צפה בגרסא המלאה : קידוח באקווריום?


tirano
Thursday 20/11/2003, 11:06
הבנתי שלסאמפ צריך/אפשר לקדוח באקווריום, האם זה בחלק העליון? תחתון? אם בתחתון אז איך כל המים פשוט לא מתרוקנים מהאקווריום?
מה קורה אם יש פילטר ביולוגי קרקעי איך זה מסתדר עם הקדיחה?
פשוט אשמח אם מישהו יודע איך זה עובד ויכול להסביר לי.
תודה :o

קובי
Thursday 20/11/2003, 12:34
שאלה שאלה הרמת לנו כאן :-)

אוקי קודם כל בוא נראה למה בעצם אנחנו צריכים קדח באקווריום ?
הסאמפ, בניגוד לפילטרים חיצוניים, הוא לא גוף אטום ללחץ. בפילטר חיצוני (אפילו הגדול ביותר) יש איטום טוב ללחץ, שמאפשר לכל המערכת לתפקד באמצעות משאבה אחת: כאשר דוחפים מים פנימה לתוך הפילטר באמצעות המשאבה, מים נדחפים החוצה בחזרה לאקווריום. התוצאה - שמירת קצב קבוע של החלפות מים, שמירת הלחץ והנפח הקבוע של הפילטר ופחות כאב ראש לכל הנוגעים המעורבים בדבר.

אבל מה לעשות שאנחנו מגדלי המים המלוחים מתקשים במרבית המקרים להסתפק בפילטר חיצוני (ואפילו הגדול ביותר) ? על פי רוב אנחנו רוצים מערכת יבשה רטובה, אנחנו רוצים מקום לאכסן בו את כל הציוד כדי שלא יפריע לעין באמצע האקווריום, חלקנו רוצים לגדל כל מיני אצות או צמחים שונים שיספחו ניטראטים ופוספאטים. בקיצור - פילטר חיצוני זה לא בשבילנו.

הסאמפ כאמור הוא מעין אקווריום פתוח (או סגור, תלוי בטעמו האישי של המגדל) שבו המים עוברים תהליכים של פילטרציה ואז מוחזרים אל האקווריום. השאלה היא "איך עושים את זה ?".
משאבות תהיה התשובה הראשונה.

השיטה הכי פשוטה היא להזרים מים מהאקווריום אל הסאמפ באמצעות משאבה אחת, ואז להחזיר את המים מהסאמפ לאקווריום באמצעות משאבה שנייה. אבל השיטה הזו מאד מאד לא יעילה: קשה מאד לכייל שתי משאבות (ואפילו מאותו בית ייצור ובאותו הספק) שיעבדו בדיוק באותה עצמה. בכל מקרה בל נשכח שמשאבה שדוחפת מים לגובה מעבירה פחות מים מאשר משאבה שאיננה דוחפת מים לגובה. בכל מקרה - אם נפעיל מערכת של סאמפ ורפיוג'יום עם משאבות, בתוך מספר שעות משאבה אחת תתחיל לפגר אחרי השנייה, והתוצאה תהיה גלישה של מים החוצה מן המערכת, עד ריקונה.

לא - אין לזה בקרת איכות ולא ניתן להבטיח ששום תקלה לא תקרה במערכת שכזו. אתה יכול לשבת במשך שבועות ולכייל משאבה קטנה מול משאבה גדולה כדי שהן תזרוקנה בדיוק את אותה כמות של מים, ובכל זאת עם התקלה הראשונה תאבד את כל המערכת.

השיטה המקובלת היא שימוש במשאבה אחת וכוח המשיכה כ"מחזיר". הכוונה היא שמשאבה אחת דוחפת מים מן הסאמפ אל האקווריום (במקרה של סאמפ תחתי). המים מתפזרים באקווריום וקו המים עולה עד גובה מסויים. בגובה הזה המים גולשים מחור ה"אוברפלו" בחזרה אל הסאמפ. זו מערכת בטוחה היות ו:
א. יש רק משאבה אחת שיכולה להתקלקל, וגם אם היא תזייף - המערכת תמשיך לעבוד, רק בקצב יותר איטי.
ב. במקרה שבו משאבה פסקה לחלוטין מלעבוד (במקרה של הפסקת חשמל למשל) המים נותרים במערכת ואינם גולשים או בורחים לאף מקום.
ג. אין צורך "לאתחל" את המערכת לאחר הפסקת חשמל. המשאבה מתחילה שוב לעבוד, המים חוזרים לגלוש מהאקווריום בחזרה אל הסאמפ ושלום על ישראל.

זהו - הלכתי איתך בדרך הארוכה והסברתי לך איך המערכת הזו עובדת בקווים כלליים. ועכשיו לשאלות שלך:
1. את החור מקובל לקדוח בחלק העליון של האקווריום. גובה החור יהיה גובה פני המים באקווריום (מכיוון שברגע שהמים עוברים את שפתו התחתונה של החור הם גולשים למטה) ושווה לזכור את זה, גם מבחינה עיצובית. אגב רצוי שהקדח יהיה בקוטר שמתאים לצנרת נוחה, כך שכל מה שיוותר לך לעשות הוא להשחיל פנימה צינור ולאטום את העסק עם סיליקון.
אגב על פי רוב מסביב לחור בונים מעין "אוברפלו" שזו קופסה בעלת מסרקים בגובה פני המים. לך לחנות בעלי חיים ותראה איך בנוייה קופסה כזו באקווריום של מים מלוחים.
2. אכן יש מערכות שעובדות עם חור תחתון. השיטה שם מעניינת - לכל אורך האקווריום עובר צינור עד פני המים. המים נשאבים לתוך הצינור ויורדים אל החור. לדעתי זה קצת מיותר והרבה פחות אסתטי - אבל זה פותר בעיות של חוסר מקום (אם אין לך מקום לצינור חיצוני מאחורי האקווריום למשל).
3. לדעתי אין הרבה קשר בין פילטר ביולוגי (תת קרקעי ?) לבין חור אוברפלו. לדעתי גם אין צורך בפילטר תת קרקעי באקווריום של מים מלוחים.

*אגב - יש שיטה של "טופ אוף" שמוציאה מים מהאקווריום על פי חוק הכלים השלובים ללא צורך לקדוח. זה מפחית את הסיכון של הרס אקווריום בנוי ע"י קדיחה לא מוצלחת (תמיד יש % מסויים של סיכוי שהקדח יסדוק את הזכוכית). ניתן לחפש את המאמר בליווי תמונות בחלק המאמרים של הפורום.

בהצלחה :wave:

tirano
Thursday 20/11/2003, 13:13
:up: WOW תודה עכשיו הכל ברור יותר :)
אני חשבתי שחור תחתי אמור לנקות את הרפש מתחתית האקווריום בצורה פשוטה יותר משואב רפש אל תןך הסאמפ...

dror
Thursday 20/11/2003, 13:32
כמה נקודות נוספות:
1. פילטר תת-קרקעי באקווריום מלוח לא יעיל ומתכון בטוח להרס האקווריום, ממש לא מומלץ.
2. לגבי הסיכון שהקדיחה, יש קודחים שנותנים אחריות על עבודתם.
3. כמו שציין קודמי, קובי, אין טוב ממראה עיניים. גש לאחת החנויות למים מלוחים, ראה מערכת עובדת וכך תוכל להבין את הלוגיקה ביתר קלות.

tirano
Thursday 20/11/2003, 15:21
רעיון טוב :idea:אולי זה מה שאני צריך לעשות באמת.
יש חנויות כאלה בת"א???

dror
Thursday 20/11/2003, 15:33
אם זה רק ללמוד איך עובדת המערכת, אשמח לארח אותך לראות לך את המערכת שלי ולהסביר את הלוגיקה (אני מתל-אביב).

חנויות באיזור המרכז:
דני-דג בהרצליה פיתוח וברשל"צ
מגלד ביפו (נס לגויים)
אבי בלו-ריף בהרצליה פיתוח
קורל איילנד במושב בית יצחק
אסי באיזור התעשיה של חולון

tirano
Thursday 20/11/2003, 19:02
אני אשמח (בפרטי), אבל גם הייתי רוצה אם יש פרטים של אסי מחולון.
הוא לא מופיע בדפי זהב, כתובת או טלפון - תודה!

אלי הרפז
Thursday 20/11/2003, 19:07
תיכנס לפורום סוחרים וחפש שם