צפה בגרסא המלאה : חול חי מאת shuky - מאמר


elminister
Sunday 29/06/2003, 17:31
בתחילת שנות ה-90 החלו ריפרים "לגלות" מחדש את הרעיון של הכנסת מצע לריף בעקבות מאמרים שפורסמו ע"י Fossa ו-Nilsen וכן ע"י ד"ר Jaubert מהאקווריום של מונקו. בנגוד לשיטות קודמות שדגלו בהכנסת מצע של אלמוגים גרוסים או דולומיט, מלומדינו השתמשו בארגונייט (aragonite), חול גרגרי המכיל קלציום וכו.

http://www.animalnetwork.com/fish2/aqfm/1998/oct/art1015/f22sm.jpg

מרבית הריפרים לא הקימו מערכות חול חי "אמיתיות" כמו של אלו המוזכרים לעיל, אלא הסתפקו במערכות מעורבות (היברידיות) – כלומר הוספת חול חי למערכת קיימת ובה סלעים חיים כתוספת לפילטרציה.


להלן סקירה כללית על שיטות פילטרציה שונות :

1. פילטרציה עם תא ריק (Plenum).


ה"תא הריק" (מצטער לא מצאתי שם טוב יותר...) ,או האזור הריק מתחת לשכבות המצע, צריך להיות בעובי של כ2.5 ס"מ. כמובן ש"תא" זה מלא במיים ואינו ריק באמת. החול יושב על רשת המונעת את נפילתו ל"תא".
מאחר ורכוז החמצן במי האקווריום גבוהה מן הרכוז שמתחת לשכבות החול, וכיוון שהחמצן "שואף" להתפשט באופן אחיד בכל נפח המיים (ע"מ להחזיק מפל רכוזים יש להשקיע אנרגיה – שוקי), יווצר זרם חלש מהאקווריום ל"תא". זרימה זו מספקת כמויות חמצן קטנות ליצורים החיים בחול ומאפשרת שגשוג חיידקים בחול.
בפועל השיטה מיושמת ע"י הנחת רשת "לובר" על בסיסים העשויים מצנורות פלסטיק חתוכים (יצירת חלל מיים = ה"תא"), עליו שברי אלמוגים, רשת עדינה ועליה חול דק.

2. חול חי ללא חלל.


בשיטה זו חול חי אינו מכסה את כל תחתית האקווריום. סלעים חיים מושמים באחורי האקווריום והחול בחזית. ניתן לחסום את החול בעזרת רצועת אקריל או זכוכית בכדי למנוע מהחול לנוע אל מתחת לסלעים. שיטה אחרת היא להניח את הסלעים על רשת "לובר" וכך להרחיקם מהחול.
שיטה זו בה החול מונח ישירות על הקרקעית יוצרת בעיה אפשרית של פעילות אנארובית בחול באם החול לא מאוכלס בכמות גדולה של יצורים קטנים השומרים את החול בתנועה מתמדת. גם דגים וסרטנים צמחוניים עוזרים באוורור החול.
בשיטה זו חייבים לדאוג שהחול יהיה "חי" ולהוסיף בע"ח הידועים כחופרים / מתחפרים בחול ומערבבים אותו ע"מ שכמויות קטנות של חמצן יהיו זמינות תמיד.


מרבית האקווריומים מיישמים מערכות היברידיות השלבות חלקים משיטת Jaubert (חול) וחלקים משיטת ברלין (סלעים חיים בלבד).

רבים משלבים בין סלעים חיים (ברלין) לפילטר טפטוף (רטוב-יבש) ומוסיפים פורק חלבונים חזק.
ישנם מספר סוגי יצורים בחול :

"חופרים" – בע"ח המתחפרים בחול וחיים בתוכו וכך הופכים את החול באופן קבוע (מלפפוני ים, חלזונות קטנים, דגים המתחפרים בחול ותולעי חול).


"שוכני חול" – בע"ח שחיים על החול ואוכלים שאריות וזבל מתוך החול (הרביבורים ואוכלי שאריות כגון סרטני נזיר, מנדרינים, גובים ווראסים.


ישנם סוגים נוספים בהם אין כלל פורק חלבונים וכל הסנון מסתמך על הסלעים/חול, הסתמכות רק על פורק וחול ללא סלעים (האמת שכל קומבינציה שעובדת...).
יש לקחת בחשבון שחול חי עלול להכניס למערכת נגיפי ויבריו (Vibrio) הגורם מוות מהיר של רקמה באלמוגי SPS (הסיבה העיקרית למוות של SPS באקווריום).
(צטוט מ: http://www.athiel.com/lib2/liverock.html).

תורגם ממאמרים מאת אלברט טייל (Albert J. Thiel.)
http://www.athiel.com/lib/jaubert.txt
http://www.athiel.com/lib/jaubert3.txt