איתי
Sunday 30/09/2007, 17:03
מתקן הרמה חשמלי למערכת התאורה באקווריום
מאמר DIY מקורי מאת: אלי הרפז
הקדמה:
אחת הבעיות הגדולות שיש לחובב כאשר הוא ניגש לטפל באקווריום היא מערכת התאורה, היא תמיד מפריעה.
כאשר צריך להכניס דג /אלמוג/צמח או לעשות שאיבת רפש או אפילו סתם טיפול שוטף, יש צורך להזיז את המערכת התאורה לצד או להוציא אותה לחלוטין.
לעיתים יש צורך לנתק את זרם החשמל של המערכת ולדאוג להניח אותה בצד במקום יבש ויציב על-מנת שלא תיפגע.
רק לאחר מכן ניתן להתחיל את העבודה באקווריום.
למי שיש אקווריום גדול עם כמות נורות גדולה זאת בעיה גדולה יותר וכאב ראש לא קטן.
קיימים גם גופי תאורה שניתלים מהתקרה, גם איתם לא נוח לעבוד באקווריום.
אצלי באקווריום יש 2 נורות מטאל הליד שהספק כל אחת הינו 400W, ו-4 נורות T5 בעלות הספק של 54W ותאורת לילה (אור ירח).
כל הנורות הללו תופסות את רוחב כל האקווריום (60 ס"מ) ויושבות 15 ס"מ מקו המים, להכניס יד למים זאת משימה כמעט בלתי אפשרית.
אם כבר הצלחתי להכניס את היד אז היא "נשרפת" לי מהחום של תאורת המטאל-הליד.
ישבתי וחשבתי כיצד אפשר לפתור את הבעיה הזאת, מצאתי פיתרון!
למה לא לבנות מערכת הרמה עם מנוע חשמלי שתעלה ותוריד את מערכת התאורה.
לאחר כמה בירורים עם חברים והמלצות על סוגי המנועים, קניתי מנוע (הקטן ביותר) של תריס גלילה חשמלי.
החומרים הנחוצים:
*. אלומיניום - זה השלד של כל מערכת ההרמה.
*. מנוע של תריס גלילה +מאריך.
*. מפסק להרמה/הורדה - (מסופק עם המנוע).
*. 4 גלגלי כביסה.
*. 4 ברגי וו ג'מבו 10 מ"מ.
*. כבל פלדה דק 7-8 מטר.
*. 4 מהדקי כבל.
*. ניטים.
*. כבל חשמל - 3 גידים.
*. תקע.
*. איזולירבנד.
*. מסקנטייפ.
*. אזיקונים - הרבה!
כלי עבודה:
*. סרט מדידה.
*. מקדחה (עדיף פטישון).
*. פלס.
*. קאטר (פלייר חותך).
*. חוט דיג עם משקולת קטנה.
*. מכשיר ניטים.
*. מפתח שוודי קטן.
*. מקדח וידייה 10 מ"מ.
*. מקדח ברזל 8 מ"מ.
*. מקדח ברזל 4 מ"מ.
*. מגלה חוטים (או סכין יפנית).
*. מברג שטוח (טסטר).
*. עיפרון לסימון.
תיכנון השלד:
ראשית, אורך ורוחב השלד צריכים להיות כאורך ורוחב האקווריום מקסימום,במידה ואח"כ רוצים
לבנות חיפוי שיכסה את השלד
גובה השלד הוא ניגזרת ישירה של גודל הרפלקטורים.
מכיוון שאצלי יש תאורת מטאל 400W גובה הרפלקטור לבדו הינו 17 ס"מ, מעבר לגובה של הרפלקטור צריך להוסיף עוד 10 ס"מ מקום למנוע ולפרופיל אלומיניום אנכי.
למעשה הפרופיל האלומיניום האנכי הוא השידרית של כל השלד.
למי שיש רק תאורת T5 גובה השלד הוא רק 14 ס"מ.
אחרי שתיכננו ובנינו את השלד, מחברים את המנוע מצד אחד את העוגן:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/1.jpg
צילום: אלי הרפז.
ומצד שני מחברים את המיסב , (המיסב + תושבתו ותושבת העוגן מסופקים עם המנוע):
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/2.jpg
צילום: אלי הרפז.
לאחר מכן קודחים חור באלומיניום בקוטר 8 מ"מ על-מנת להעביר דרכו את חוט החשמל.
החוט מחובר כבר למנוע (חוט החשמל מגיע מחובר למנוע).
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/3.jpg
צילום: אלי הרפז.
כך נראה המנוע:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/4.jpg
צילום: אלי הרפז.
אחרי שסיימנו עם המנוע יש צורך למקם את הגלגלות.
יש למקם 2 גלגלות בכל צד.
את 2 הגלגלות הקידמיות מיקמתי בצדדים במרווח של 80 ס"מ אחת מהשנייה.
את 2 הגלגלות האחוריות מיקמתי באמצע השלד במרווח של 40 ס"מ אחת מהשנייה.
הגלגלות מגיעות עם בורג מובנה בקוטר 7 מ"מ ואום הידוק, את החורים בפרופיל קדחתי בקוטר 8 מ"מ.
לאחר מכן מכניסים את הבורג ומהדקים בעזרת מפתח שוודי.
גלגלות קידמיות:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/5.jpg
צילום: אלי הרפז.
גלגלות אחוריות:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/6.jpg
צילום: אלי הרפז.
בגלל צורת מיקום הגלגלות יש חילוק שווה של המשקל, הדבר יצור לחץ נגדי בין הכבלים מה שימנע את רעידות ותזוזת הגוף בזמן עלייתו/ירידתו.
לאחר מכן חותכים את הכבל ל-4 בצורה שווה:
גלגלות קידמיות - מעבירים כל כבל דרך הגלגלת ומתחת למנוע, מעלים מעל ויוצרים בקצה לולאה קטנה וחזקה.
קודחים חור בקוטר 4 מ"מ בדיוק מול הגלגלת, לוקחים ניט ומשחילים עליו שייבה ואת לולאת הכבל, אותו מקבעים בעזרת מכשיר הניטים.
גלגלות אחוריות - מעבירים כל כבל דרך הגלגלת ומעל למנוע, יוצרים בקצה לולאה קטנה וחזקה.
קודחים חור בקוטר 4 מ"מ בדיוק מול הגלגלת רק מצידו השני של המנוע לוקחים ניט משחילים עליו שייבה את לולאת הכבל, ומקבעים אותו בעזרת מכשיר הניטים.
צורת אחיזת הכבל על המנוע נותנת לו את כיוון הסיבוב ומורידה קצת את הלחץ בנקודת החיבור.
גלגלת קדמית:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/7.jpg
צילום: אלי הרפז.
גלגלת אחורית:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/8.jpg
צילום: אלי הרפז.
חיבור הרפלקטורים:
כל זוג רפלקטורים T5 חיברת בצד אחר של המתקן.
המרווח בין זוג הרפלקטורים הוא 3.5 ס"מ, זאת לטובת חיבורי החשמל אטומי המים (קפים) על-ידי ניט שעליו השחלתי את תפס הנורה העשוי מתכת מגולבנת.
את התפס הידקתי כך שהנורה תיכנס בלחץ ואותו תפס הוא למעשה זה שמחזיק את הנורה עצמה במקומה.
את זוג הרפלקטורים השני של ה- T5 חיברתי בצורה זהה.
חיבור הרפלקטור לגוף יחד עם תפס הנורה:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/9.jpg
צילום: אלי הרפז.
מיקום נורות T5:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/10.jpg
צילום: אלי הרפז.
לאחר מכן חיברתי את הרפלקטורים של המטאל-הליד יחד עם בתי הנורה לחלקו העליון של השלד, וקיבעתי את תאורת הלילה באמצע:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/11.jpg
צילום: אלי הרפז.
כעת נישאר לתלות את כל הגוף, איך עושים את זה?
מניחים את הגוף על האקווריום ומכוונים בדיוק למקום הרצוי.
לאחר מכן לוקחים חוט דיג עם משקולת קטנה, עולים על סולם ומצמידים את קצה החוט לתקרה ואת המשקולת כלפי מטה.
המשקולת והחוט יוצרים את האנך המושלם (המצאה מיצרית - לידע כללי).
מכוונים את החוט שירד בדיוק מעל הגלגלת ועושים סימון על התקרה.
אותו הדבר גם עושים לשלושת הנקודות האחרות, מומלץ להעזר בעוד מישהו שיכוון אתכם.
לאחר שסימנו את הנקודות תליה, מזיזים את הגוף מהאקווריום מכסים את האקווריום בשמיכה וקודחים במקדח 10 מ"מ.
מכניסים לכל חור את הג'מבו ומסובבים אותו(עם כיוון השעון) עד שהוא מקבל אחיזה מקסימלית.
משחילים את הכבל דרך ה-וו יוצרים טבעת ומהדקים אותה בעזרת חובק, (בזמן ההידוק יש לדאוג שהגוף יהיה באוויר).
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/12.jpg
צילום: אלי הרפז.
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/13.jpg
צילום: אלי הרפז.
לאחר שהגוף באוויר לוקחים את הפלס ומניחים אותו לאורך הגוף, מומלץ לקבע אותו עם מסקנטייפ שלא יפול.
כעת נשארה עבודת האיזון לאחר שהגוך מאוזן לאורךף צריך לאזן לרוחב.
לאחר האיזון צריך כוון את גובה המקסימום לעליה וגובה המקסימום לירידת המערכת, על-ידי 2 ברגים שמחוברים למנוע, הבורג העליון שולט על העליה והתחתון על הירידה:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/14.jpg
צילום: אלי הרפז.
לאחר הכיוונון:
הגיע הזמן לחווט את הגוף, היות ויש פה זרם מתחלף (עליה/ירידה) דרוש ידע בסיסי בחשמל (אם אינכם יודעים, אל תתעסקו בזה, תנו לאדם שמבין בנושא).
למנוע מצורף תרשים כיצד יש לחבר את המפסק.
לאחר שחיברנו את המפסק:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/15.jpg
צילום: אלי הרפז.
מתחילים לחבר את החוטי החשמל לתאורה:
בגוף זה כל הצוקים של הנורות יושבים מחוץ לגוף.
לאחר שחיווטנו את הכל תופסים את החוטים בצורה יפה עם אזיקונים לגוף, מה שלבסוף יוצר צמה של חוטים - מומלץ שכל חוטי החשמל יצאו מצד אחד.
וזהו! כעת יש לכם מערכת הרמה חשמלית שמקלה על החיים שלכם.
עלות המוצר לפני החיפוי בסביבות ה-1000 ש"ח
קצת תמונות, זה המוצר המוגמר לפני חיפוי.
במצב רגיל:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/16.jpg
צילום: אלי הרפז.
בזמן טיפול:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/17.jpg
צילום: אלי הרפז.
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/18.jpg
צילום: אלי הרפז.
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/19.jpg
צילום: אלי הרפז.
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/20.jpg
צילום: אלי הרפז.
תודה לויקטור חיון שעזר לי לבנות ולהרכיב את המערכת.
מאמר DIY מקורי מאת: אלי הרפז
הקדמה:
אחת הבעיות הגדולות שיש לחובב כאשר הוא ניגש לטפל באקווריום היא מערכת התאורה, היא תמיד מפריעה.
כאשר צריך להכניס דג /אלמוג/צמח או לעשות שאיבת רפש או אפילו סתם טיפול שוטף, יש צורך להזיז את המערכת התאורה לצד או להוציא אותה לחלוטין.
לעיתים יש צורך לנתק את זרם החשמל של המערכת ולדאוג להניח אותה בצד במקום יבש ויציב על-מנת שלא תיפגע.
רק לאחר מכן ניתן להתחיל את העבודה באקווריום.
למי שיש אקווריום גדול עם כמות נורות גדולה זאת בעיה גדולה יותר וכאב ראש לא קטן.
קיימים גם גופי תאורה שניתלים מהתקרה, גם איתם לא נוח לעבוד באקווריום.
אצלי באקווריום יש 2 נורות מטאל הליד שהספק כל אחת הינו 400W, ו-4 נורות T5 בעלות הספק של 54W ותאורת לילה (אור ירח).
כל הנורות הללו תופסות את רוחב כל האקווריום (60 ס"מ) ויושבות 15 ס"מ מקו המים, להכניס יד למים זאת משימה כמעט בלתי אפשרית.
אם כבר הצלחתי להכניס את היד אז היא "נשרפת" לי מהחום של תאורת המטאל-הליד.
ישבתי וחשבתי כיצד אפשר לפתור את הבעיה הזאת, מצאתי פיתרון!
למה לא לבנות מערכת הרמה עם מנוע חשמלי שתעלה ותוריד את מערכת התאורה.
לאחר כמה בירורים עם חברים והמלצות על סוגי המנועים, קניתי מנוע (הקטן ביותר) של תריס גלילה חשמלי.
החומרים הנחוצים:
*. אלומיניום - זה השלד של כל מערכת ההרמה.
*. מנוע של תריס גלילה +מאריך.
*. מפסק להרמה/הורדה - (מסופק עם המנוע).
*. 4 גלגלי כביסה.
*. 4 ברגי וו ג'מבו 10 מ"מ.
*. כבל פלדה דק 7-8 מטר.
*. 4 מהדקי כבל.
*. ניטים.
*. כבל חשמל - 3 גידים.
*. תקע.
*. איזולירבנד.
*. מסקנטייפ.
*. אזיקונים - הרבה!
כלי עבודה:
*. סרט מדידה.
*. מקדחה (עדיף פטישון).
*. פלס.
*. קאטר (פלייר חותך).
*. חוט דיג עם משקולת קטנה.
*. מכשיר ניטים.
*. מפתח שוודי קטן.
*. מקדח וידייה 10 מ"מ.
*. מקדח ברזל 8 מ"מ.
*. מקדח ברזל 4 מ"מ.
*. מגלה חוטים (או סכין יפנית).
*. מברג שטוח (טסטר).
*. עיפרון לסימון.
תיכנון השלד:
ראשית, אורך ורוחב השלד צריכים להיות כאורך ורוחב האקווריום מקסימום,במידה ואח"כ רוצים
לבנות חיפוי שיכסה את השלד
גובה השלד הוא ניגזרת ישירה של גודל הרפלקטורים.
מכיוון שאצלי יש תאורת מטאל 400W גובה הרפלקטור לבדו הינו 17 ס"מ, מעבר לגובה של הרפלקטור צריך להוסיף עוד 10 ס"מ מקום למנוע ולפרופיל אלומיניום אנכי.
למעשה הפרופיל האלומיניום האנכי הוא השידרית של כל השלד.
למי שיש רק תאורת T5 גובה השלד הוא רק 14 ס"מ.
אחרי שתיכננו ובנינו את השלד, מחברים את המנוע מצד אחד את העוגן:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/1.jpg
צילום: אלי הרפז.
ומצד שני מחברים את המיסב , (המיסב + תושבתו ותושבת העוגן מסופקים עם המנוע):
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/2.jpg
צילום: אלי הרפז.
לאחר מכן קודחים חור באלומיניום בקוטר 8 מ"מ על-מנת להעביר דרכו את חוט החשמל.
החוט מחובר כבר למנוע (חוט החשמל מגיע מחובר למנוע).
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/3.jpg
צילום: אלי הרפז.
כך נראה המנוע:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/4.jpg
צילום: אלי הרפז.
אחרי שסיימנו עם המנוע יש צורך למקם את הגלגלות.
יש למקם 2 גלגלות בכל צד.
את 2 הגלגלות הקידמיות מיקמתי בצדדים במרווח של 80 ס"מ אחת מהשנייה.
את 2 הגלגלות האחוריות מיקמתי באמצע השלד במרווח של 40 ס"מ אחת מהשנייה.
הגלגלות מגיעות עם בורג מובנה בקוטר 7 מ"מ ואום הידוק, את החורים בפרופיל קדחתי בקוטר 8 מ"מ.
לאחר מכן מכניסים את הבורג ומהדקים בעזרת מפתח שוודי.
גלגלות קידמיות:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/5.jpg
צילום: אלי הרפז.
גלגלות אחוריות:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/6.jpg
צילום: אלי הרפז.
בגלל צורת מיקום הגלגלות יש חילוק שווה של המשקל, הדבר יצור לחץ נגדי בין הכבלים מה שימנע את רעידות ותזוזת הגוף בזמן עלייתו/ירידתו.
לאחר מכן חותכים את הכבל ל-4 בצורה שווה:
גלגלות קידמיות - מעבירים כל כבל דרך הגלגלת ומתחת למנוע, מעלים מעל ויוצרים בקצה לולאה קטנה וחזקה.
קודחים חור בקוטר 4 מ"מ בדיוק מול הגלגלת, לוקחים ניט ומשחילים עליו שייבה ואת לולאת הכבל, אותו מקבעים בעזרת מכשיר הניטים.
גלגלות אחוריות - מעבירים כל כבל דרך הגלגלת ומעל למנוע, יוצרים בקצה לולאה קטנה וחזקה.
קודחים חור בקוטר 4 מ"מ בדיוק מול הגלגלת רק מצידו השני של המנוע לוקחים ניט משחילים עליו שייבה את לולאת הכבל, ומקבעים אותו בעזרת מכשיר הניטים.
צורת אחיזת הכבל על המנוע נותנת לו את כיוון הסיבוב ומורידה קצת את הלחץ בנקודת החיבור.
גלגלת קדמית:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/7.jpg
צילום: אלי הרפז.
גלגלת אחורית:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/8.jpg
צילום: אלי הרפז.
חיבור הרפלקטורים:
כל זוג רפלקטורים T5 חיברת בצד אחר של המתקן.
המרווח בין זוג הרפלקטורים הוא 3.5 ס"מ, זאת לטובת חיבורי החשמל אטומי המים (קפים) על-ידי ניט שעליו השחלתי את תפס הנורה העשוי מתכת מגולבנת.
את התפס הידקתי כך שהנורה תיכנס בלחץ ואותו תפס הוא למעשה זה שמחזיק את הנורה עצמה במקומה.
את זוג הרפלקטורים השני של ה- T5 חיברתי בצורה זהה.
חיבור הרפלקטור לגוף יחד עם תפס הנורה:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/9.jpg
צילום: אלי הרפז.
מיקום נורות T5:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/10.jpg
צילום: אלי הרפז.
לאחר מכן חיברתי את הרפלקטורים של המטאל-הליד יחד עם בתי הנורה לחלקו העליון של השלד, וקיבעתי את תאורת הלילה באמצע:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/11.jpg
צילום: אלי הרפז.
כעת נישאר לתלות את כל הגוף, איך עושים את זה?
מניחים את הגוף על האקווריום ומכוונים בדיוק למקום הרצוי.
לאחר מכן לוקחים חוט דיג עם משקולת קטנה, עולים על סולם ומצמידים את קצה החוט לתקרה ואת המשקולת כלפי מטה.
המשקולת והחוט יוצרים את האנך המושלם (המצאה מיצרית - לידע כללי).
מכוונים את החוט שירד בדיוק מעל הגלגלת ועושים סימון על התקרה.
אותו הדבר גם עושים לשלושת הנקודות האחרות, מומלץ להעזר בעוד מישהו שיכוון אתכם.
לאחר שסימנו את הנקודות תליה, מזיזים את הגוף מהאקווריום מכסים את האקווריום בשמיכה וקודחים במקדח 10 מ"מ.
מכניסים לכל חור את הג'מבו ומסובבים אותו(עם כיוון השעון) עד שהוא מקבל אחיזה מקסימלית.
משחילים את הכבל דרך ה-וו יוצרים טבעת ומהדקים אותה בעזרת חובק, (בזמן ההידוק יש לדאוג שהגוף יהיה באוויר).
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/12.jpg
צילום: אלי הרפז.
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/13.jpg
צילום: אלי הרפז.
לאחר שהגוף באוויר לוקחים את הפלס ומניחים אותו לאורך הגוף, מומלץ לקבע אותו עם מסקנטייפ שלא יפול.
כעת נשארה עבודת האיזון לאחר שהגוך מאוזן לאורךף צריך לאזן לרוחב.
לאחר האיזון צריך כוון את גובה המקסימום לעליה וגובה המקסימום לירידת המערכת, על-ידי 2 ברגים שמחוברים למנוע, הבורג העליון שולט על העליה והתחתון על הירידה:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/14.jpg
צילום: אלי הרפז.
לאחר הכיוונון:
הגיע הזמן לחווט את הגוף, היות ויש פה זרם מתחלף (עליה/ירידה) דרוש ידע בסיסי בחשמל (אם אינכם יודעים, אל תתעסקו בזה, תנו לאדם שמבין בנושא).
למנוע מצורף תרשים כיצד יש לחבר את המפסק.
לאחר שחיברנו את המפסק:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/15.jpg
צילום: אלי הרפז.
מתחילים לחבר את החוטי החשמל לתאורה:
בגוף זה כל הצוקים של הנורות יושבים מחוץ לגוף.
לאחר שחיווטנו את הכל תופסים את החוטים בצורה יפה עם אזיקונים לגוף, מה שלבסוף יוצר צמה של חוטים - מומלץ שכל חוטי החשמל יצאו מצד אחד.
וזהו! כעת יש לכם מערכת הרמה חשמלית שמקלה על החיים שלכם.
עלות המוצר לפני החיפוי בסביבות ה-1000 ש"ח
קצת תמונות, זה המוצר המוגמר לפני חיפוי.
במצב רגיל:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/16.jpg
צילום: אלי הרפז.
בזמן טיפול:
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/17.jpg
צילום: אלי הרפז.
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/18.jpg
צילום: אלי הרפז.
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/19.jpg
צילום: אלי הרפז.
http://www.aqua.org.il/pic/Articles/LiftDIY/20.jpg
צילום: אלי הרפז.
תודה לויקטור חיון שעזר לי לבנות ולהרכיב את המערכת.