צפה בגרסא המלאה : טיפים לאילוף כלב


fish in heaven
Sunday 30/09/2001, 16:06
לשותפה שלי יש כלב בהשאלה (לחודשיים עד שאחותה חוזרת מחו"ל), הוא בן 10 חודשים ולא ממש מחונך - לא עונה לשם שלו, נובח הרבה וכיו"ב... יש איזה טיפים חביבים ?

קובי
Sunday 30/09/2001, 16:37
בטח !! בגיל הזה חייבים להתחיל לאלף אותו, אחרת הוא לא ילמד בחיים. אתה זוכר את הכלב שיש אצלנו בבית ? חומי ? זה היה הכלב של סבא שלי עליו השלום, שמעולם לא טרח לאלף ולחנך אותו. כעת מאוחר מדיי: הכלב לא יודע את שמו, הוא משתין על הרצפה, הוא מאד מלכלך כשהוא אוכל, הוא כל הזמן נובח, הוא בורח בטיולים. בקיצור מקרה אבוד. תגיד לה שהשקעה בכלב נדרשת ובדחיפות.

האם פתרתם כבר את בעיית הפיפי בבית ? אם לא, בהודעת ההמשך אני אסביר איך לפתור אותה.

לגבי האילוף - אני חושב שאחד הצעדים הטובים ביותר והחשובים ביותר הוא לקנות ספר טוב, קל ופשוט (או אפילו לקחת מהספרייה כמו שאני עשיתי) על אילוף כלבים. בספרים האלה מלמדים אותך בעיקר את הגישה להייחסות לכלב, ומתוך זה אתה יכול ללמד את הכלב לעשות כמעט הכל.
לא - אני לא מתכוון להפוך אותו לבובת ליצן על חוטים, אלא לאלף אותו לשתף פעולה עם הבעלים.

את כלב הרועה הגרמני שלי (הוא לא גר איתנו אלא אצל ההורים) אילפתי בצורה הזאת. הוא מכיר פקודות כמו רגלי (ללכת בצמוד לרגל הבעלים), שב, ארצה וכו'.

עיקר הרעיון הוא שימוש בחיזוקים ושימוש בטון מצווה (לא לצעוק! כלבים רגישים מאד לצעקות).
בחינוך לגמילה מהרגלים רעים, הרעיון הוא להרגיל את הכלב שהמילה "לא" (בשלבים הראשונים בליווי רעש חזק כמו קופסת שימורים מלאה במטבעות שמוטחת על הרצפה) פירושה לחדול ממה שהוא עושה.
כשאומרים "לא", לא מזכירים את שמו של הכלב, מכיוון שאנחנו לא רוצים שהוא יקשר את השם שלו עם מונח שלילי כמו "לא".

לגבי השם שלו, זה כל כך פשוט שבא לבכות - תגידו לו כל הזמן את השם שלו. תלטף אותו ותגיד לו את השם שלו. תקרא לו ותגיד את השם שלו. הוא יקלוט ממש מהר שזה הוא.

לגבי אילוף לעשיית מעשים, משתמשים בחיזוקים חיוביים כמו בונוסים. למשל לקרוא לו וכשהוא בא ללטף אותו ולתת לו איזה חטיף טעים. אחר כך לא לת לו חטיף באופן קבוע אלא רק ללטף אותו ומפעם לפעם לשלב עם זה חטיף. זה יוצר אצל הכלב ציפייה למשהו טוב בכל פעם שהוא בא אליך. לגבי הליטופים - הרועה הגרמני שלי בן 6 ואני עדיין מלטף אותו בכל פעם שהוא מגיב לקריאה. חייבים להמשיך וליצור אצלהם חיזוקים חיוביים בשביל שהם ימשיכו לבוא ולמלא פקודות בשמחה.

לקרוא לו כל הזמן, בכל מצב, אפילו (ובמיוחד!!!) כשהוא משחק עם כלבים אחרים. זה יכול להציל אתכם מהרבה מצבים לא נעימים שבהם הכלב מסתבך עם כלב של מישהו אחר.

בהצלחה :smile: