צפה בגרסא המלאה : ערכת co2


גיל
Thursday 29/11/2001, 19:51
מישהו מוכן להסביר מה צריך ע"מ להרכיב מע' CO2 כולל הבלון ווסת והדיפיוזר.
הבנתי שבניה עצמית של המע' מסתכמת בכ-600 ש"ח, לעומת מע' קנוייה שעולה כ-1600 ש"ח.
מה ההבדל ומה מומלץ ?
תדה.

עמירם ש.
Thursday 29/11/2001, 20:55
אני מניח שאחרים יסבירו לך איך לבנות לבד מערכת הכוללת בלון CO2 מסחרי, ווסת תעשייתי ודיפיוזר. אני מעדיף לייעץ לך לבנות מערכת שהעלות שלה היא רק עלות הדיפיוזר, וגם עליו אפשר לוותר (אם כי לא מומלץ).

אין טעם שאכנס לכל פרטי המערכת, משום שיש מאמרים רבים המתארים אותה. בסוף התגובה תמצא שני קישורים.

העיקרון הוא ששמרים במצע של סוכר יוצרים גז CO2 בדיוק בקצב הדרוש לאקווריום ממוצע. המערכת אינה פועלת על לחץ אלא על ייצור רציף של גז.

אתה בונה את המערכת מבקבוק משקה קל שהכנסת לתוכו בערך כוס סוכר, בערך כפית סודה לשתייה (כדי לשמור על pH יציב), בערך חצי כפית שמרים, ומים בערך עד גובה של שלושת רבעי הבקבוק. מהפקק אתה מוציא צינור לדיפיוזר.

מערכת כזו מחזיקה מעמד בין 10 ל-20 יום. כשתפוקת הגז יורדת, אתה יוצר תערובת חדשה.

עשיתי חשבון שהמחיר הוא בערך 30 ש"ח לשנה.

את הגז תוכל להמיס במים באמצעים פשוטים (למשל על-ידי אבן אוויר, או על-ידי הכנסת צינורית הגז לתוך פתח היניקה של הפילטר). אני ממליץ בכל-זאת להשקיע בדיפיוזר "אמיתי", משום שלגז לא כל-כך אכפת איך יצרו אותו אבל כן אכפת לו איך הוא מתמוסס במים.

אם האקווריום שלך גדול מדי, תוכל לחבר שני בקבוקים במקביל. אני משתמש בשני בקבוקים באחד האקווריומים שלי, וזה מאוד נוח, כי אני מחליף כל שבוע את אחד משני הבקבוקים ותפוקת הגז אחידה כל הזמן.

תוכל למצוא פרטים כאן:

http://aquaria.topcities.com/co2system.html

או כאן:

http://www.discus.co.il/articles/co2.htm

גיל
Thursday 29/11/2001, 21:06
אחלה רעיון, אבל אחרי שהשקעתי כ-5000 ש"ח באקווריום שלי אני לא ממש מתכוון לחסוך בצד של צמחים.
אז בלון ווסת ודיפיוזר זה השקע חד פעמית של 500-600 ש"ח. ולמלא בלון כזה של 7 ליטר עולה 30 שקלים בלבד.
אני מאמין שבלון כזה מספיק לכמה חודשים.
אבל עדיין יש לי כמה שאלות:
1. דיפיוזר - הבנתי שהוא מוציא את הגז למים.יש אפשרות לקבוע כמה בועות לשניה ?
2. מה הרמה המומלצת? (באקווריומים המפוארים מדובר ב 3-1 בועות לשניה).

גיל
Thursday 29/11/2001, 21:09
כן שכחתי . יש מכשיר למדידת CO2 במים ?

MORIMOU
Thursday 29/11/2001, 22:14
גיל שלום יש קיט בדיקה לCO2
הבדיקה כמו בשאר הקיטים דהיינו לוקחים 5 מל מים מוסיפים קטליזטור ולפי טבלת צבעים יודעים את ריכוז הCO2 במים

עמירם ש.
Thursday 29/11/2001, 22:52
בשיטה של בלון-וסת-דיפיוזר יש כמה בעיות.

ראשית, כאשר הבלון מתרוקן יש צורך לקחת אותו לחנות להחלפה (במקרה הטוב) או למילוי (במקרה הרע). האקווריום נשאר כמה שעות (במקרה הטוב) או כמה ימים (במקרה הרע) בלי CO2. זה יכול להביא לשינוי גדול כל-כך ב-pH עד שייגרם נזק לדגים. האלטרנטיבה של להחזיק בלון רזרבי בבית היא די יקרה. בשיטת השמרים הבעייה אינה קיימת.

שנית, במקרה של תקלה בווסת עלולה רמת ה-CO2 להגיע לתחום הרעיל. זה לא יכול לקרות בשיטת השמרים.

שלישית, רוב הווסתים התעשייתיים (אלה שלא נועדו מלכתחילה לאקווריום) אינם די רגישים וקשה לווסת בהם את זרימת הגז באופן מדוייק.

מאידך, כפי שאמרתי כבר כמה פעמים, כל אחד וסדר העדיפויות שלו.

אילו היו לי כמה מאות שקלים פנויים, הייתי משקיע אותם במערכת UV במקום במערכת CO2.

גיל
Thursday 29/11/2001, 23:11
זה לא נורא כמו שאתה מתאר מאחר ואין בעיה למלא את הבלון בחברה שקונים אותו שם וזה כולה 30 ש"ח לבלון 7 ק"ג,סה"כ ביום אחד. אני כרגע משתמש בבלון חד פעמי של TETRA ולפעמים אני שוכח או שהוא נגמר והכל עובד יופי כמה ימים ושבועות.
לגבי הווסת לא בעיה בכלל להשיג ווסת עדין והדברים האלה הם דיי אמינים כי תחשוב מה היה קורה אם פתאום היה משתחרר גז מבלון שמשמש לריתוך או משהו כזה.
את עניין השמרים אני בחיים לא אנסה כי דווקא פה חוסר הוודאות או חוסר הדיוק, מי אמר שלא משתחררים חומרים רעילים אחרים שיכולים דווקא הם לפגוע באקווריום.
אבל באמת כל אחד וכספו הוא והוא לכשלכשעצמו.
נ.ב.מה היית משקיע במערכת UV ?

עמירם ש.
Friday 30/11/2001, 04:22
לכל מי שחושב שאפשר להשאיר את האקווריום לכמה ימים, או אפילו לכמה שעות, בלי אספקה סדירה של CO2 (למשל כשלוקחים את המיכל למילוי):

CO2 אינו נשאר במים אלא מתנדף במהירות רבה. זמן קצר לאחר סגירת האספקה כבר אין לו זכר (למען הדיוק, הוא יורד לריכוז הסטנדרטי הקיים באקווריום ללא CO2).

לצמחים זה באמת לא משנה במיוחד. הבעייה היא בתחום אחר לגמרי.

כידוע, CO2 גורם להורדת ה-pH במים. זו אינה פעולה מקרית. קיים חישוב מדוייק הקושר את רמת ה-pH לריכוז ה-CO2, כתלות ב-KH ובטמפרטורה.

בטמפרטורה של 25 מעלות וב-KH=4, ריכוז CO2 של 30 מ"ג לליטר גורם ל-pH=6.6. באותם תנאים, ריכוז CO2 של 5 מ"ג גורם ל-pH=7.4. ההבדל של 0.8 הוא שינוי של כמעט פי 6.5 בחומציות (כידוע סקלת ה-pH היא לוגריתמית). המדובר בהפרש מסוכן מאוד המתרחש במהירות גבוהה.

מסקנה: אסור בשום פנים ואופן להשאיר את האקווריום ללא אספקה סדירה של CO2. ללכת לחנות ולמלא את המיכל בלי לחבר בינתיים מיכל אחר - פירושו להכניס את הדגים לסטרס רציני מאוד.

בעניין השמרים, אין כאן שום חוסר וודאות. התפוקה היא קבועה וחוזרת על עצמה כל עוד משתמשים באותם ריכוזי חומרים. נכון שלא ניתן לווסת את התפוקה, אבל למזלנו התפוקה מבקבוק ממוצע היא בדיוק מה שאקווריום ממוצע צריך.

ונקודה אחרונה: גיל, לא הבנתי את שאלתך בנושא UV. אני חוזר על מה שאמרתי: את אותו סכום כסף (בערך) הייתי מעדיף להשקיע במערכת UV ולא במערכת CO2. למערכת CO2 יש תחליף שלדעתי עולה על המקור, ולמערכת UV אין.

fish in heaven
Friday 30/11/2001, 16:00
עוד הערה, למערכת הביתית יש עוד יתרון שמדובר בשינוי הדרגתי שכמות ה CO2 במים, גרף בצורת חצי עיגול בערך, לעומת בלון שמתחיל ישר, ונגמר מהר מאוד, ולכן השינויים יותר מהירים.

גיל
Friday 30/11/2001, 22:10
בולשיט אחד גדול.
אני כמו שאמרתי משתמש בערכה חד פעמית של טטרה, וממלא את המבחנה פעמיים ביום. אני מסתכל על הדגים הרבה ותאמין לי שהם לא בשום סטרס, ועובדה שלא נגרם שום נזק.
כל הנוסחאות הכימיות האלה שאתה מזכיר טובות על הנייר כשפיתחו אותן, במצב אידאל, אבל בטח לא במצב הקיים.
מה קורה כשיש אור יום ולילה אין שום אור נוסף למנורות באקווריום, מה לגבי שינויי טמפרטורה (הרי המחמם לא הכי מדוייק בעולם), ישנם כלכך הרבה גורמים חיצוניים ופנימיים (אתה בטח לא מחשב כמות דגים לגודל האקווריום וסוגי דגים שסביר להניח שכל אחד משפיע אחרת על הכימיקלים באקווריום) ככה שלא נראה לי הגיוני כל העניין הזה, והעובדות מדברות בשטח.
בינתיים הדיסקוסים שלי בסדר למעט הקסמיטה שיש מידיי פעם וזה בטח לא נגרם משינויי PH או CO2.
אתה הרי לא יושב כל שעה לחשב רמות PH KH וCO2
אז מאיפה הבטחון שהם לא משתנים ללא ידעתך.
אין לי ממש מושג בכימיה אבל הכל שטויות לדעתי ובאמת העובדות מדברות.
בקיצור כל אחד יעשה כראות עיניו בלבד.

עמירם ש.
Friday 30/11/2001, 23:43
גיל, אתה טועה. הטענה כאילו האקווריום נתון לתנודות כימיות אקראיות פשוט אינה נכונה. זה שאתה טוען שאינך מבין בכימיה, אין פירושו שהכימיה אינה תקפה, ולטובת הדגים שלך מוטב שלא תזלזל בה.

לצערי אתה סותר את עצמך. "למעט הקסמיטה שיש מידי פעם וזה בטח לא נגרם משינויי pH או CO2"? אתה טועה. הקסמיטה נגרמת בראש ובראשונה מסטרס כימי. הטפילים קיימים כל הזמן; הם תוקפים כאשר הדג חלש עקב כימיית מים ירודה. לא מאמין לי? - חפש באינטרנט או בספרות.

אם אתה משתמש בערכה החד-פעמית של טטרה ואכן ממלא את הדיפיוזר פעמיים ביום, אתה מצליח כנראה לשמור על רמת CO2 יציבה פחות או יותר, וכתוצאה מכך (למרות שאתה לא מאמין בזה) על רמת pH אחידה. השינוי היומי המותר ברמת ה-pH הוא עד 0.3, שזה בערך הכפלה של כמות היונים במים, וזה גם השינוי הקיים ממילא בין יום ללילה. אבל אם תשכח פעם ללחוץ על הכפתור ולמלא את הדיפיוזר, אתה במפורש מסתכן בשינוי קיצוני מדי על כל הכרוך בכך.

גיל
Saturday 01/12/2001, 00:51
אני בסה"כ מדבר מנסיון.
ועובדה שרק דג אחד חלה בהקסמיטה ולא כולם.
מה גם הבנתי שהקסמיטה נגרמת עקב תולעי דם, ולא סטרס בו נמצא דג.
מלבד זאת שנים גידלתי דגים ללא כל שימוש ב-CO2
ולא היה שום הבדל. כנראה שהדגים מסתגלים באופן דיי מהר ל-PH גבוה מעל המומלץ להם עקב המים בארצנו.

גיל
Saturday 01/12/2001, 00:52
לגבי מערכת UV, פשוט לשים מנורה אולטרה סגולית ?
מה היתרונות בכך ?

Wild Blue
Saturday 01/12/2001, 01:45
מצורף קישור לאתר שבו יש מידע באנגלית על מערכת CO2 שמבוססת על מיכל CO2 בלחץ ווסת.

הקישור לאתר:
http://www.geocities.com/Heartland/Hills/2637/press_CO2.html



_________________
<a href="http://www.geocities.com/blue_ram_2000" target="_blank">
http://www.geocities.com/blue_ram_2000/dwarfsrus.jpg
</a>



<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: Wild Blue בתאריך 2001-11-30 17:54 ]</font>

קובי
Saturday 01/12/2001, 02:16
מדובר בשפופרת אטומה שזורמים דרכה מים באמצעות ראש כוח. בתוך השפופרת יש מנורת UV. קרינת אולטרה סגולה מחסלת למעשה יצורים חיים - ומהווה שיטת ניקוי מוצלחת (לא לתוצרים כימיים).

עמירם ש.
Saturday 01/12/2001, 04:00
או קיי, פתחתי עץ חדש בנושא UV.

סנייק סקין
Saturday 01/12/2001, 04:30
אני מרגיש צורך לספר לכולם אתמול בלילה היתה אצלי ברחוב הפסקת חשמל יזומה משעה 22.00 ועד שעה 6.00 בבוקר אניהפסקתי את זרימת הסי או 2 בעשר בלילה ואת הפילטרים החיצוניים גם הדבר היחידי שדאגתי לו היה הספקת אויר ע'י סוללות . בבוקר קמתי רוקנתי את יציאת הפילטרים לתוך דלי המים היו עם הרבה קצף ,אחרי זה חיברתי את הצנורות של הפילטר חזרה והפעלתי כרגיל .את הסי או פתחתי והתחלתי להזרים גז מחדש .שום דג לא נפגע למרות שהפי אג עלה עקב הפסקת הסי או .זה הסיפור ואתם תסיקו מסקנות

Wild Blue
Saturday 01/12/2001, 04:45
יש אצלי דבר דומה. אבל הפוך.
באקווריום החדש שלי התקנתי מערכת CO2 שמבוססת על מיכל CO2 דחוס, ווסט רתחים, סופר בועות+ דיפיוזר של סרה.
הכיוון אצלי בווסט עדין לא הולך כמו שאני רוצה אני מכוון אותו על הזרימה הבערך נכונה אחרי כמה זמן הזרימה ממש נחלשת.
אתמול הגברתי את קצב שיחרור הגז לקצב כפול רק כדי לראות אולי זה ירגע חזרתי הביתה לאחר 24 שעות שלא הייתי בבית והלכתי לבדוק את האקווריום, הזרימה אכן נחלשה לבערך פי אחד וחצי מהמומלץ, כמו כן המד של ריכוז הCO2 במים של סרה שינה את צבעו והחל להצהיב (מראה על עודף CO2).
בדקתי את הPH והPH היה על 6.4. לפני שהגברתי את קצב הזרמת הגז היה על 7 ממש שינוי שלא ניתן להתעלם ממנו.

עמירם ש.
Saturday 01/12/2001, 06:18
CO2 זה לא צעצוע, איך שלא נסתכל על זה.

נזקים רציניים ממיכלי CO2 דחוסים:

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/co2-rocket.html

נזקים לא פחות רציניים (אבל בוודאי יותר מצחיקים...) מייצור CO2 ע"י שמרים:

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/yeast-disaster.html

"סתם" נזקים מהרעלת CO2:

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/poison.html

נזקים ממיכלי CO2 באיכות ירודה:

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/grades.html

וכל זה מאתר אחד בודד - הרשת מלאה בעוד המון סיפורים.

גיל
Saturday 01/12/2001, 11:54
ואחרי כל זה אתה עוד משתמש בשמרים ומלח ??!
אתה לא רציני, באמת.

עמירם ש.
Saturday 01/12/2001, 15:57
שמרים וסוכר. שמרים וסוכר.

סנייק סקין
Saturday 01/12/2001, 17:06
לווילד בלו .אני מיעץ לך קנה בחנות ברז לאויר נכון שקשה לכוון אבל לאט לאט זה מסתדר אפשרות נוספת להשיג את הווסת שמשתמשים בבתי חולים לאינפוזיה איתו אפשר להגיע לדיוק טוב אני אישית משתמש בברז אויר

עמירם ש.
Saturday 01/12/2001, 22:48
שוני, בהמשך לסיפור שלך על הפסקת החשמל: מקובל לומר שהזמן המירבי שניתן להשאיר פילטר ללא תנועת מים בלי שייפגע הוא 4 שעות. זה לא אומר שהדגים שלך בצרות, אבל כדאי שבימים הקרובים תמדוד אמוניה/ניטריט, ובמקומך הייתי מוסיף סייקל (או חומר דומה) כבר כעת כפעולה מונעת.

Wild Blue
Sunday 02/12/2001, 04:22
אני מתכנן במשך השבוע לקנות ברז של ויסות כמות אוויר יש המלצות על חברה או משהוא ומה עדיף יותר ברזל או פלסטיק, ברז שבנוי על עיקרון הלחיצה על הצינור או על אחד שמשולב בו ולוחץ אטם או משהוא כזה ואיתו מקטין את הזרימה?

סנייק סקין
Sunday 02/12/2001, 06:11
לעמירם ולכולם כמובן הוספתי סייקלר ולא דיוחתי אני שם קבוע בכל שבוע (יצא לי חרוז)

fish in heaven
Sunday 02/12/2001, 06:18
בתאריך 2001-12-01 14:48, עמירם ש. כתב:
שוני, בהמשך לסיפור שלך על הפסקת החשמל: מקובל לומר שהזמן המירבי שניתן להשאיר פילטר ללא תנועת מים בלי שייפגע הוא 4 שעות. זה לא אומר שהדגים שלך בצרות, אבל כדאי שבימים הקרובים תמדוד אמוניה/ניטריט, ובמקומך הייתי מוסיף סייקל (או חומר דומה) כבר כעת כפעולה מונעת.


עמירם אפשר הבהרה ל4 שעות שפילטר לא ייפגע ? האם הכוונה למושבת בקטריות ? כי אם כן אני חולק עלייך, קודם כל אני בספק שבקטריות יתחילו למות תוך 4 שעות וגם אם כן, זה שאין תנועת מים אומר אולי שהן פחות יעילות אבל עדיין הן ממשיכות במחזור החנקן.
והאקווריום לא ידרדר תוך 4 שעות ללא פילטר, חוץ אם יחס הדגים שלך לנפח המים הוא בגדר מחדל לאומי.

עמירם ש.
Sunday 02/12/2001, 07:52
עד כמה שהבנתי, אחרי 4 שעות קורים הדברים הבאים (לא בבת אחת כמובן, אבל זה הגבול המומלץ):

1. בהעדר חומרי מזון לחיידקים (אין מים חדשים = אין אמוניה = אין ייצור ניטריט), הם פשוט מתים.

2. בהעדר חמצן, מתפתחים במקומם חיידקים אנארוביים, שקצב ההתפתחות שלהם גבוה יותר מאשר של חיידקי החנקן.

אם חייבים להפסיק את פעולת הפילטר לתקופה ארוכה יותר, מומלץ להפעיל אותו בתוך דלי מים (אם יש חשמל) או לשפוך לתוכו מים (בלי כלור!) כל כמה זמן (אם אין חשמל).

עמירם ש.
Sunday 02/12/2001, 20:44
הדיפיוזר של טטרה איננו חד-פעמי. מה שחד-פעמי בערכה הוא הבלון. אפשר לרכוש בלון בלי דיפיוזר ולהשתמש בדיפיוזר הקיים שוב ושוב.

אין קשר בין מקור ה-CO2 לדיפיוזר, ובהחלט ניתן להשתמש בכל דיפיוזר, גם של טטרה. הבא בחשבון שזה דיפיוזר פשוט, בלי אפשרות לספירת בועות. הוא גם מוגבל בכמות ה-CO2 שהוא מספק, ולכן הוא מתאים רק לאקווריום קטן, משהו כמו 100 ליטר.

גיל
Sunday 02/12/2001, 20:58
מנסיון שלי הדיפיוזר של טטרה הוא אכן חד פעמי מאחר והמסננת שלו מתחילה להיסתם אחרי מספר חודשים עד למצב שבו הגז לא עובר דרכה.

איזה דפיוזר בעל סופר בועות מומלץ ומה מחירו אם ידוע ?

עמירם ש.
Sunday 02/12/2001, 23:10
אני משתמש באחד האקווריומים בדיפיוזר של טטרה. הוא אכן נסתם לעיתים ודורש ניקוי, אבל לאחר הניקוי הוא ממשיך לעבוד כמו חדש. באקווריום אחר יש לי דיפיוזר "אינטליגנטי" של JBL שדורש דווקא הרבה יותר ניקוי.

יש די הרבה דיפיוזרים עם סופרי בועות. כאמור, אני משתמש בדיפיוזר ספירלי של JBL - לא זוכר את מחירו, בין 150 ל-180 ש"ח. אני מכיר גם דיפיוזר "סולם" שאינני יודע את שמו והוא קצת יותר זול. יש ל-Sera דיפיוזר עם סופר בועות שראיתי רק את הקופסה שלו. ואפשר גם לקנות סופר בועות בנפרד ולחבר לכל דיפיוזר.

fish in heaven
Sunday 02/12/2001, 23:18
בתאריך 2001-12-01 23:52, עמירם ש. כתב:
עד כמה שהבנתי, אחרי 4 שעות קורים הדברים הבאים (לא בבת אחת כמובן, אבל זה הגבול המומלץ):

1. בהעדר חומרי מזון לחיידקים (אין מים חדשים = אין אמוניה = אין ייצור ניטריט), הם פשוט מתים.

2. בהעדר חמצן, מתפתחים במקומם חיידקים אנארוביים, שקצב ההתפתחות שלהם גבוה יותר מאשר של חיידקי החנקן.

אם חייבים להפסיק את פעולת הפילטר לתקופה ארוכה יותר, מומלץ להפעיל אותו בתוך דלי מים (אם יש חשמל) או לשפוך לתוכו מים (בלי כלור!) כל כמה זמן (אם אין חשמל).


אוקי, בקשר לסעיף הראשון הרי זה לא מדוייק עובדה שקיים גם מצע בקטריות על החצץ ולא רק בפילטר, לכן אולי אוכלסיות הבקטריות תיקטן אבל זה לא ייעלם לחלוטין וברגע שנחדש את פעולת הפילטר היא תשתקם במהירות.

ולמה שייעדר חמצן ? לפחות אצלי באקווריום אין אבן אויר והפילטר בקושי מזיז את פני המים ? רוב החמצן נכנס ללא קשר לפעולת הפילטר

אומנם הסעיף הראשון נכון, ואם נחכה יותר מדי זמן אז נראה הקטנה משמעותית באוכלסיית הבקטריות וגדילה בכמות הניטריט, אבל זה לפחות (נראה לי) תהליך שלוקח 24 שעות.

בכל מקרה הפסקת חשמל זה לא טוב לדגים, אבל אני הייתי דואג קודם כל למחמם בזמן חורף שלא ייקפאו למוות ורק אח"כ שם לב לפילטר.

עמירם ש.
Sunday 02/12/2001, 23:53
בקשר לחמצן, מצטער שלא הייתי די ברור. הכוונה לחמצן בפילטר, לא באקווריום. החיידקים בפילטר משתמשים בחמצן ברציפות. החמצן מגיע אליהם באמצעות תנועת המים. כאשר התנועה נפסקת, החיידקים משתמשים בכל החמצן שבפילטר, ואז מתחילים להתפתח במקומם חיידקים אנארוביים (בפילטר, לא באקווריום).

בקשר לשאלה של 4 שעות או 24 שעות, לא בדקתי, אני רק מצטט מאמרים. הנה קישור: http://www.livingseaaquarium.com/tips.htm (ראה תחת "Power Outages").

ברקודה
Monday 03/12/2001, 00:51
עמירם אתה טועה ומטעה!!
כשלחיידקים אין חמצן הם עוברים לנשימה אן אירובית(עד גבול חומציות מסויים)ולא מוחלפים פתאום ע"י חיידקים אחרים
ועוד משהו- חיידקים לא מתים!!-הם פשוט נכנסים למצב של חוסר פעילות(יש סוגים מסוימים שמיצרים נבגים)- כדי להרוג חיידקים יש צורך ב:
אנטיביוטיקה- ההורסת את קרום התא
טמפרטורות גבוהות- הרס ממברנות ע"י דנטורצית חלבונים
שימוש בהלוגניים חזקים- כגון כלור יוד או פלואור
( לידע כללי סבון לא הורג חיידקים אלא רק מזיז אותם)

גיל
Monday 03/12/2001, 04:21
האם במערכת CO2 עם בלון ניתן להשתמש בדיפיוזר הפשוט והחד פעמי של טטרה או חייבים לקנות דיפיוזר יותר רציני ?

עמירם ש.
Monday 03/12/2001, 04:26
אני מסכים איתך שהם לא מתים - סליחה על הניסוח המטעה. אני חולק עליך לחלוטין בעניין התפתחות החיידקים האנארוביים. ברגע שנוצרים התנאים של חוסר חמצן, החיידקים האנארוביים יתחילו לשגשג, וכעבור די זמן ישתלטו על הפילטר. אם תמתין מספיק, לא תזדקק למיקרוסקופ או לצלחת פטרי כדי לגלות זאת - הסירחון יעשה את העבודה.

ברקודה
Monday 03/12/2001, 06:26
החיידקים האן אירוביים אינם באים פתאום משום מקום...... הם נמצאים שם גם קודם אלה שפעילותם
נמוכה יותר או שאינה קימת חלק מהחידקים הנושמים חמצן יכולים לעבור לנשימה אן אירובית
או תסיסה כאשר הפילטר אינו עובד-בשני תהליכים
אלה נפלטים פחמן דו חמצני ומתאן(שהוא המקור לריח הרע)

גיל
Wednesday 05/12/2001, 17:28
שיטה טובה לדעתי למנוע עליית PH בזמן החלפת בלון CO2 היא כיסוי האקווריום וכיבוי האורות כך הצמחים לא ישתמשו ב-CO2 וה-PH לא ירד (באופן דרסטי).

עמירם ש.
Sunday 09/12/2001, 02:58
הרעיון טוב אבל לא בהכרח מספיק. כאשר מדובר על ריכוז CO2 במים (למשל 30 מ"ג לליטר), הכוונה לריכוז אחרי שהצמחים קלטו את מה שקלטו, ולכן השינוי ב-pH עלול להיות גבוה מדי גם אם מכבים את האור. עדיין כדאי לאמץ את השיטה, כדי לא "להוסיף חטא על פשע".

עמירם ש.
Sunday 09/12/2001, 03:04
הנה עוד שיטה למי שמעוניין בכל-זאת בבלון ולא בשמרים. ל-Sera יש ווסת המתאים לבלון של סודה סטרים במקום לבלון CO2 גדול. בבלון כזה יש רק 260 גרם גז ואני לא יודע כמה זמן הוא מחזיק, אבל היתרונות ברורים: הבלון זול, אפשר להחזיק רזרבי כך שלא נשארים לעולם בלי גז, ואפשר להחליף בסופר - לא צריך לנסוע רחוק. הווסת עצמו מיועד לאקווריום ומאפשר כיוון עדין של הבועות ושמירה על רמת גז קבועה עד לסיום הבלון.

לשם השוואה, הערכה החד-פעמית של Tetra מכילה בסך הכל 11 גרם גז.

fish in heaven
Sunday 09/12/2001, 04:06
לגיל
רק בשביל העניין, כמה עולה בלון כזה ? אולי יש טעם לקנות שתיים, ואם לא תמיד תוכל להשתמש בחד פעמי של טטרה, שכל לחיצה נותנת כמה שעות, שזה מספיק זמן ללכת למלא את בלון.

לעמירם
אפשר לדעת מה מחיר הווסת הנ"ל, והאם הוא משחרר את הגז באותו קצב ? נשמע לי די מפתה :grin: (למרות שבתור סטודנט אצטרך להסתפק בחלומות :wink: )


_________________
-דניאל
הדג הגדול בשמיים

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: fish in heaven בתאריך 2001-12-08 20:12 ]</font>

עמירם ש.
Sunday 09/12/2001, 04:26
המחיר הרשמי אצל אפללו 560 ש"ח אם אני לא טועה. בניגוד לווסתים המיועדים לריתוך, הוא אכן משחרר את הגז בקצב הדרוש לאקווריום, ביציבות ותוך אפשרות לכיוון עדין.

שים לב לאבסורד: אם תשאל אותי כמה עולה מיכל גז של סודה סטרים - אין לי מושג. תראה לאן הגעתי.

Wild Blue
Sunday 09/12/2001, 05:04
המערכת CO2 אצלי באקווריום החדש התחילה מערכה מלאה של סרה שכוללת את הווסת הנ"ל בלון CO2 מתאים, סופר בועות דיפיוזר שמתחבר ליציאה של פילטר וערכת בדיקה מתמדת לריכוז הCO2 במים.
הערכה עלתה לי 1100 ש"ח.
הערכה עובדת מצוין קביעת מידת הגז הרצויה עובדת בשיטה מאוד נוחה והווסת שומר על הכמות שנקבעה ללא שום בעיה.
וכן הווסת מתאים ויכול לעבוד עם המיכל של הסודה סטרים.

מאוד מומלץ לאקווריומים לא גדולים במיוחד.

אני לאחר מחשבה וחישובים הגעתי למסקנה שמיכל הגז קטן מידי לאקווריום שלי לשם עבודה נוחה הבנתי שלאחר כחודש הוא מתרוקן. אז החלתתי לקנות מיכל גדול יותר שעלה לי 300 ש"ח, הווסט של סרה לא מתאים לו כי מנגנון פעולת ויסות כמות הגז עובדת על עיקרון אחר אז נאלצתי לקנות ווסת רתכים שמיועד לעבודה עם CO2 הווסת עלה לי 250 ש"ח. הווסת רתכים לא עובד טוב בשיחרור כמויות גז קטנות אז כוונתי אותו על הרמה שבה הוא יכול להזרים גז ברמה המינמלית אבל בזרימה קבועה ובלתי משתנה הזרימה היתה בערך פי שתים וחצי מהמומלץ אז שמתי ברז של משאבת אוויר רגילה וזה פתר לי את הבעיה עכשיו המערכת עובדת כנדרש וללא בעיות.
מה שכן היתרון שיצא לי מהקניה של הערכה המלאה של סרה זה מיכל קטן ווסת שיוכל לשמש אותי בזמן שאשלח את המיכל הגדול למילוי וימנע בעיות של זינוק PH עקב ירידה בריכוז הCO2.

קישור למערכת הCO2 של סרה באתר שלהם:
http://www.sera.de/English/Produkte/co2-duengeanlage.htm

קישור לווסת עצמו:
http://www.sera.de/English/Produkte/CO2-Druckminderer.htm

קישור לדף הבית של סרה:
http://www.sera.de/

_________________
<a href="http://www.geocities.com/blue_ram_2000" target="_blank">
http://www.geocities.com/blue_ram_2000/dwarfsrus.jpg
</a>

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: Wild Blue בתאריך 2001-12-08 21:07 ]</font>

גיל
Sunday 09/12/2001, 17:16
לדעתי אני הולך להשתמש בבלון של סודה סטרים. הכי פשוט לשימוש נח קטן וניתן להחלפה בכל סופר מרקט. הוא בטח מספיק לכמה חודשים. לגבי ווסת, עדיף לקנות ווסת רתכים ב-150 ש"ח ולהוסיף ווסת סיכה או ווסת כמו של משאבת אויר.

בכל מקרה בלון 3 ליטר עולה 300 ש"ח ב"גורדון גז" וגובהו כחצי מטר.

רובנוב
Wednesday 09/01/2002, 15:52
בניתי אתמול מערכת CO2 משמרים וסוכר. הבוקר חיברתי אותה לאבן אוויר קטנה והכנסתי למים. טרם ראיתי משהו...
מישהו יכול להסביר למה עדיף לחבר דיפיוזר במקום אבן אוויר וכמה צריך לעלות דיפיוזר כזה?

amnon
Wednesday 09/01/2002, 16:27
ראשית , מערכת co2 בייתית מתחילה להזרים גז רק אחרי 24 שעות מזמן עירבוב החומרים בבקבוק
(ד.א זה כתוב במאמר שהופנתה אליו),בימים האלו שהם קרים במיוחד זמן ההמתנה מתארך, כדי לשמור על חום הבקבוק אני עוטף אותו במגבת או בד עבה כולשהו.
מלבד זאת טריות השמרים חשובה מאוד ,אם פג תוקפם אפילו ביום אחד ,יעילותם יורדת באופן דרסטי.
לאבן האויר ,יש התנגדות גבוהה לזרימה דרכה ,דבר המקשה על המערכת לפעול כראוי , מלבד זאת דיפיוזר ממיס את הגז במים ביתר יעילות .
מחירי הדיפיוזרים נעים בין 35 ש"ח ל180.

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: amnony בתאריך 2002-01-09 08:34 ]</font>

רובנוב
Wednesday 09/01/2002, 19:47
אני תוהה מה יקרה אם אחבר את צינורית ה-CO2 אל פתח היניקה של הפילטר הפנימי. להבדיל מאבן-אוויר, ראש הכוח יונק אוויר באופן אקטיבי. האם זה עלול לגרום לאסון בשל פעולת היניקה המתמדת של ראש-הכוח? מה קורה אם קצב היניקה גבוה מקצב ייצור ה-CO2 ע"י תמיסת השמרים/סוכר?

amnon
Wednesday 09/01/2002, 19:59
רעיון מעניין , אבל תחשוב מה קורה לבקבוק אטום ששואבים ממנו אוויר? הוא פשוט מתכווץ.

עמירם ש.
Wednesday 09/01/2002, 23:11
אני מניח שאתה מתכוון להכניס את צינור ה-CO2 לפתח היניקה אבל לא לחבר את הצינורות באופן הרמטי. זו שיטה טובה ומומלצת, משום שהאימפלור בתוך המשאבה יגרום לפירוק ה-CO2 לבועות קטנות ולהתמוססות טובה במים. אם החיבור אינו הרמטי, הפילטר לא ישאב יותר מאשר השמרים מסוגלים לייצר.

רובנוב
Thursday 10/01/2002, 16:57
עמירם,
אני לא בטוח שאני מבין למה אתה מתכוון ב"חיבור לא הרמטי". האם אפשר לחבר "חצי" מפתח הצינורית לכניסת היניקה בפילטר? אולי אתה מתכוון לחריר בצינורית, בקטע שמחוץ למים, שיאפשר שאיבת אוויר בנוסף ל-CO2?
ד"א, מתקן ה-CO2 שייצרתי כנראה לא אטום טוב באזור הפקק של הבקבוק. לא יוצאות כלל בועות מאבו האוויר אלא כשאני מנער את הבקבוק (מתסיס תערובת השמרים/סוכר), ואז אני מריח את הריח החמוץ של התערובת דרך הפקק.
איך אוטמים את העסק כמו-שצריך? ניסיתי כל-מיני דבקים אבל כלום לא עוזר...

amnon
Thursday 10/01/2002, 18:23
שיטה שאני משתמש והיא מאוד יעילה:
לוקחים צינור מחומר קשה מעט (פלסטי)בקוטר החור בפקק,עליו מלבישים בכח צינור גמיש יותר (יכול להיות צינור סיליקון)ואת השילוב הזה משחילים בכח לחור בפקק.הצינור הגמיש צריך להיות הארוך.
בצורה זו מקבלים אטימה מוחלטת ואין צורך לדאוג שהדבק יפתח.
אם לא ברור ההסבר צור קשר בפרטי.

עמירם ש.
Friday 11/01/2002, 06:34
בשיטה שלי אין שום דבק. אני פשוט קודח חור קטן יותר מקוטר הצינור, חותך את קצה הצינור באלכסון, ובאמצעות "שפיץ פלייר" מושך את הצינור דרך הפקק בכוח. החיבור אטום לחלוטין.

בקשר לחיבור לפילטר - הכוונה היא פשוט להכניס את קצה הצינור (הצר) לפתח הפילטר (הרחב) כך שה-CO2 ייכנס לפילטר יחד עם המים. אין שום כוונה לערבב אוויר עם ה-CO2 - הכוונה היא רק למנוע יניקה מהמערכת ע"י הפילטר.

רובנוב
Sunday 13/01/2002, 17:06
אצלי פתח היניקה של הפילטר לאוויר ממש קטן, ז"א הוא צר יותר מקוטר צינור הפלסטיק. הווה-אומר: הצינור מתלבש עליו.
בכל מקרה, נדמה לי שמצאתי פתרון לעניין, לעת עתה:
את בעיית האיטום פתרתי באמצעות סיליקון רב-שימושי (של "יעקבי", מגיע בשפופרת, 15 ש"ח בהום סנטר).
את בעיית וויסות היניקה של הפילטר מבקבוק ה-CO2פתרתי באמצעות ווסת קטן שחיברתי לקצה הצינור בצד שנכנס לתוך פקק הבקבוק. זה איפשר לי שליטה על מידת יניקת האוויר מבקבוק השמרים.
הבעייה כעת: אם יש הפסקת חשמל (ויש לי לא מעט כאלה, בהיעדר מפסק תלת-פאזי בדירתי הצנועה), הוואקום שנוצר בבקבוק השמרים, כתוצאה מהיניקה המתמדת של ראש הכוח בפילטר, גורם לשאיבת מים מו האקוואריום לתוך בקבוק השמרים... אין טעם להעמיד את הבקבוק "מעל" גובה המים באקוואריום היות והמים נשאבים לתוך הבקבוק. נראה לי שאין לזה פתרון כרגע, חוץ מזהירות בהפעלת מכשירי החשמל בביתי.

קובי
Sunday 13/01/2002, 22:19
אני חושב שזו אחת הסיבות העיקריות לכך שאנחנו כולנו לא משתמשים בראשי כוח למיניהם, אלא בדיפיוזר פשוט שמבוסס על לחץ. אתה סתם מסבך את העניינים ועדיין לא הבנתי מדוע. ניתן לרכוש דיפיוזרים זולים מאד שעושים עבודה נאמנה בלי יותר מדיי דאגות.

יותר מזה - אני לא ממליץ לחבר את הצינור אל פקק הבקבוק (הריאקטור) שבו מתרחש תהליך יצירת הפחמן הדו חמצני, באמצעות דבק סיליקון (ולו יהיה כלל שימושי ככל הניתן, ואפילו של יעקבי).

הסיבה לכך היא שדבק הסיליקון איננו מסוגל לעמוד היטב בפני תנועה. עיקר תפקידו לאטום דברים שאינם נעים, או שהתנועה שלהם לא מוגזמת.

בכל פעם שתסובב את פקק הבקבוק על מנת להחליף את התערובת, אתה מעמיד את אטימות העסק בסכנה. תשמש בחיבורים עם לחץ.

רובנוב
Sunday 13/01/2002, 23:15
קובי, יש הגיון רב בדבריך, אבל ההגיון הסופי של פתרון שמרים/סוכר הוא עלויות אפסיות. אז נכון - באפס כסף אי-אפשר ממש לייצר אף פתרון, אבל בק-צ-ת כסף, קרי 10-20 שקלים, אפשר - וזה מה שעשיתי. ההוצאות עבור מע' ה-CO2 הנ"ל הסתכמו בכ-20 ש"ח (שמרים טריים, חבילת סוכר ודבק סיליקון). הווסת שחיברתי בקצה הצינור הגיע עם הפילטר הפנימי, ולדעתי הוא קיים בכל פילטר עם פתח יניקה לאוויר, כך שהעלות שלו לא "נחשבת".
השיקול שלי היה פשוט: פתח היניקה של הפילטר כבר קיים, ועושה עבודה טובה בערבול הבועות והמסת ה-CO2 במים. תוספת דיפיוזר פשוט תקפיץ את העלויות פי 2 עד 3 מ"מחירה" הנוכחי, והתוספת שלה מפוקפקת (תלוי כמובן בעלות הדיפיוזר).
זו דעתי, אשמח לשמוע השגות, טענות, מענות.

נ.ב. נראה לי שהצמחים מרוצים מזה ?(בועות חמצן ועלים חדשים) למרות שמוקדם לנבא (המע' עובדת מס' ימים בלבד).

קובי
Sunday 13/01/2002, 23:26
אני מסכים שיש ייתרונות רבים לחסכון, אבל יש גם גבולות הגיוניים לחיסכון. אם אתה מודאג משאיבת מים מן האקווריום אל תוך הבקבוק, אתה יכול לטפל בבעייה הזו בקלות ע"י השקעת סכום מינימלי הכרחי של כסף.

את ה - 600 שקל של מערכת דו תחמוצת הפחמן חסכנו לך. את העלות של החלפת בקבוקים - גם חסכנו לך.

את הדיפיוזר אנחנו מציעים שלא לחסוך.

בכל מקרה - אני חושב שהדיון הזה סר טעם :smile:.

בהצלחה

עמירם ש.
Monday 14/01/2002, 02:10
רובנוב, את צינור ה-CO2 בשום אופן לא (!!!)] מחברים לצינור היניקה של האוויר בפילטר! מכניסים אותו לתוך פתח היניקה של המים בצורה רופפת, כדי שכניסת הבועות תהיה לפילטר ולא לנפח האקווריום.

רובנוב
Monday 14/01/2002, 10:35
עמירם, מה ההבדל?

עמירם ש.
Monday 14/01/2002, 21:16
פתח כניסת האוויר כשמו כן הוא. הוא נועד להכניס אוויר חופשי לאקווריום. הפתח נמצא בצינור היציאה של הפילטר, והאוויר "נמשך" על-ידי זרם המים בצינור היציאה. את הפתח הזה חייבים להשאיר חופשי (או לא להשתמש בו בכלל).

את ה-CO2 חייבים להכניס לפתח הכניסה של הפילטר, לא לפתח היציאה. הרעיון הוא להעביר את בועות ה-CO2 דרך האימפלור ("כנפיים") שבפילטר כדי לפרק אותן לבועות זעירות ולהקל על ההתמוססות במים. כפי שאמרתי, צינור ה-CO2 חייב להיות חופשי בתוך פתח הכניסה ולא להיות נתון לשום לחץ של שאיבה (פרט לשאיבה הרגילה של המים).

אם תחבר את ה-CO2 לפתח צינור האוויר, לא רק שתסתום את כניסת האוויר, ולא רק שאתה עלול לגרום לשאיבה בכוח של תכולת הבקבוק לאקווריום, אלא העיקר - לא יהיה לך מספיק CO2 במים, משום שה-CO2 יתנדף מייד עם יציאתו מן הפילטר.

רובנוב
Tuesday 15/01/2002, 12:29
אוקיי. חיברתי את קצה הצינור לפתח שאיבת המים. זה לא היה קל. הפתח בנוי ה"סבכה" שהצינור לא נכנס דרכה. נאלצתי לעשות חור על מנת להשחיל את הצינור דרך הפתח.
כעת אני שם לב שקצה הצינור, בצד שנכנס לפילטר, מתמלא במים, ואחת לכמה זמן, כנראה כשלחץ הגז בבקבוק גדול מספיק, המים "נדחפים" לקצה וגז נפלט מהצינור לתוך הפילטר. זה קורה אחת ל-10 דקות בערך. האם זה משחרר מספיק CO2 לצמחים?

עוד דבר (מעט טכני אבל מאד מסקרו אותי):
שמתי לב שבועות ה-CO2 שנכנסות לפילטר, מגיעות לראש הכוח ו"נשברות" לבועיות קטנות. אבל זה בעצם מה שקרה גם כשהצינור היה מחובר לכניסת האוויר בפילטר (היא נמצאת בדיוק מעל ראש הכוח). מה, אם כן, ההבדל במידת התמוססות של ה-CO2 במים בין שתי השיטות? האם זהו "משך השהייה" של בועות ה-CO2 במים (כעת הן עוברות דרך הספוג של הפילטר?)

רובנוב
Thursday 24/01/2002, 14:39
עבר כשבוע וחצי מאז שהפעלתי את מע' ה-CO2 כמו שצריך (בקבוקי שמרים, צינוריות שנכנסות לפתח יניקת המים בפילטר הפנימי).
אני משתמש בשתי ערכות בדיקה על-מנת ללמוד על כמות ה-CO2 במים: pH + KH.
ציפיתי לראות ירידה הדרגתית ב-pH וגם ב-KH כתוצאה מהמסת CO2 במים, אבל - יוק! כלום לא זז. pH נשאר איתן על 7.5 (למעשה זה קצת ניחוש, כי הצבע נמצא בקצה הסקלה המדידה של הערכה שלי, אשר מודדת pH בין 6.2 ל-7.4). KH נשאר על 8dH.
מתי אני אמור לראות תזוזה בערכים הללו כתוצאה מפעולת מע' ה-CO2?? האם זה בטווח של ימים? אולי מנגנון ה-CO2 שאימצתי אינו ממיס היטב את הגז במים? (הערה: אני כ-ן רואה בועות על עלים של כמה צמחים, אך לא על כולם).

תודה.

רובנוב
Sunday 27/01/2002, 22:12
אוקיי, אני רואה שאני בדיון עם עצמי, מילא.

בעקבות מידע נוסף שאספתי הבנתי שבועות האוויר לא ממש עוזרות ל-CO2 להישאר במים (בלשון המעטה). אתמול סגרתי לגמרי את בעבוע האוויר.

אני עדיין מחכה לירידה ב-pH ו/או ב-KH של המים בעקבות החדרת ה-CO2...

לפי מיטב הבנתי (ויתקנו אותי הכימאים) KH משמש כ"חוצץ" שמהווה התנגדות לשינויים ב-pH, לפי משוואה הבאה:
-CO2 + H2O <--> H2CO3 <--> H+ + HCO3

אנסה לפרשן את הסינית הנ"ל כפי שאני הבנתי: כשהמים "קשים", יש הרבה יוני ביקרבונט (HCO3) אשר "דוחפים" את האיזון לצד השמאלי של המשוואה (H2CO3) וכך עולה ה-pH של המים (פחות יוני H+), תוך פליטת CO2.
מה קורה כשמוסיפים CO2? צריך לקרות ההיפך, כלומר האיזון "נדחף" לצד הימני ומוריד את ה-pH.
שמישהו יסביר לי (לא מצאתי ברשת מקום שמסביר את זה באמת ברור): איך כל זה מתחבר עם "חוצץ" ו"התנגדות" לשינויי pH? האם אני אמור לראות שינוי ב-KH כתוצאה מהמסת CO2 במים? האם המשמעות של KH גבוה אומר שאני צריך ה-ר-ב-ה CO2 כדי לראות שינויים קטנים ב-pH?

תודה מראש על תשומת הלב !

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: בתאריך 2002-01-27 14:15 ]</font>

fish in heaven
Sunday 27/01/2002, 23:11
כן, הוספת CO2 מורידה PH,
כן חציצה גבוהה אומרת שהירידה יותר קטנה.
בקשר לכימיה יש את אלמינסטר,קובלט,ברקודה ושאר בעלי התוארים בתחום (וקשורים)

רובנוב
Monday 28/01/2002, 10:45
אלמינסטר? קובלט? ברקודה?

dagel
Monday 04/03/2002, 08:26
לפני שבוע קניתי בלון(מלא)+ווסט -550ש הבלון 3ק"ג למעונינים בינסר (סמי) 035187023 המערכת חדשה .