צפה בגרסא המלאה : האפלוכרומיסים ומבונות - BUIA , double delta


elminister
Sunday 14/09/2003, 12:26
האפלוכרומיסים ומבונות

המאמר הבא מציג את השוני בין שתי הקבוצות הפופולאריות ביותר של הציקלידים ממלאווי- המבונות (מבטאים- um-boo-na) וההאפלוכרומיסים.

http://www.tntcichlids.com/PICS/croped/Protomelas%20Steveni%20Taiwan%20Reef.jpg

אגם מלאווי מכיל מגוון רחב של מינים של ציקלידים יותר מאשר בכל אגם אחר בעולם. תחקירנים של WWF זיהו יותר מ500 מינים שאינם נמצאים בשום מקום אחר בעולם. מדובר ביותר מינים מאשר כל המינים של דגי-מים מתוקים הנמצאים בכל גופי המים של אירופה וצפון-אמריקה יחדיו! אצל האקווריומיסטים הקבוצות הפופולאריות ביותר מהמלאווים הן המבונות וההאפלוכרומיסים.

במאמר זה אנו נסקור את ההבדלים בין שתי הקבוצות הללו בניסיון לעזור לאקווריומיסטים בבחירת הדגים לאקווריום. אבל לפני שנעשה זאת, נסקור קצרות את אגם מלאווי.

רמת החומציות של אגם מלאווי משתנה בין 7.8 ל8.6, ורמת קשיות המים נעה בין 4.0 ל6.0 dH. הסיבה לרמות האלו נגרמת ע"י כמות הפד"ח שמומס במים.

באזורים עם מים גועשים, היכן שהמים מאווררים יותר טוב, ה PH גבוה יותר, ובמקומות כמו מפרצים שקטים, הרמה של הפד"ח המומס במים גבוהה יותר ולכן רמת ה PH נמוכה יותר שם. הטמפרטורות על פני המים נעות בין 24.5 ל 29.5 מעלות צלסיוס, בעוד שהטמפרטורה בחלקים העמוקים של האגם נשארת קבועה ב 21 מעלות צלסיוס. רמת הקשיות הקרבונטית נעה בין 6.0 ל 8.0.

כמעט כשליש מהחוף סלעי, ומהווה בית למבונות. שאר קווי החוף מאופיינים בחופים חוליים וקרקעיות חוליות. בחולות אלו רוב דגי המים הפתוחים שוחים כגון ההאפלוכרומיסים והפיקוקים. מספר ציקלידים מאכלסים את הקרקעית הבוצית ומלאת הצמחייה היכן שנהרות גדולים זורמים אל האגם. החופים של האגם הם עקרונית חוליים. אגם מלאווי אינו רגיל בכך שאין בו גאות ושפל או זרמים. רוב הדגים מוגבלים ל100 המטרים שמתחת לפני המים משום שהמים שמתחת לעומק זה אינם מכילים חמצן.

ההאפלוכרומיסים

האפלוכרומיסים, בשמם היותר טוב, הם ציקלידים שאינם מבונות שנקראים כך משום מרוב הדגים הללו שויכו בעבר למין הנרחב- Haplochromis hilgendorf. ישנן כשמונה-עשרה ג'נרות ששייכות לקבוצה הלא פורמאלית הזו של ציקלידים.

רוב ההאפלוכרומיסים הם פיסקיוורים (Piscivores), מה שאומר שהם טורפים דגים קטנים, לרוב ציקלידים קטנים אחרים. ישנם מספר יוצאים מן הכלל להכללה הזו, אבל גם הם יחיו מצוין על התפריט הפיסקיוורי. בגלל צורכיהם התזונתיים, וההתנהגות שלהם, אין זה רעיון טוב לשלב בין הטורפים הללו לבין כל דג אחר שהם יכולים לבלוע.

רוב ההאפלוכרומיסים אינם אגרסיביים מדי. הם חיים רחוק מהסלעים ומשייטים במים הפתוחים לבד, ולעיתים רחוקות הם נראים בקבוצות. להאפלוכרומיסים יש גוף ארוך, רזה, וכמעט בצורת טורפדו, שמאפשר להם להתפרץ קדימה בפתאומיות. דבר זה תואם להתנהגות הטריפה שלהם. רוב הדגים הללו בעלי צבע כסוף או אפרפר בעודם קטנים, והזכרים נהיים מאוד בוהקים בצבעיהם כשהם מתבגרים. הנקבות נשארות ללא צבעים מיוחדים.

האפלוכרומיסים פיתחו התאמות צייד מיוחדות במינן, דבר שעושה אותם מהנים ביותר לצפייה. לפחות שני מינים של נימבוכרומיסים (Nimbochromis venustus ו Nimbochromis livingstoni) מפתים דגים קטנים לטווח פגיעה ע"י חיקוי גוויה של דג ושכיבה ללא תנועה על הקרקעית.
נושך העיניים (Dimidiochromis compressiceps), ששמו המדעי ניתן לו על צורת גופו הלחוצה, משתמש בגופו הצר מאוד לטובתו במארבים לטרף. הוא צד כשראשו מוטה למטה, וגופו הצר יוצר קו כך שהטרף אינו רואה אותו. הקופאדיכרומיסים (Copadichromis), הידועים כ"יוטאקות"- Utaka, ניזונים מזואופלנקטון ופיתחו פה שנשלף קדימה ויוצר מעיין צינור. דבר זה גורם ללחץ שלילי בחלל הפה, ומים ופלנקטון נשאבים לתוך הפה, כמו בוואקום.

הטבלא למטה מציגה מידע בסיסי שצריך להתחשב בו כשאר שוקלים אילו מינים להכניס לאקווריום. האפלוכרומיסים גדולים צריכים אקווריום שמכיל לפחות 350 ליטרים, וגדולים מאוד זקוקים לאקווריום המכיל לפחות 450 ליטרים. האפלוכרומיסים בגודל בינוני יכולים להסתדר עם אקווריום המכיל 250 ליטרים, יוצא הדופן כאן הוא- Sciaenochromis fryerei, שהוא אגרסיבי במיוחד. הדג הזה צריך אקווריום שמכיל לפחות 350 ליטרים.

http://www.cichlidae.com/gallery/Dimidiochromis/compressiceps-01.jpg


http://www.aquarienfreunde-weyhe.de/bilder/b_01_h%20protomelas%20taeniolatus%20w.jpg

האפלוכרומיסים הם דוגרי-פה פוליגאמיים, משמע- הזכר הדומיננטי שולט בהרמון של נקבות. הם אינם מציגים כל טיפול בצאצאים, הזכר ממשיך אל נקבה אחרת. נקבות ידגירו ביצים מופרות בחלל פיהן עד שהדגיגים מפותחים לחלוטין, ואז הן "יורקות" אותם אל הסלעים, שם יסתדרו בעצמם. יחסית לדוגרי-פה, להאפלוכרומיסים יש הטלות גדולות בהרבה, נושך העיניים לדוגמא, לרוב מטיל כ250 ביצים!

תזכורת: דגים אלו הם דגים טרופיים ולכן הטמפרטורה שלהם צריכה להיות בין 24 ל26.5 מעלות צלסיוס, וPH בין 7.8 ל8.6.

טבלה מסכמת :
http://www.ffil.org/modules/mx_album/album_pic.php?pic_id=1129

http://www.gcca.net/fom/fom_pix/Cyrtocara%20moorii.jpg

כמה תמונות נחמדות:


http://members.aol.com/angimell/images/venustus1.jpg


http://cichlidae.netliberte.org/CICHLIDS/pg/T_holotaenia_m2.jpg




תורגם על ידי דאבל דלתא
http://www.ffil.org/forum/images/avatars/1013657043f5ef0929eb48.jpg