווריום עם דישון תת קרקעי ואח"כ הוא במילא מפסיק לתפקד והאקווריום כבר פעיל מספיק טוב על מנת להפיק לצמחים את הנוטריטים הדרושים.

הכצעקתה ? יש צורך להמשיך ולדשן נקודתית צמחים ?

Wild Blue
Friday 25/10/2002, 23:01
בזמנו לא ידעתי את החוסר צורך והבעיה שיגרום הדשן התת קרקעי הכללי. עכשיו אחרי יותר משנה אני חושב שזה מיותר עדיף לוותר עליו ולתת לצמחי המוקד דישון ממוקד ולמהירי הגדילה דשן נוזלי.
זה יותר זול ופחות בעית סניטציה אחר"כ.

bigpurrs
Friday 25/10/2002, 23:28
טוב, אני לא מומחה, אבל שוב אני ממליץ לקרוא מההתחלה עד הסוף את המאמר על דישון מאת טאקאשי אמאנו שצירפתי אליו את הלינק במעלה העץ.

הוא מעלה מספר נקודות לגבי דישון ו"התנהגות דישון" שצריך לשים אליהן לב:

1. בגדול דישון אל השורש ולא רק נוזלי לכשעצמו יוצר אפקט חיובי מאד בצמחים ורצוי ביותר שכן הם קולטים חומרים טוב יותר מן השורש מאשר מן העלה, למרות שכמובן... גם מן העלה הם קולטים במידה זו או אחרת.

2. מה שעולה ברור מהדיון כאן (וגם מהמאמר של אמאנו) הוא שכל צמח הוא אינדיווידואלי בכמות הדשן לה הוא זקוק, וכן יש הבדלים מהותיים בין יכולתם של צמחים שונים לספוג דשן מן העלה. חלק עושים זאת היטב, וחלק (ראה סיף אמאזוני) ממש זקוקים לדישון מהקרקע.

3. טקאשי מודע לחסרונות הדישון התת קרקעי, ומציע דרכים להתמודדות איתן כגון החלפות מים תכופות ורבות מיד אחרי הנחת הדשן.

4. טקאשי טוען שרוב האנשים מדשנים יותר מדי!! וגם הוא טוען שהוראות השימוש של הדשנים בין אם נוזליים ובין אם קרקעיים אינן טובות. אין לדשן צמח אם הוא נראה לנו "סתם לא בסדר" כי לרוב הבעיה היא לא בדישון אלא בפקטורים אחרים ודישון צמח כזה יוביל רק להרעלתו ולמותו, יש לזהות את הבעיה ולטפל בה ע"פ הסימפטומים - רק סימפטומים מאד מסויימים מצביעים על חוסר דישון.

5. עוד הוא טוען שההוראות על האריזה של הדשנים לא טובות שכן הן ממליצות על דישון פעם בתקופה מה שלא נכון שכן כל צמח הוא אינדיווידואל ויש כאלה שכן זקוקים לדישון ואילו אחרים פשוט מורעלים ממנו כשהוא בכמות מופרזת.

טקאשי מציע שיטה לדישון על פי מצב הצמח. אם הצמחים שלך נראים טוב ועליהם גדולים ומבריקים - אל תוסיף דשן. אם ישנה בעיה - אבחן אותה!

המסקנות האישיות שלי מכל זה הן:

א. דישון תת קרקעי הוא טוב להתחלת אקווריום וחיובי לכשעצמו. יש לדאוג להחלפת מים מרובות בתקופה שאחרי הנחת הדשן.
ב. אין בשום פנים להפריז בדישון. עדיף להפחית מאשר להפריז (די כמו באוכל לדגים)
ג. נראה לי שאחרי דישון תת קרקעי בהקמת האקווריום כדאי להמשיך רק בדישון נקודתי ונוזלי ע"פ מצב הצמח
ד. רצוי וכדאי לקרוא על איבחון חוסרים שונים בצמח כדי לדעת מה להוסיף לו. (אגב מצאתי מאמר מצויין על זה ברשת ואני אוסיף בהמשך את הקישור לטובת כולם כי כרגע אני לא זוכר אותו).

אני גם חושב שאחת המסקנות המשמעותיות מהעץ הזה שלא כל כך חשוב באיזה "שיטת דישון" משתמשים, חשוב להבין שהצמחים זקוקים לדשן גם מהשורש וגם מן העלה לצמיחה אופטימלית, ושמכאן והלאה כל אחד שיעשה מה שעובד לו. אם נקודתי - נקודתי, ואם תת קרקעי - תת קרקעי.

העיקר - לא להפריז.

אלון

fish in heaven
Friday 25/10/2002, 23:34
אני הייתי מצטט במקרה הזה את קובלט בדיון על המנורות.
ניתן להשתמש במנורות רגילות במקום במיוחדות, אך דבר זה מגביל את סוגי הצמחים שיגדלו אצלך בהצלחה (כמובן תלוי במספר הנורות)
אז אכן אפשר לגדל בלי דשן, אך צמחים מסויימים לא יסתדרו עם זה, מניסיון שלי טבליות ברזל עושות פלאים ללימנופיליה למשל.
אבל מצד שני אפשר לגדל צמחים בלי דשן, בלי CO2, ובלי תאורה מיוחדת.
אז השאלה היא בעצם הפוכה - איזה צמחים רוצים לגדל, ואם רוצים צמחייה לתפארת, או צמחייה פשוטה יותר.

Wild Blue
Thursday 22/05/2003, 22:02
מעלה מן האוב עץ זה שדן בסוגית הצורך בדישון תת קרקעי

חברה תרגעו לא חיבים דישון תת קרקעי אפשר גם בלי.

ז א ב
Friday 23/05/2003, 09:02
הרחבתם כאן כל כך הרבה שאין לי ממש מה להוסיף פרט לכך שהאק' שלי הינו עובדה חיה

לכך שדשן תת קרקעי אינו נחוץ להתפתחות תקינה של צמחים...