צפה בגרסא המלאה : אלמוג שמש (Sun Coral)


קובי
Sunday 22/09/2002, 03:59
שם: אלמוג שמש - Sun Coral
שם מדעי: Tubastrea aurea

http://images.google.co.il/images?q=tbn:0XEipGtwCiMC:www.berlinmethod.com/images/photos/suncoral2.jpg

אלמוג "שמש" נקרא כך בשל זרועות הציד הצהובות המדהימות שלו אשר נפתחות מסביב לכל פוליפ ופוליפ. המדובר באלמוג אבן בעל פוליפים גדולים (LPS) אשר איננו סימביוטי עם אצות זואוקסנטלות, אלא מסנן מים מן האקווריום.

מדובר באלמוג חזק למדיי, אשר שורד היטב גם שגיאות של מתחילים, אך יש לו מספר דרישות שיש למלא בקפדנות - דבר שהופך אותו לקשה יחסית למגדלים המנוסים פחות:
1. תאורה - אלמוג זה מעדיף שלא לשהות תחת התאורה החזקה. בטבע הוא ניזון אך ורק מסינון מים, ולפיכך הוא מעדיף לחיות באיזורים חשוכים בהם יוכל להבטיח לעצמו אספקת מזון קבועה ללא מתחרים (אלמוגים סימביוטיים). יחד עם זאת - נראה כי אלמוגים אלו משגשגים טוב יותר תחת תאורה עמומה ויעדיפו לחיות אפילו במקום מוצל לחלוטין (למשל, מאורה או חור).
2. זרם - אלמוג זה דורש זרימת מים בינונית עד חזקה - לא ישירות עליו אלא מפוזרת. אישית אני מחזיק אותו בנקודת המפנה של זרם המים באקווריום, כך שהמים זורמים מכל צדדיו דרך קבע . ביצעתי ניסוי - והרחקתי אותו מהזרם לכחצי יום. להפתעתי, כל זרועות הציד שלו נעלמו ולקחו לו מספר ימים לגדל זרועות חדשות. פוליפים אשר ימצאו רחוק מזרם המים ימותו בסופו של דבר, קחו זאת לתשומת ליבכם.
3. האלמוג איננו סימביוטי והוא מוצא את עיקר מזונו במים "המלוכלכים". לפיכך יש לדאוג לו לתזונה קבועה לפחות פעמיים או שלוש בשבוע !! אישית אני מערבב מזון דגיגים (מרוסק דק מאד) עם מי מלח במזרק ומשפריץ ישירות עליו. אפשר להאכילו גם בארטמיות או באצות נורי טחונות. העיקר - לדאוג להאכיל אותו ספציפית.

קובי
Tuesday 05/11/2002, 15:40
כמה דברים נוספים לגבי אלמוג שמש:

כיצד נדע שהאלמוג גווע ?
אלמוגי שמש הינם בעלי חיים מאריכי חיות, שאמורים להתרבות ולהגדיל את המושבה שלהם בצורה ניכרת לעין באקווריום. הם מותאמים נהדר לסביבה מבוקרת ונעדרת תחרות היות והם דורשים האכלה בנפרד ואינם תלויים בתאורה, קירור או אצות.

כאשר אלמוגי שמש אינם מקבלים את התנאים הדרושים להם (זרימה, האכלה, מרחק מאלמוגים וח"ח תוקפניים) הם יגוועו וימותו לבסוף. תהליך הגוויעה מאד בולט לעין - האלמוג מאבד לאט לאט את הרקמות החיות שלו לטובת שלד לבן שהולך ונחשף. הפוליפים ימעטו לצאת וכשיצאו, הם ייראו קטנים ותשושים. כאשר השלד שמתחת לאלמוג ייחשף לבסוף, תתפוס אותו אצה ירוקה וחומה במהירות.

מדוע זה קורה ?
מגדלים רבים חוששים להאכיל את האלמוג שלהם יותר מדיי, ומשתדלים להאכיל אותו רק פעם או פעמיים בשבוע. במקרה כזה, האלמוג איננו מקבל את כמות המזון הדרושה לו והוא מתחיל לגווע. זכרו בבקשה שמדובר באלמוג שניזון לכל אורך היום והלילה מכמויות רציפות של פלנקטון. מדובר במכונת אוכל שיושבת בנקודות מפנה במערות אפלוליות ולוכדת שוב ושוב מזון.

באקווריום לא ניתן לספק תזונה לאורך כל היום והלילה ותזונה יום יומית (או אפילו יותר מזה) עלולה להיות קטסטרופלית למערכת הביולוגית העדינה של האקווריום ולפיכך, העדר התזונה מחליש את האלמוג וגורם לו לגווע.

מה עושים במקרה כזה ?
כאשר אלמוג השמש שלכם מתחיל לגווע, זה לא הסוף. מדובר בבעל חיים מאד חזק ומאד עמיד שישתקם במהירות ויחלים אפילו מהרעבה. על מנת להציל אלמוג שמש שהמושבה שלו מתחילה להצטמק ולהעלם יש לבצע סדרה של האכלות מרוכזות, למשך כיומיים או שלושה, של כ - 2 - 3 cc מזון טחון שיפוזר ישירות על רקמות האלמוג באמצעות מזרק. יש לפזר בעדינות מעט מזון ולהמתין לפוליפים שיצאו. לאחר מכן יש לפזר שוב מזון ולהמתין. להאכיל פעמיים או אפילו שלוש פעמים ביום - ולחלק את המנה לכמה הזרקות כדי לאפשר לפוליפים לצאת ולאלמוג לתפוס מזון.

לאחר הטיפול הראשוני, יש להאכיל כרגיל.

במה מאכילים ? כמה מאכילים ?
אלמוגי שמש יאכלו בשמחה ובששון שרימפסים, חסרי חוליות קטנים וטחונים, ארטמיות (מי לא אוכל ארטמיות ????) חיות וארטמיות קפואות. כל מזון שתרצו להכין לו, יש לקצוץ או לטחון היטב, לערבב במים בתוך מזרק ולהזליף מעליו באמצעות צינור אוויר.

אישית אני משתמש ב"אנין נון" - מזון דגים מוכן ורגיל, שטחנתי עד לאבקה דקיקה. אני מכניס כפית למזרק, מושך על זה מים מהאקווריום כדי לרכך את האבקה ולהרטיב אותה, ואז מפזר.

אני מאכיל פעם ביומיים ב - 5 CC מזה וכל תהליך ההאכלה לוקח בערך כחצי שעה שבה אני מזריק טיפה ונותן לאלמוג לאכול את זה לפני שאני מזריק שוב.

flame
Tuesday 05/11/2002, 20:45
ניתן להשיג גם בצבע שחור אך לדעתי נדיר יותר ושכחת לציין שחשוב לדאוג להאכיל כל פוליפ בנפרד.

מי שרוצה לראות אלמוג זה נראה לי שיש בתצוגה של טרופיקל.אלמוג מהמם

קובי
Tuesday 05/11/2002, 20:52
צודק בשלושת הדברים !
אלמוג שמש שחור עוד לא ראיתי בארץ למרות שבתמונות מאתרים בחו"ל הוא נראה פשוט דבר מדהים. לגבי האלמוג (הגדול מ א ד) בתצוגה של טרופיקל פיש בתל - מונד, אני יכול לאמר שהוא אחד הפרטים היותר יפים ומשגשגים שראיתי באקווריום בארץ. הסוד הוא תזונה. עם האוכל המתאים והכמויות המתאימות אפשר להגיע באקווריום הביתי לגודל שיתחרה בשלהם בהצלחה.

קובי
Wednesday 06/11/2002, 01:01
אוקיי - הנה קצת תמונות מהניסיון האישי שלי עם אלמוג שמש:

תמונה מלפני שבוע - אלמוג שמש לפני תחילת השיקום:
http://m.ep.walla.co.il/briefcase/0003/a/q/u/a/r/i/a/m/a/n/i/a/@/@/@/@/@/@/@/@/@/@/@/@/@/r/200211011342528546/200211012306576734/suncoral1.jpg

תמונה מהיום - שבוע לאחר תחילת השיקום:
http://m.ep.walla.co.il/briefcase/0003/a/q/u/a/r/i/a/m/a/n/i/a/@/@/@/@/@/@/@/@/@/@/@/@/@/r/200211011342528546/200211052352119763/suncoral5.jpg