צפה בגרסא המלאה : פחם פעיל באקווריום צמחייה


עמירם ש.
Sunday 21/10/2001, 00:24
השאלה הזו נדונה כבר פעמים רבות, ובכל-זאת אני מעוניין לפתוח נושא ולנסות לדון שוב בעניין, משום שככל שאני קורא יותר אני מתבלבל יותר.

הנקודה היחידה שכולם מסכימים עליה היא שפחם פעיל (או תרכובת כגון "כמיפיור") סופח ברזל ויסודות קורט אחרים. הוויכוח הוא סביב ההשפעה שיש לעניין זה על הצמחים.

מישהו אמר שערך ניסוי, הוסיף ברזל לאקווריום ריק, וכשהתחיל לבצע פילטרציה דרך פחם הברזל נעלם "תוך זמן קצר".

מישהו אחר פירסם גרף של ניסוי שערך, עם הוכחה שפחם פעיל מסלק למעלה מ-50% מהברזל תוך פחות מיממה.

מישהו אחר, לעומת זאת, אמר שהפחם "אינו עושה עבודה טובה" בספיחת ברזל, ולכן אינו מהווה בעייה.

מאמר אחר היה מאוד חד-משמעי. הוא אמר שהטענה כאילו פחם מזיק לאקווריום צמחייה היא שטות מוחלטת (Horsefeather כהגדרתו). לדבריו, כמות החומרים שהפחם סופח קטנה כל-כך שאפשר להתגבר עליה על-ידי הגדלה מזערית של תוספי הברזל (אם הדבר ניתן בכלל למדידה), והוסיף נקודה מעניינת - התועלת לצמחים מן הגידול בעוצמת האור כתוצאה מניקוי המים ע"י הפחם גדולה יותר מן הנזק שבירידה בכמות הברזל.

באקווריומים שלי (עם "כמיפיור" בפילטר) כמות הברזל שואפת כל הזמן לאפס, למרות שאני מוסיף אפילו יותר תוספים מן המומלץ. ואני לא יודע מה לעשות: להוציא את הפחם, לאבד את היתרונות האחרים שלו ולהסתכן בשינוי שיווי המשקל הכימי באקווריומים, או להמשיך למנוע מן הצמחים המסכנים את המזון לו הם זקוקים?

elminister
Sunday 21/10/2001, 10:26
WOW שאלה קשה!
האם הצמחים מתפתחים כמו שצריך כרגע????
(אם כן ,כלומר הם מתפקדים).
לא נראה לי שניתן לחשב (בקלות) כמה הפחם סופח משום שיש כל מיני סוגים של פחם-פעיל
ויש ריכוזי ברזל בנפח שונה של מים.
אני אישית משתמש במיים מסוננים (שעברו על "מחליף-יונים" ומוסיף קצת תוספים) תוך כדי "התעלמות" מהפחם הפעיל....
הצמחים גדלים יופי...
אני יודע שזו לא תשובה "מדעית" אבל לפחות תרמתי מניסיוני....
ELMINISTER

fish in heaven
Sunday 21/10/2001, 16:48
בקשר לספיחת הברזל -
לא ידוע לי על שום תירכובות ש FE אמור ליצור עם פחם. יכול להיות שיש חומרים אחרים שהברזל יותר איתם תירכובות בתוך הפחם - אבל מצד שני כימיה זה לא הצד הכי חזק שלי.

אבל לגישה שונה - למה צריך להשתמש בפחם ? אני לא השתמשתי בפחם בחיי ויש לא אקווריום יציב (טפו טפו טפו) בלי כמעט בעיות.... וגם ממה שקראתי פחם זה בד"כ המלצה ולא חובה.
אז פשוט תוותר על הפחם ותראה איך זה משפיע על כמות הברזל במים. ואז תדע אם הפחם אשם או לאץ

קובי
Sunday 21/10/2001, 23:19
הפעם אני עם כפיר (אלמיניסטר). כלשון האמרה הידועה - אם זה עובד, אל תתעסק עם זה.

יש לי פחם - הצמחים שלי נראים מאד מאושרים ושמחים. שיהיו בריאים ושלום על ישראל. מקסימום תזרוק להם איזה בורג למים :-).

עמירם ש.
Monday 22/10/2001, 00:09
הצמחים שלי נראים אולי מאושרים, אני לא כל-כך. יותר נכון, חייתי בבורות מאושרת עד שקניתי לפני כמה ימים במיטב כספי (55 ש"ח) ערכה משוכללת לבדיקת ברזל.

למען האמת לא קניתי אותה סתם, למרות שכידוע גם זו סיבה טובה, אלא משום שהעלים החדשים שלי נראו, איך לומר, ירקרקים משהו במקום ירוקים ממש, וזה למרות שנתתי להם אוכל בדיוק לפי ההוראות.

הערכה הזו היא כאמור אינטליגנטית ויודעת למדוד גם את הברזל החופשי הרעיל - למשל זה שמתקבל מבורג טבול במים (-; - וגם את הברזל האורגני "הטוב" בו משתמשים בתוספים למיניהם. לפי ההוראות, כל כמות של פחות מ-0.25 מ"ג ברזל אורגני לליטר נחשבת נמוכה מדי, והכמות הרצוייה היא 0.25 עד 0.5.

להוותי, הבדיקה העלתה שבשני האקווריומים שלי כמות הברזל האורגני היא אפסית - בקצה התחתון ביותר של הגבול הניתן למדידה, הרבה פחות מהדרגה הראשונה של 0.1 מ"ג לליטר, במפורש פחות מן המומלץ. לשמחתי, אגב, הברזל החופשי אכן לא נמצא כלל.

אני משתמש בשני סוגים של תוספים. לאקווריום אחד אני מוסיף Florena של Sera, ולשני Success המיוצר על-ידי Red Sea באזור נטול המע"מ של ארצנו המשגשגת. לאחר הבדיקה המאכזבת הוספתי לשניהם כמות כפולה מן המומלץ, ואכן זמן קצר אחרי ההוספה הגעתי סוף-סוף לכמות המכובדת אך המאכזבת בכל-זאת של כמעט 0.1 מ"ג, אבל אחרי 24 שעות הכמות ירדה שוב לקצה גבול המדידה.

הבעייה איננה בערכת הבדיקה, משום שביצעתי ניסוי מבוקר ומצאתי שהיא מסוגלת בהחלט להגיע לצבעים שהיא טוענת.

בעקבות זאת בדקתי גם באינטרטנט והעליתי בין השאר את מה שרשמתי בהודעתי הראשונה.

מה שמביא אותי למחשבה העגומה שהחיים הם לא פיקניק, והאקווריום על אחת כמה וכמה, וכעת אני לא יודע אם לנסות להוציא את הכמופיור ולגרום לאין-לי-מושג-מה, או להשאיר אותו ולהמשיך לחיות עד יומי האחרון במלנכוליות המבוססת על ידיעת האמת המרה.

קובי
Monday 22/10/2001, 00:29
קח את אופציה ב

fish in heaven
Monday 22/10/2001, 16:52
תרשה לי לנחש שאם האקווריום שלך צורך ברזל בקצב כזה רצחני, אז הצמחייה צריכה לשגשג בו עד מאוד, (או שיש לך את הגמד אוכל ברזל המיסתורי :wink: ) אז אם זה אכן כך, תעזוב את זה איך שזה....

לעומת זאת אם הצמחייה שלך מדדה בקצב איטי, אז אולי יש משהו אחר שמספח את הברזל.

עמירם ש.
Monday 22/10/2001, 20:50
דניאל, זה בדיוק העניין. הגמד אוכל הברזל הוא לדעתי ה-ChemoPure, המכיל לא רק פחם פעיל אלא גם חומרים מחליפי יונים. כמו שנאמר: סבתא אפתה ברזל, נתנה לפחם, נתנה ליונים, ולמי לא נשאר? - לצמחים לא נשאר...

כפי שאמרתי למעלה, הסיבה שהחלטתי לבצע מדידה היא שהעלים החדשים לטעמי אינם ירוקים מספיק.

Wild Blue
Tuesday 23/10/2001, 13:47
אצלי באקווריום צמחיה/ דיסקוסים הצמחים הסתדרו עם ובלי פחם פעיל (כמי פיור ועם ביו כאם-זורב של חברת רנה).
בהתחלת ייצוב האקווריום השתמשתי בפחם פעיל והצמחים גדלו יופי (עם CO2 תאורה לצמחים ודשן נוזלי), עכשיו בגלל שהיתה לי בעיה עם תולעי מעיים בדיסקוסים לשם הטיפול התרופתי הוצאתי את כל הפחם הפעיל ולא היתה שום השפעה על התפתחות הצמחים (שאר התנאים נשארו זהים).
בקשר לספיחת הברזל אין לי מוסג, תנסה ותראה (אתה הוא זה עם ערכת בדיקת הברזל :wink: )

בכל מקרה שווה לפי דעתי לנסות להוציא את הפחם הפעיל אם האקווריום כבר באמת בשל מבחינה ביולוגית ואתה מבצע החלפות מים סדירות לא צריכה להיות לך בעיה להסתדר ללא פחם פעיל.
(לא לוקח אחריות על התוצאות :smile: )

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: Wild Blue בתאריך 2001-10-23 06:52 ]</font>