צפה בגרסא המלאה : הרהורים הנוגעים להחלפת מים


קובי
Friday 11/10/2002, 14:04
שלום חבר'ה !

האם אתם מחליפים מים באקווריום שלכם ? באיזו תדירות ? כמה ?

יש לי מספר נושאים להעלות בנוגע למים ונראה לי שנאחד אותם. אשמח לשמוע הערות דעות (ודעות סותרות) !

1. פחם פעיל - אישית אני משתמש, הוא מאט את תהליך ההצהבה של המים ובכך מעכב את תדירות החלפות המים באקווריום. לא נורא יקר, מחליף פעם בחצי שנה (כמי פיור למים מלוחים). מיקמתי אותו בנקודה טובה בזרם המים בסאמפ.

2. החלפות מים - כאמור: באיזו תדירות אם בכלל ? מה אתם עושים כדי להמנע מריכוזים של ניטראט ושל פוספאטים שמצטברים בסוף התהליך ?

3. שימוש במי ים על מנת להחליף מים: המים בים התיכון לא הכי "נקיים" בעולם למרות שניתן בקלות לשאוב ממספר חופים נקיים (כל מה שלא ליד ערים גדולות ורחוק מאיזור המרכז) - רצוי כמובן שלא מפני המים ולא מקו החוף אלא קצת יותר רחוק לעומק - כי שם המים יותר נקיים ויותר "בריאים".

יתרונות - מאגר מים זול וזמין, מכיל את כל ה Trace Elements הדרושים לקיום של מערכת ביולוגית בריאה ותקינה באקווריום. מי שעושה החלפות מים קבועות מן הים יכול לשכוח בקלות מכל תוספי האקווריום למיניהם. בנוסף המים עשירים בפלנקטון ובמיקרו אורגניזמים שונים שיכולים להפרות את האקווריום (בתנאי שלא הושבתם את מיכל המים בשמש אלא ישר העברתם לתוך האקווריום).

חסרונות - ריכוז פוספטים גבוה. המים בים התיכון מאד עשירים בפוספטים - דבר שגורם לכמה תוצאות: ריכוז אצות גבוה יחסית למים סינטטיים (יכול להיות טוב למי שיש אקווריום מאוזן וצומחות אצלו אצות ירוקות "טובות" ולא החומות "הרעות").
בנוסף - לחלק מהזואוקסנטלות באלמוגים סימביוטיים יש נטייה לעזוב את האלמוג (בליצ'ינג) כאשר ריכוז הפוספטים גבוה יותר במים מאשר באלמוג. הרי בסופו של דבר הן חיות בפוליפים של האלמוג כי הוא מספק להם חומרים מזינים. ברגע שהמים עשירים יותר - אין להן צורך בו.

חסרון נוסף - ריכוז נמוך למדיי של קלציום - נדרשת הוספה תדירה של קאלציום (כמו שאנחנו עושים, בעצם, עם מים סינטטיים).

ומה אני עושה אצלי ? כל חודש שלישי אני מכניס מי ים (בערך 25 ליטר לאקווריום של 700 בערך). כל חודש שישי אני מכניס מים סינטטיים - ואז זה כבר ארגז מלא של מלח (כלומר - 120 ליטר מי מלח).

מה קורה איתכם ?

dolphitec
Friday 11/10/2002, 19:11
טוף!

בחצי שנה האחרונה לא החלפתי מים כלל, רק הוספתי כל פעם את החסר. (באק' 160 ליטר).

ברגע שיהיה לך מפרק חלבונים רציני וחזק לא יהיה צורך בכמי פיור כי כל הצהוב שבמים יצא במפרק.

אפשר להיפטר מריכוזים גבוהים של ניטראט ופוספאט ע"י כידול של אצת קואלרפה ועוד סוגים של צמחי מים (שהרי הפוספט משמש דשן מעולה). בנוסף סוגים שונים של אלמוגים רכים גם כן צורכים פוספאטים. לסיכום: מפרק חלבונים חזק יפרק ת'צורה לפוספאטים.

מי ים תיכון אכן עשירים בפוספטים יותר מאשר ים סוף, בנוסף אפשר להביא לאק' מחלות בצורות שונות של חיידקים ווירוסים, מי שידבקו מהם ויחלו יהיו בעיקר דגים חדשים שעדין בשלב של הקליטה. לגבי דגים שנמצאים באק' כמה חדשים ונקלטו כבר היטב בד"כ אין מה לדאוג.