צפה בגרסא המלאה : מיני ריף - under construction


קובי
Wednesday 06/02/2002, 03:18
חברים וחברות, אני מתכבד להודיעכם, כי העבודה על אקווריום המיני ריף שלי התחילה רשמית.

בעץ הזה (שאני מזמין אתכם להגיב כלפיו, לשאול שאלות וכו') אני אתאר בשלבים את תהליך בניית האקווריום הזה, כשאני מקווה שבסופו של דבר אוכל להעתיק את הדברים שנכתבו כאן למאמר באתר שלי. (בליווי תמונות כמובן).

ראשית כל - האקווריום.
האקווריום "נפל" עלי לגמריי במקרה, כשחבר טוב מודיע לי ש"אלוקים אוהב אותך קובי!!". מסתבר שיצרן אקווריומים ידוע בארץ "נתקע" עם אקווריום, שדופן צדדית שלו נשברה בזמן ההובלה והלקוח שהזמין אותו, סרב להמתין לתיקונים.

במקרה, או שלא במקרה, האקווריום שממדיו הם 160X46X80, הוצע לי למכירה במחיר נמוך מאד, כמובן לאחר החלפת הדופן ואי אלו תוספות אטרקטיביות (כמו פרה פילטר ואובר פלו).

מחיר לאקווריום 550 ליטר + משלוח הביתה + "כתר" מעץ שחור להסתרת המנורות והצינורות מעל האקווריום + פרה פילטר + אובר פלו - 1500 ש"ח. האקווריום מזכוכית בעובי 12 מ"מ, הדבקה שחורה, ליטוש יהלום בפינות, פרופילים פנימיים וחיזוקים לרוחה הדופן העליונה.

שלב שני - הסטנד.
שתי מסגרות ברזל, במידות 110X51X70 שפורקו משולחנות, יועדו לסטנד. המסגרות, מברזל מרובע בפרופיל 3 סנטימטרים, מורכבות מארבע רגליים, מסגרת אופקית למעלה ומסגרת אופקית נוספת, בגובה 10 סנטימטרים מעל הרצפה, ליתר חיזוק.
למסגרות הוספו 14 פסי ברזל לרוחב, כדי שיחלקו את משקל האקווריום בצורה טובה יותר ביניהם.
גם המסגרות וגם פסי הברזל נצבעו בצבע נגד רטיבות וחלודה.

מעל פסי הברזל הודבקו שני לוחות "סנדוויץ'" ברוחב 1.7 סנטימטרים כ"א , (90 שקל) אשר נצבעו במספר שכבות צבע נגד מים ותנאי מזג - אוויר קשים (גוון שחור). הלוחות הוצמדו זה לזה בדבק מגע.

עד כאן לבנתיים. ערב טוב ! מחכה לתגובות.

_________________
Est domus in terris, clara quae voce resultat
Ipsa domus resonat, tacitus sed non sonat bospes
Ambo tamen currunt, bospes simul et domus una

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: דג זאב 1 בתאריך 2002-02-06 14:41 ]</font>

fish in heaven
Wednesday 06/02/2002, 23:15
מזל טוב :smile:
:cool:

elminister
Wednesday 06/02/2002, 23:19
WOW
רוצים לראות תמונות!
ELMINISTER

בוני
Wednesday 06/02/2002, 23:33
מה הכתובת של האתר שלך ?

קובי
Thursday 07/02/2002, 12:38
לבוני עניתי בפרטי - ואוסיף תשובה גם ב"קשקשת ברשת"

שלב שלישי - הסאמפ.
אקווריום במידות 100X45X45 שהוזמן אצל אפללו (200 ליטר, 300 ש"ח) יועד להיות הסאמפ שלנו. האקווריום אמור להיות מוכן ביום ראשון, ואז אלך לקנות מחיצות זכוכית, דבק סיליקון ו... היידה לעבודה. אני עדיין לא בטוח לגבי המבנה הפנימי של הסאמפ - כנראה שמדובר בטריקל פילטר עם פרה פילטר גבוה (הרעיון הוא להתעלל במים שעוברים מעלה מטה לאורך האקווריום דרך כל מיני מדיות שונות ומשונות, עד שהם נקווים במיכל איסוף ומשם ראש כוח "זורק אותם" לאקווריום בחזרה.

קובי
Monday 11/02/2002, 02:25
עוד לא הגיע האקווריום הביתה, וכבר תופסת אותנו בעייה חדשה בתהליך הבנייה (שהולך להיות מאדדדדדדדדדדדד ארוך, בעיקר בשל העדר מזומנים נזילים, וחוסר רצון להנזיל נדל"ן מיותר).

תאורה - איזו תאורה כדאי להתאים לאקווריום הזה ?
נשקלו מספר רעיונות במקביל ואני עומד לפרט אותם כאן:
1. מטאל הלייד. מצאתי מציאה - בית מנורה + מנורת מטאל הלייד (שנתלה מן התקרה) ב - 400 שקל. הפעם אין "אחותי על מה" יען כי המחיר הזה זול להחריד ביחס לבתי מנורה של מטאל הלייד "מקצועיים" שמחירם זוועתי.
היתרונות - תאורה "תותחית". מספיק לעומק של חמישה מטרים. כל מנורה בהספק של 150 וואט, אבל שתי נורות כאלה יספקו לי פחות או יותר את כל התאורה הדרושה, גם לאלמוגים שדורשים את התאורה החזקה ביותר. יתרון נוסף הוא תחלופה נמוכה יחסית של הנורות הללו.
חסרונות - מחמם מאד - יש צורך להרחיק את התאורה מן האקווריום כדי למנוע את חימום המים. זה לא כל כך נורא לכשעצמו - אבל עלול לחמם קצת את הסלון (שאינו ממוזג לצערי הרב).
צורך המווווווון חשמל. בואו נאמר את זה ככה - זה צורך יותר מדיי חשמל. שתי מנורות מטאל הלייד יכולות להוות נדבך רציני במערכת היחסים שלי עם חברת החשמל (שהיא טעונה למדיי בימים טרופים אלו).
אסתטיות - קל לתלות, קשה לעשות את זה יפה. אני כמובן יכול להתגבר על הכל עם מסור, צבע וכמה חברים טובים. אבל מאיפה מוצאים מסור בימינו :smile:.

2. מנורות פלורסנטיות. עם כמות מספיק של מנורות פלורסנטיות אפשר להגיע להספקי תאורה גבוהים למדיי (שיכולים לעקוף בעצם בסיבוב את הספקי המטאל הלייד). תחשבו על זה שנורת פלורסנט של מטר וחצי מספקת בערך 100 וואט תאורה. עם חשבון של וואט לליטר (מים מלוחים, צצק צצק צצק) אני אצטרך חמש - שש מנורות כאלה ואומר לכולם תודה רבה. אפשר אפילו שתי מנורות אקטיניות.
יתרונות - אסתטי. אפשר להסתיר את כל הנורות מאחורי ה"כתר" שיש מסביב לחלק העליון של האקווריום.
חסכוני למדיי בחשמל.
זול (!!!)
חסרונות - דורשות החלפה כל חצי שנה בערך.
הצ'וקים שלהן מתחממים וצריך למצוא לזה פיתרון ציורי.
אם כל זה יושב על כיסוי האקווריום - אני חושב שיקח לי בערך חצי שעה להרים את כל העסק בשביל להאכיל את הדגים... לא כיף :sad:
לא יודע אם זה מאיר יותר מ - 60 סנטימטרים עומק. האקווריום שלי בעומק 80 ולכן ייתן שאצטרך לבנות מדרגה של 20 סנטימטרים בשביל להתחיל "לשתול" מעליה את האלמוגים.
לתלות מנורות כאלה זה *מאד* לא אסטתי. אפשר לבנות איזו קופסה סגורה נחמדה שתחזיק את כל המנורות בתלייה מן התקרה, אבל זה נשמע לי כבד מדיי בשביל התקרה המסכנה שלנו.

מה דעתכם ?

fish face
Tuesday 12/02/2002, 03:36
שמעתי שיצאו לשוק לא מזמן מנורות מיוחדות של פלורסנט שגם טובות לאקוריומים של עד מטר עומק
ההספק שלהם כמעט פי 5 ממנורה פלורסנט רגילה (אם אנני טועה הם נותנות 56w )וגם עורך החיים שלהם מאוד מאוד ארוך משהו כמו 5 שנים וההספק שלהם במשך ה-5 שנים כמעט ולא יורד המנורות האלה יחסית מאוד זולות משהו כמו 200 שח אבל וזה האבל הגדול הם דורשות צוק אלקטרוני מיוחד שהוא די יקר ואני הבנתי שכרגע עדיין אין יבוא מסודר שלהם כי זה מנורות מאוד חדשות יחסית לשוק (אם אנני טועה שוב אז הם הוצגו בתערוכת דגים באירופה לפני רק כ-3 חודשים ) בכול מקרה שיהיה לך בהצלחה ונשמח לשמועה על התקדמות בנית האקוריום

קובי
Tuesday 12/02/2002, 14:33
ראשית כל - תודה על המידע רב הערך ! אני מקווה שהנורות הללו יגיעו ביום מן הימים ארצה בצורה מסודרת (אני אישית נמנע מלקנות בתי מנורה וצ'וקים למנורות שאני לא בטוח שאוכל למצוא בעוד שנה או שנתיים - זו הגישה הישראלית של "מחר מצור"). תודה גם על האיחולים.

בנוגע לנורות - החלטתי בשלב הזה להשתמש במנורת מטאל הלייד אחת של 150 וואט (מסתבר שפריסת התאורה של מנורה כזו היא שלוש מטר, ולכן היא תאיר את כל האקווריום שלי). אני עדיין מתלבט אם לרכוש בית מנורה נתלה, או "פרוג'קטור" שאותו אבריג לקיר מאחורי האקווריום ואכוון אותו פנימה. מה דעתכם חבר'ה ?

לא אקנה נורת מטאל הלייד של 10,000 קלווין כרגע. היא עולה 500 שקל, ואני לא מתכנן לגדל בשלב הזה אלמוגים, אלא לאתחל את הריף על הסלעים החיים שבו ועל הדגים והכל. בשלב יותר מאוחר אני אגיע גם לחסרי החוליות ולאלמוגים, שצריכים תאורה ספציפית. אבל בכל מקרה, אני מקווה שנורת מטאל הלייד "פשוטה" תענה לדרישות שלי גם בעתיד ולא אצטרך לחתוך כמה וורידים בשביל לקנות מנורה מיוחדת (מטאל הלייד "פשוטה" עולה 100 שקל).לצערי הרב אין לי שום מידע על עוצמת ההארה וטמפרטורת האור של מנורה זו, אך המוכר הבטיח שיעדכן אותנו ברגע שהוא יברר. (אני לא קונה את המנורה הזו ואת בית המנורה שלה מחנות אקווריומיסטים, אלא מחנות תאורה).

יחד עם מנורת המטאל הלייד, אני עומד להוסיף שני בתי מנורה מתוצרת "אטמן" כפולים - באורך 70 סנטימטרים. בתי המנורה ישבו זה לצד זה על האקווריום, ויהיו בתוך כל בית מנורה שתי נורות אקטיניק בלו. אני כולי תקווה שתאורת מטאל הלייד "רגילה" וארבע נורות אקטיניות יספיקו גם לאלמוגים ולחסרי החוליות.

קובי
Wednesday 13/02/2002, 01:55
את מערכת הפילטרציה תניע משאבת ענק (דינוזאור למעשה) של 5000 ליטר לשעה. את הדינוזאור קיבלתי מידיד טוב שלי. המשאבה, מתוצרת "אהיים" נוצרה בתחילת שנות ה - 80 (בעייתית עם חלקי החילוף, אבל אני לא יודע כמה נצטרך חלקי חילוף...). היא שוקלת כ - 10 קילוגרמים והיא דיי גדולה, בסביבות ה - 10X20 סנטימטרים.

מה שמעניין במשאבה הזו הוא העקרון שעליו היא מבוססת. המשאבה הזו פרימיטיבית מבחינת העיצוב והמבנה. במקום אלקטרו מגנט שמסובב את ציר האימפלור, המשאבה מחוברת למנוע שיושב בתוך הגוף הענק שלה, וממנו יוצא ציר. על הציר יושבת דיסקית צנטריפוגלית שמניעה את המים כלפי מעלה.
העיצוב הזה אוליי פרימיטיבי (דינוזאור אמרנו, לא ?) אבל הוא לא נשחק כמו להבי האימפלור, והמשאבה הזו תחזיק לי עוד כמה שנים טובות בטרם תשיב את נשמתה לבורא עולם.

היתרון בדיסקית הצנטריפוגה כפול - בגלל שהיא לא נשחקת, אפשר לחבר ברז מייד לאחר המשאבה, ולשלוט בעוצמת זרימת המים. דבר שלא הייתי מנסה לעשות עם אימפלור רגיל, בגלל השחיקה.

קובי
Sunday 17/02/2002, 02:09
טוב - עידכון קטן.

קניתי מנורת מטאל הלייד ב"ניו לייט לסרי" באיזור התעשייה החדש של ראשון לציון. המנורה + בית מנורה "פשוט" עלו לי 300 שקל (איפה הם ואיפה בית מנורה "מקצועי לדגים" שעולה 1400 - 1500 שקל ?).
את מנורת המטאל הלייד בניתי לתוך מתלה "פנדנט" עשוי מעץ צבוע בשחור, ואת זה אתלה מן התקרה שמעל האקווריום. נשאר לי רק לשחק עם הגובה של המתלה כדי לשחק עם התאורה, כך שתגיע לכל קצווי האקווריום ללא הבדלי דת, מין וגזע.

לידע הכללי בנוגע למנורות מטאל הלייד -
1. הן לא מתחממות כמו הלוגן, והאמת היא שאם תולים אותן באוויר מעל האקווריום, אין צורך בצינון כלשהו.
2. רצוי לרכוש בית מנורה עם מסנן UV (שזה בעצם פשוט זכוכית עבה. אתם לא רוצים לשרוף את בעלי החיים שלכם...).
3. מנורת מטאל הלייד נעזרת בקבל או "סטרטר" שצובר מתח גבוה ו"יורה" אותו אל הנורה. הקבל הזה כבד, אבל אפשר להחזיק אותו בנקודה מרוחקת - אני שם את שלי למשל, מתחת לאקווריום על הרצפה. מה שכן - רצוי לסדר "שלטר" או שעון שבת בשביל המנורה, מכיוון שאחרת בכל פעם שמוציאים את התקע מן החשמל צריך לפרוק את המתח שהקבל צובר באמצעות חפץ מתכתי מבודד שמקשר בין הקטבים של התקע (קאטר למשל).

במקום להתארגן עם שני בתי מנורה רכשתי בסוף בית מנורה אחד גדול עמיד בפני מים (שאפשר לקנות בכל הום סנטר ואייס) ב - 129 שקלים. הוא יכול להחזיק שתי מנורות פלורסנטיות באורך של 120 סנטימטרים כ"א.

קובי
Saturday 23/02/2002, 13:07
האקווריום כבר פה, והתחלתי למלא אותו במים.
המים יהיו מי ברז מתוקים, עם מלח (קריסטל) מיוחד למים מלוחים.

עם הזמן התעוררה בעייה קלה שנראה לי שהיא בדרך לפיתרון - צנרת. בדופן האחורית של האקווריום ממוקם חור "אוברפלו" שיש לחבר אליו צינור כלשהו. אחרי המון חיפושים והמון שאלות (אני חושב שעליתי על העצבים של לפחות שלושה מוכרים במחלקת "גננות" בהום סנטר) הבנתי סוף סוף מה הולך:

חור האוברפלו מתאים לצנרת מדוייקת של 3/4 (כך זה נקרא). יותר מזה - כאשר קדח היצרן את החור, הוא דאג "לרפד" אותו בסיליקון, כך שהצינור נכנס בלחץ דרך הסיליקון ואפילו לא צריך לדאוג ולאטום את זה.

עכשיו נשאלת שאלת ה"נחיריים". באקווריומים מקצועיים, ממוקמת מערכת של "נחיריים" בצנרת מעל האקווריום, שמפזרת את המים המגיעים מן הסאמפ בצורה שווה באקווריום. שאלתי - מערכת כזו עולה 1500 שקל.

אני חושב שאני יכול לארגן מערכת דומה (בסה"כ מדובר בשני צינורות, מקדימה ומאחור, עם שלוש יציאות לכל צינור: אחת בצד ימין, אחת במרכז, ואחת בצד שמאל.
צריך בשביל זה מחברי "טי" שיתפקדו גם כנחיריים, וצינורות טפטפת שחורים.

fish in heaven
Saturday 23/02/2002, 21:33
מתי יעד הכנסת דגים לאקווריום :smile: ?
שאני אדע להגיע לחנוך, חוץ מזה אולי תעשה ערב שמפניה לכבוד האקווריום לחברי הפורום :smile:

קובי
Sunday 24/02/2002, 01:15
זה רעיון מצויין. אחנוך את ה"סטרטר" הראשון לאקווריום (יהיו כנראה ארבעה או חמישה סטרטרים :smile: ). בכל מקרה - לפני עוד עבודה רבה:
להשיג כמה דליי מים מהים בשביל לקבל קצת ג'יפה לאקווריום. זה בהחלט מתחיל מצויין את מחזור החנקן במים. כמובן שלחמם את המים לטמפרטורה הדרושה ולערבב מלח בהתאם...
לארגן את כל הצנרת הנכונה (אני עובד עם יציאה מהאקווריום של 3/4 צול וכניסה לאקווריום של 1/2 צול כנראה. בלאגן :smile:
להחליט סופית אם בא לי להיות מליונר ולשלם המון כסף על חול אלמוגים, או שמא אקח חול ים רגיל, אשטוף אותו היטב ואשתמש בו בתור מצע. לא סגור לאף כיוון, אך אשמח לשמוע טיפים !
(ברצינות חברי'ה, מי מציע ללכת על חול ים ומי מציע ללכת על חצץ אלמוגים ? החול בחינם, כמובן, אבל אני חושש שאוליי הוא יכסה ויחנוק לי את חסרי החוליות אם הוא ירחף).
אח"כ סאמפ, עם כל הציוד הבפנוכו שלו.
אח"כ שכבה ראשונה של סלעים חיים ומתים משולבים ביחד, כנראה שעל במת פרספקס שתאפשר לדגים להסתתר מאחוריה ומתחתיה. אני לא בונה מסלעה של 2/3 אקווריום...
ואח"כ ? כנראה שושנון (ליצן) עם שלושה פסים בתור סטרטר.

shoonra
Sunday 24/02/2002, 07:09
אגב סטרטרים
הרבה אנשים משתמשים במולי שהורגל למי מלח ובדגי מונו בתור סטרטרים, זה נראה לי הרבה יותר זול ובטוח מלהשתמש בשושנון

קובי
Tuesday 26/02/2002, 01:59
לא מחייב (אם כי נכון שזה הנוהג). אם אתה עושה את הכל לפי הצעדים הנכונים - אתה יכול להשתמש בכל דג שהוא כ"סטרטר" בתנאי שאתה משאיר אותו לבד פרק זמן ארוך מספיק, ובתנאי שאתה נותן לו את התנאים האופטימליים.

סוד קטן - אני מוסיף קצת מי ים לתערובת הסינתטית כדי לעודד קצת את התהליך, ובכל מקרה אני מכניס סלעים חיים הרבה לפני שאני מכניס דג.

קיפודג
Wednesday 27/02/2002, 13:40
לגבי הסטרטר , מנסיוני לא כדאי להכניס מי ים שמכילים לעיתים נקודות לבנות , או כל מיני מרעין בישין אחרים כמו אאודיום של דגי ים.

הדבר (לדעתי) הטוב ביותר הוא לסחוב מחבר מעט חצץ אלמוגים מאקווריום בריא , להעביר אותו בתוך מי אקווריום בטמפרטורה קבועה , ולפזר אותו על החצץ שבקרקעית האקווריום.

בזמן זה מומלץ לא להפעיל את הפלטרים , ולשים אוכל באקווריום (ללא דגים) כדי להתחיל מחזור באקווריום.

ירוקת יכולה להועיל לפירוק של האמוניה ורעלים אחרים.

לגבי התאורה , אם תמקם את האקווריום במקום שטוף שמש , תחסוך חלק מהצורך בתאורה , ניתן גם להוסיף תאורה על ידי יצירת בתי מנורה שמכילים מנורות נאון מתברגות.

מספר דברים שחשוב להקפיד עליהם :

בדיקה מה יקרה בהפסקת חשמל ?

דגי מי ים הם רגישים מאוד לשינויים בעקבות הפסקות חשמל מלבד החשש משאיבת מי האקווריום אל הפילטרים וגרימה לנזילה , מומלץ לחבר את האקווריום לפחות לשני ממסרי פחת , כדי שאם אחד יקפוץ השני יגבה אותו.

אני מנסה מזה זמן לבנות משאבת אויר שתופעל על ידי קו טלפון !?! בינתיים זה לא הולך אבל זה יכול לפתור חלק מנזקי הפסקת חשמל ארוכה.

מומלץ להחזיק משאבת אויר שעובדת על סוללות לשימוש במקרי חירום.

סטרטר :

הסטרט המומלץ הוא דגי אלמוגיות (ירוקות עדיפות - לפחות שלוש בהתחלה וליתר דיוק עדיף בדיוק שלושה בהתחלה) שחזקים יותר משאר הדגים, שים לב אם הדגים אוכלים בצורה תקינה , דג שמפסיק לאכול סימן בדוק הוא שהדג מרגיש מצוקה , מומלץ להחליפו בחנות לדג אחר וכך (אני מקווה) שלא ימותו לך דגי סטרטר.

סטנד לאקווריום :

אסור שחלק מהאקווריום יהי באוויר דבר לעלול להיות ביצור סטנד ביתי , ניתן לשים קרש רחב (15 ס"מ) שיעזור ליצב את האקווריום , בכל מקרה תבדוק האם אפשר לראות מתחת לאקווריום חללים ודאג לייצוב מקסימלי.

בכל מקרה שמור פח אשפה גדול למקרה חירום ולאיכסון זמני של דגי האקוויום.

בצלחה

קובי
Thursday 28/02/2002, 04:03
מספר שאלות:
1. לשם מה צריך משאבת אוויר באקווריום ?
2. אינני מעוניין לגדל את דג האלמוגית באקווריום שלי, כך שאצטרך לנהל אחריו מרדפים מיותרים כדי להוציאו. האם יש הצעות לדג סטרטר אחר ?
3. כיצד אני מעודד את התפתחותה של ירוקת בריאה ותקינה באקווריום שלי, ואיפה כדאי לתת לה לגדול בלי שהיא תפריע לעין ? ראיתי כבר אנשים שמשתמשים בפילטר עם צמחיית ים - יש קשר ?
4. שאלה שמקורה בדיסוננס הקוגניטיבי בעיקר - אחרי שרחצתי את החצץ היטב ואף השריתי אותו לילה שלם במים מתוקים - אני לא דואג לטפילים או שאר ירקות שמסתתרים בחצץ - הם נשטפו או מתו כבר מזמן. אך מה לגבי המים ? האם מוטב להפטר מהם, או שמא יש אפשרות להעביר אותם טיפול טוב וכן להכניס אותם אל האקווריום ?

קיפודג
Sunday 03/03/2002, 10:16
משאבת אויר:

נדרשת רק בשלב ההרצה של האקווריום , לאחר שהאקווריום מגיע ליצוב לא תדרש למשאבת אויר , אם כי משאבת אויר יכולה להחזיק אקווריום למשך כ - 3 ימים כאשר אין חשמל וכל המשאבות לא פועלות (בתנאי חום נסבלים 22 מעלות ומעלה) , כמו כן כאשר אתה משתמש בתרופות או מכניס מים חדשים ללא נטרול (מקסימלי) של רעלים , יתכן חוסר איזון שיצריך שימוש במשאבת אויר.
אולם עדיף להשתמש בראש כח שיכניס גם אויר (או במפל מים) ולא במשאבת אויר רגילה או במדחס , שירעישו ויתקלקלו תוך זמן קצר.

אולם לשימוש במפרק חלבונים או כשילוב למכשירים מסוימים תאלץ להשתמש במשאבת אויר.

דג סטרטר:

צר לי לאכזב אותך , אלמוגית זהו הדג הטוב ביותר , ניתן גם לשים את הדג בתוך כלוב גדול שעשוי רשת וכך לאחר השימוש ניתן להוציא את הדג עם הכלוב.
(דרך אגב, לא קשה לתפוס אותם באקווריום ללא צמחים או אבנים - ניתן להשתמש בשתי רשתות או ברשת ושקית)

ירוקת :

לא ניתן לשליטה אלא בעזרת מגנטים טובים בשימוש פעמיים לפחות בשבוע (בתנאי שהאקווריום לא מכיל דפנות מעוגלות). אני מגדל אותה על שתי דפנות צדדיות של האקווריום וכן באקווריום פילטר ביאולוגי שלי (שמכיל גם אבנים חיות ועוד מגוון סרטנים ויצורים אחרים).

ניתן להשתמש במים שהשתמשת בהם לניקוי החצץ להוספה למי האקווריום.

קובי
Sunday 03/03/2002, 10:32
אני יוצר באורח מכוון גלים באקווריום. משאבת המים מן הסאמפ מחוברת בצינור אל האקווריום, אך במקום לשפוך את המים בצורה מרוכזת, הרכבתי צינור עם שלוש "נחיריים" אשר מופנות לגובה פני המים. בצורה כזו, הנחיריים מפזרות את המים בצורה פחות או יותר שווה על פני האקווריום, ובד בבד הן גם יוצרות אפקט של גלים שמסייע בחימצון מוגבר של המים (למעשה כל פני המים שלי מלאים בגלים קטנים - וההשתקפות שלהם על התקרה נראית נהדר כשמפעילים את התאורה).

נראה לי בכל אופן שאנסה לקמבן משהו ממשאבת אוויר ואיזו סוללה גדולה במיוחד, כדי שאוכל להבטיח פעילות במקרה של הפסקת חשמל ארוכה.

בשלב הזה גם מיקמתי ראש כוח קטן של 200 ליטר לשעה מתחת לחור האוברפלו. ראש הכוח דוחף מים מקרקעית המים כלפי מעלה - ובעצם "מעודד" מים מהשכבה התחתונה של האקווריום לזרום אל הפילטר.

אני לא רוצה לשלוט על האצות החד תאיות כרגע, אלא לעודד את גדילתן - לפחות על הדופן האחורי של האקווריום. לא מטעמים אסתטיים, אלא פשוט כי זו הדרך הטובה ביותר לסלק ניטראטים מן המים.

מה גודל האקווריום שלך קיפודג ? מה אתה מחזיק בו ובאיזו תדירות אתה מבצע החלפות מים ?

קיפודג
Sunday 03/03/2002, 15:56
גודל האקווריום שלי הוא 600 ליטר, יש לי בו דגים בלבד , 4 אלמוגיות , שושנון , נתחן צהוב , אבו נפחא כלב , מניפה , אריה , מולי , ציפור.
בגלל תכנון למעבר דירה אני הקפאתי את מצבת הדגים כרגע.

אני מחליף 40 ליטר פעם בשלושה שבועות +-.

קובי
Friday 08/03/2002, 20:15
אוקיי, אחרי שבדקנו את תחזית מזג האוויר ואת מצב הים (מזג אוויר חמים, ים רגוע ושקט) הלכנו לחוף ים קטן ולא מוכר, בכדי להוציא כמה סלעים חיים מהמים. את הסלעים שטפנו היטב, גילחנו מאצות, והכנסנו לאקווריום במעין מדרג מסודר.

שלושה דליים וגיגית אחת (שנשברה) מלאים בסלעים סיפקו לנו בערך שליש מכמות הסלעים הדרושים. אני לא משתמש אך ורק בסלעים מהטבע אלא גם בסלעים קנויים שמשולבים עם הסלעים הטבעיים.
מספר הערות:
1. סלעים מתוצרת חוץ (לארץ מגיעים סלעים אינדונזיים) הם הטובים ביותר, והם מכילים מגוון רחב של יצורים חיים. אלו אינם "סלעים" אלא אלמוגים מתים, כך שהם קלים יותר - ומחירם לקילוגרם גבוה יותר.
2. סלעים מתוצרת ישראלית - הם סלעים שהודגרו במעבדה, עם שלל תוספים והמון בקטריות צבעוניות. הסלעים הללו יפייפים, זולים יחסית ומהווים מילוי מצויין למי שהפרוטה חסרה בכיסו אך עדיין רוצה בקטריות מגוונות ככל האפשר. סלעים אלו נוטים להתפורר.
3. בניגוד למיתוסים - סלעים מן הים התיכון אינם מתפוררים כמו סלעי המעבדה המקומיים. הם עשויים מאבן קשיחה יותר ומכילים מספר מועט של בקטריות והמון סרטנים (שצריך להוציא). יחד עם זאת - הם לא עולים כסף... למי שיש אקווריום גדול (כמו אצלי) זו ברכה עצומה.

הפיתרון שלי הוא פשוט לשלב - להכניס סלעים מן הים, שיהיו הבסיס (המוצק, אנחנו לא רוצים סלעים שיתפוררו לנו באקווריום מכיוון שאחרת כל הקונסטרקציה תיפול בשלב מסויים), לשבץ ביניהם סלעי ים תיכון, ומיעוט יוקרתי של סלעים אינדונזיים בתור "שחקני חיזוק".

השיטה הזו דורשת זמן רב יותר, מכיוון שיקח ליצורים החיים על הסלעים זמן מה כדי להתפשט מסלע לסלע, ולהפוך את כל הסלעים ל"חיים" ומגוונים.

כמעט שעמדתי בפיתוי לקחת כמה שושנות מים קטנות (יש המוווווווון) של הים התיכון, אבל וויתרתי על זה כשהתברר לי שהן פוגעות באלמוגים. אפילו אם אני לא עומד לגדל אלמוגים בשלב זה, רק לחשוב על להתחיל להוציא את כל השושנות החוצה, בררר, לא תודה.

elminister
Friday 08/03/2002, 20:49
סליחה על הבורות
שושונות ים פוגעות באלמוגים?
ELMINISTER

קובי
Saturday 09/03/2002, 12:23
תלוי אילו שושנות. שושנות הים הטרופיות אשר חיות בשוניות לא פוגעות באלמוגים, אחרת הן לא היו יכולות לחיות בסביבתם נכון ? אלו בדרך כלל השושנות הגדולות יותר, היפות יותר (היקרות לאללה) אשר חיות בסימביוזה עם שושנונים.
שושנות הים התיכון לעומת זאת אינן סימביוטיות והן צריכות להסתדר בעצמן, לפיכך הן תוקפניות וגם אוכלות אלמוגים (למרות שניתן לגדל אותן עם דגים בלבד).

ורק הערה - אסור לאסוף בעלי חיים אשר חיים בר בשטחי ישראל. אנחנו אספנו סלעים בלבד, שהם אינם "בעלי חיים מוגנים".

בוני
Sunday 10/03/2002, 22:39
כל הכבוד !!!
גם אני גיליתי את היכולת להביא לבד סלעים חיים מהים.
ביום שבת האחרון מיליתי את האקווריום בסלעים לאחר שהפכתי במשך כשעה עשרות סלעים עד אשר אספתי מספר סלעים יפיהפיים בעלי מרקם סגול של בקטריות.
מדובר בחסכון אדיר , משום שאילו הייתי רוכש כמות זו בחנות , היה מדובר בהוצאה של מאות שקלים !!!
בנוסף , יש לי פטנת נוסף...
ניתן לרכוש אלמוגים מתים מדהימים , ומשום שהם מתים הרי מחירם זול ביותר.
שום סלע חיי לא משתווה ביופיו לאלמוגים שרכשתי , ועכשיו , לאחר כשבועיים , הם התחילו לצבור בקטריות ולהשתלב עם ייתרת הסלעים. מומלץ !!! :up:

קובי
Sunday 10/03/2002, 23:09
איפה אתה קונה אלמוגים מתים ? כמה הם עולים לך ?

בוני
Sunday 10/03/2002, 23:22
בחנות אבו-נפחא באזור התעשיה הישן בנתניה.
עלות - בערך 30 שח לאלמוג קשה מת.

elminister
Friday 15/03/2002, 19:17
קובי--יש לך אפשרות לפרסם תמונות של היצירה?
כדי שכולנו נקנא :up:
ELMINISTER

קובי
Saturday 16/03/2002, 01:05
יש לי מצלמה דיגטלית. ברגע שהמחשב שלי (ובעיקר ווינדוס) יסכימו שיש לי מצלמה דיגיטלית, התמונות יתפרסמו.

קובי
Saturday 23/03/2002, 12:38
אחרי שני ביקורים בים האקווריום מלא בסלעים חיים עד חציו. יש לי התחושה שאני רוצה עוד כמה סלעים חיים (בייחוד גדולים) שיהוו משטח עליו וקרוב למקורות התאורה לאלמוגים ולחסרי החוליות שמתעתדים לשכון לבטח באקווריומי.

חבר הביא לי במתנה אלמוג אש קטן (הוא מגדל אצלו ונתן לי פיסה ש"טופטפה" מהאלמוג הבוגר שלו. כבר שבועיים שהוא אצלי ובשבוע שעבר הוא התחיל להוציא המון פוליפים. האלמוג מוקם במרכז האקווריום, שם הוא יכול להנות מתאורה איכותית.

הסלעים החיים, במילה אחת - פורחים. שלל של בקטריות סגולות, אדומות ולבנות התנחלו בכל פינה, יחד עם עלעלים קטנים של אצות ירוקות. הדופן האחורית של האקווריום התכסתה אצה חומה (שהולכת ומוריקה לאט לאט). וכל העסק, כמובן, שוקק חיים. אני נותן כאן רשימה של היצורים שרצים, שוחים, טורפים זה את זה ומסתתרים אצלי בסלעים - הייתי שמח אם מישהו יוכל לעזור לי לזהות לפחות חלק מהם, או להפנות אותי לספר טוב ומומלץ בנושא:

1. 2 חלזונות ים תיכוניים. אלו לא חלזונות "טורבו" אך הקונכייה שלהם דומה.
2. המון חלזונות בעלי שנורקל אחד שמציץ כל הזמן החוצה. מי שמגדל דגי מים מלוחים בטוח מכיר את החלזונות הללו. הם קטנים (כסנטימטר).
3. סרטנים - אני יודע שהם לא כל כך טובים לאקווריום עם דגים וכו'. כרגע אני משאיר אותם מכיוון שהם מנפים את הקרקעית (זוכרים ? יש לי חול חי) והופכים אותה. כשארצה להוציא אותם - יש לי מרשם בדוק ל"מלכודת סרטנים".
4. תולעים
5. מרבי רגליים קטנים ששוחים או מזדחלים על פני הסלעים והקרקעית.
6. אפטזיות (גררררררררררר, למישהו יש קיסרון להשאיל לי ? אלה אוכלים אפטזיות אלה). האפטזיות מתרבות כאילו אין מחר. לפחות דבר אחד טוב - הן אדמדמות. פירושו של דבר שהן מקבלות תאורה מספקת, וזו אינדיקציה לאיכות האור שאני נותן באקווריום.
6. ארטמיות (זים רגל) - הכנסתי שתי כפות (!!!!) ביצים של ארטמיות לאקווריום. עכשיו יש לי המון ארטמיות, שמצטברות בעיקר בדפנות האקווריום, לאורך הקרקעית.
7. מעין "חרקים" לבנים ששוחים אחורה משום מה.
8. עוד "חרקים" שנראים כמו גמל שלמה ורצים על הסלעים. אלו באים באדום או לבן.
9. סרטני נזיר (קטנטנים כרגע).
10. מה שנראה כארנבון ים. ראיתי אותו במקרה למשך חמש דקות, כשהוא עשה סיבוב טריטוריה על אחד הסלעים הנמוכים יותר. נראה כמו חלזון, שחור וארוך יותר, ללא קונכיה.
11. מעין ריסים שמרפרפים בתוך חור בסלע.
12. צדפות (ים תיכוניות) שהכנסתי. חלק שרדו, חלק לא.
13. "משהו" חום, שיושב על הקרקעית ובקצהו יש חוט קצר עם בועה אוויר. מפעם לפעם הוא שולח את החוט הזה לאורך של כ - 15 סנטימטר ובועת האוויר מחזיקה אותו צף שלא ישקע. יש לי אחד כזה.
14. יצורים זעירים שנראים כמו פרת משה רבנו לבנה.
15. "כריות הדבקה" משוריינות. זה גם משהו שמצאתי בים התיכון, אבל היו לי כמה כאלה עם הסלעים החיים. אלו מעין רכיכות שיש להן קונכייה על הגב. הן תופסות סלע אחד ועושות עליו "רונדלים" - כל פעם מגיעות למקום אחר.

יש עוד המון יצורים, אני פשוט לא מסוגל לסווג את כולם.

מישהו מכיר ? :oops:

benrokh
Monday 25/03/2002, 12:58
1)חד שן משובץ (MONODONTA TURBINATA)
2)אולי מגדלון???
3)נקשן? רבגון? נסן מתחפר?
4)זכוכיתית?
5)זה תולעת או סרטן?????
6)מה זה?????? אלה חיות ים תיכוניות??????
7)מפריקן?
8)כפן או כפנית?
9)נזירון אדום רגל (CLIBANARIUS ERYTHROPUS).
10)ארנב ים מפוספס (APLYSIA FASCIATA).
11) תולעת ריסים?
12)תפרט איזה צבע וכו'.
13)סגולית (JANTHINA)?
14)זחלי סרטן?
15)כיתון (CHITON).

עוד משהו? :)

קיפודג
Monday 25/03/2002, 13:28
תולעת זכוכית ?

נאמר לי שתולעים אלו לא כל כך מתאימות לאקוויום מפני שהן מסוגלות לתוף יצורים אחרים.

בכל אופן כל הכבוד על השליטה.

benrokh
Monday 25/03/2002, 15:26
בכל החיות האלו בחיים לא תיפלתי פשוט יש לי מידע עליהן!
לדג זאב: אולי תנסה להשאיר את החיות בינתיים ואולי פשוט יותר להתאים אליהן את האוכלוסיה העתידית(כך תהיה לך מערכת אקלוגית עשירה)? :)

קובי
Monday 25/03/2002, 23:32
וואו - כל הכבוד על התשובה המקיפה - למרות שלהרבה דברים צרפת סימני שאלה אני מסוגל להבין למה - קשה קשה לסווג דברים כאלה על סמך המידע הדל שסיפקתי. בוא נלך ההיפך - מאיפה יש לך את המידע על כל מה שיש באקווריום ? מדובר בספר ? אתר אינטרנט כלשהו ?

2. מדובר בחלזונות בגודל סנטימטר בעלי קונכייה אובאלית (לא חרוטית) ושנורקל או אנטנה כזאת אחת שיוצאת מקדימה.
4. אני לא בטוח לגבי תולעי הזכוכית הללו. כיצד הן נראות בדיוק (לפי המגדיר שלך)?
5. מרבה רגליים זה מרבה רגליים - נראה כמו נדל עם המון זוגות רגליים שהולך לו באקווריום. מרחוק זה נראה כמו תולעת לבנה אבל מקרוב אתה רואה שיש לו המון רגליים קטנטנות.
6. ארטמיה סלינה ? אתה צוחק עליי ???? ארטמיה זה אחד הסרטנונים הכי נפוצים בתחום הזה, בעיקר למטרות אכילה (שאל את אמנון שמייבא אותן לאיזור המרכז מאילת). אני הזרעתי כמה כפות של ארטמיה באקווריום והן בוקעות והופכות לחלק מהמחזור. אני רק מקווה להגיע ל"מאסה קריטית" שתמשיך להתרבות לי באקווריום גם כשהדגים יאכלו מהן בכל פה.
12. צדפות סגולות חומות ושחורות קטנות. חלקן כבר נאכל ע"י החלזונות.
15. נקראים גם בלוטי ים :-).

כל היצורים הללו הובאו לאקווריום בעיקר מן הים, מכיוון שלקחתי המון סלעים שוקקי חיים. זה דיי טוב שיש שם יצורים. לגבי מה ש"רע" וצריך להפטר ממנו (כמו תולעי הזכוכית) אקח איזה דג שאוכל אותן או את הטורף הטבעי שלהן ונמשיך משם הלאה.

לעת עתה הוספתי עוד שני מינים לאקווריום:
תולעים מנוצות (אני מקווה שזה השם הנכון). החבר'ה האלה עם שלד סידני ויש להן המון נוצות מקדימה = שתי תולעים. ושלושה חלזונות טורבו, שהביאו את הפילטרים שלהם מהבית (יש להם מושבת בקטריות וכמה אצות על הקונכיה).

Wild Blue
Monday 25/03/2002, 23:44
יצור 15 נשמע לי יותר כמו צלחיות שזה רכיכה שנצמדת למשטחים "חלקים" על גבה היא נשאת צלחת שנראת כמו הכבעים של הסינים (חרוט מאוד רחב ונמוך) רכיכות אלא אוהבות מקום ספציפי על אבן שבו יש לכונכיתם את ההתאמה הטובה ביותר ומנקודה זאת בכל ערב הצלחית יוצאת לטיול שבו היא מגרדת אצות וכו' מהמשטח לקראת הבוקר הצלחית חוזרת לנקודה האהובה אליה.
אם הצלחת לגרום לאחת או יותא להצמד לזכוכית האקווריום הסגת לך את מגרד האצות הטוב בעולם :up:
בלוטי ים לא ממש מתישבים על משטחים חדשים בכזו מהירות וגם במקום להיות נידים הם ניחים לחוטין הם יותר קרובים לסרטנים וחיים מסינון מים על ידי מניפות זעירות. ככה שזה לא נראה לי הם

קובי
Tuesday 26/03/2002, 03:10
אלעד - מה עם שאר היצורים ? :-)

benrokh
Tuesday 26/03/2002, 10:16
לדג זאב:
המידע מ-"החי והצומח בארץ ישראל-החיים במים" אנציקלופדיה מומלצת!
החיות: 2)מה צבע החלזונות והאם כונחייתם משוננת או חלקה?
4)הן ארוכות זיפיות ונראות כמו מרבי רגליים בצבע אפור או אדום.
כבר נתקלתי בהם על החוף (נראות כמו נדלים :x )
5) אין מרבי רגליים בים (בטח שלא בים התיכון).
6) התכוונתי לאפטזיות :? .
מה הן???
12) א)חום-תמר היםLITHOPHAGA LITHOPHAGA, ב)שחור-בוצית קטנהMYTILASTER MINIMUS, סגול?
15)בלוטון מצוי CHTHAMALUS STELLATUS סוג של סרטן!!! המתיישב על סלעים.
אין לך סיכוי להוציא אותם בלי להוציא את הסלעים (אלא עם כן תכניס אבו נפחא!!!)

לגבי הדיירים החדשים-הלכו הארטמיות(התולעים יחגגו) והאצות(החלזונות לא ירעבו).

לגבי טורפים-אולי תנסה קודם להוציא את החיות בלי להרוג אותן?

קובי
Tuesday 26/03/2002, 12:26
לא לא - הבלוט שיש לי איננו סרטן כי אם רכיכה המכוסה בקונכייה :hair: , כך שנדמה לי שנקבל עלינו את דעתו של אלעד, מה גם שהן כל הזמן מטיילות וחוזרות לאותו המקום. אני אכניס עוד כמה לאקווריום ואנסה לאקלם אותם על הזכוכית, אוליי נחזיר את מגרד האצות :D .

חלזונות הטורבו עושים עבודת קודש בגירוד אצות מהחלק האחורי של האקווריום. אפשר לראות איפה הם היו - יש שם שביל "נקי" מאצות.

6. אפטזיות הן מכה - האם היית אצל אפללו ? אם כן - תסתכל על השושנות האדומות שיש לו כמו פריחה אביבית באקווריום עם הזהרון בכניסה לחנות (ההוא שמאחורי חלון הראווה). אלו האפטזיות. הדבר הזה מתרבה ומתרבה. הסבירו לי שכשהן בסטרס, הן פשוט מתרבות (למעשה הן לא "מתרבות" אלא משליכות את הזרועות שלהן לכל עבר ומכל זרוע צומחת אפטזיה חדשה) - כדי שלפחות אחת תשאר בחיים.

קיסרון אוכל אותן.

5. נראה *כמו* מרבה רגליים בצבע לבן! :) מה אתה רוצה שאני אעשה ? אלך לאמר להם שהם לא צריכים להיות אצלי באקווריום ? אתן לכולם צווי גרוש ? הם שם וזהו. מה שכן - לא אמרתי שזה ממש מרבה רגליים, אלא שזה דומה, מעין תולעת שהולכת על רגליים זיפיות כאלה ומתפתלת.

ראיתי בלילה משהו ממש משונה - עוד מין מסויים של תולעת, בגודל של 3 - 4 סנטימטרים הפעם - ששחתה במהירות מעלה ומטה (בהתפתלויות) ואכלה מזון שזרקתי לטובת היצורים החיים באקווריום. היא הגיעה עד פני המים, חטפה מזון והתחילה לשחות מסביב. צבע - צהוב. 8)

oren
Tuesday 26/03/2002, 14:09
דג זאב
החלטת כבר מה אתה הולך לגדל באקווריום שלך ?????

Aquario
Tuesday 26/03/2002, 15:10
קובי תקפוץ לספרייה ותחפש תספר "מדריך הדגים של ישראל" של דני גולני. תמצא שם הרבה מידע מעניין ובטח עוד הרבה ספרים עם תמונות שיוכלו לעזור לך בזיהוי, במיוחד בספרייה בבר אילן...

benrokh
Tuesday 26/03/2002, 16:52
המספרים מזכירים את משפחת הפלקויים! :lol:

יצור15 הוא כנראה צלחית (PATELLA). :?
השושנות: מה התנאים בהם מחזיקים אותן האם הן מתאימות למתחיל והאם יש אלמוגים שיוכלו לשרוד איתן? :o
5)היצור הזה חייב להיות תולעת רב זיפית! הן טובות ולא רעות! :D
יש לי גם כזאת!!!

קובי
Tuesday 26/03/2002, 18:50
אפטזיה היא שושנה טפילה שאתה באמת לא רוצה לגדל באקווריום שלך. הדבר הזה הוא מכה רצינית שאין אקווריום בלעדיה. הצרה איתה לא כשהיא גדלה ומתרבה, אלא כשהיא גדלה לך בתוך איזו שושנת ים גדולה ויקרה, או בתוך איזה אלמוג ומחסלת אותם.

הדרך הטובה ביותר להפטר מאפטזיות היא באמצעות קיסרון, למרות ששמעתי שיש עוד שיטות, עם סוג מסויים של סרטן.

לאורן - בשלב הזה האקווריום יכיל דגים בלבד, ואינני מתעתד לאכלס אותו בדגים נדירים ויקרים בצורה יוצאת מן הכלל - אני לא מהטיפוסים שילכו מכות על דג בשוק של "קוראל איילנד" ביום המשלוח. כנראה אלמוגיות, נתחנים, קיסרון אחד שיהיה "מסמר המסיבה" ומנדרין.

כשאוכל להרשות לעצמי, אקנה פריזר ואאלתר ממנו צ'ילר

oren
Tuesday 26/03/2002, 19:46
רק דבר אחד מחסל אפטזיה :
שרימפס אחד שנקרא פפר מינט הוא היחידי שאוכל את האפטזיה
לא פרפרון קופרבנד (טבעות נחושת) ולא הזרקת קלציום.

benrokh
Tuesday 26/03/2002, 22:48
מה הבעיה להשיג שרימפס זה הם חיים בים התיכון!

benrokh
Tuesday 26/03/2002, 22:50
האפטזיה:
האם הוא פוגע בכל האלמוגים או רק במסויימים?
איך בטבע הוא חי איתם?

קובי
Wednesday 27/03/2002, 00:02
הבנתי שהזרקת קלציום אכן עובדת. בכל מקרה, אני מניח שאורן ניסה זאת בעצמו (אחרת הוא לא היה כה נחרץ בנושא!), אז אין טעם להתווכח על הנושא הזה.

האפטזיה היא טפיל, וככל טפיל אחר הפונדקאי מסוגל לסבול אותה עד רמה מסויימת, שאז היא הורגת אותו. לשאלה "איך מסתדרים אלמוגים ושושנות עם האפטזיה בטבע" אין כל כך בסיס: זו בערך אותה השאלה כמו "איך הכלבים מסתדרים עם קרציות".

אין בעייה להשיג את שרימפס הפפרמינט מן הים - אם אתה יודע לצלול, אתה יודע איך הוא נראה, אתה יודע היכן הוא גדל, יש לך אונייה וציוד צלילה שמאפשרים לך גישה למקומות המחייה שלו, יש לך את האשרות המתאימות להגיע לאותם איזורים (בהנחה שזה לא ליד מדינת ישראל), יש לך את האישורים המתאימים ממשרדי איכות הסביבה של אותן המדינות לצוד אותו חי ולייצא אותו, וכן הלאה וכן הלאה.

benrokh
Wednesday 27/03/2002, 10:32
דג זאב תגיד: חקרת פעם את החי בישראל???

האמת רואים שלא :lol: !

הפפר מינט הוא בעצם הקפצן המצוי (PALAEMON ELEGANS) החי בחופינו בשפע :lol: ....

קובי
Wednesday 27/03/2002, 13:12
ואיפה ניתן למצוא אותו ? "חופינו" זו הגדרה כוללת למדיי.

benrokh
Wednesday 27/03/2002, 13:36
בים התיכון "בבריכות סלע" רדודות לאורך כל החוף הן מצויות בשפע ודי קל לתפוס אותן! :wink:

benrokh
Wednesday 27/03/2002, 14:53
לגבי האפטזיות: חשבתי שהתכוונת לשושנה אדומה! :oops:

קובי
Tuesday 02/04/2002, 03:27
ולהלן עידכון "משדה הקרב". האקווריום פורח. יש מינים נוספים של יצורים לא מזוהים (לדוגמה, לפחות שלושה סוגים של אפליזיות כבר נתגלו באקווריום שלי, והיד עוד נטוייה למינים נוספים). בכל מקרה - נפתרה בעייה והתגלתה בעייה אחרת:
האפטזיות מתחילות להעלם (אוליי נמאס להן ? אוליי העדר בחומרי מזון חיוניים ?) בכל מקרה, נותרו האפטזיות הגדולות ביותר, וכל הקטנות פשוט אינן שם יותר. ייתכן שמשהו אוכל אותן, לכו תדעו.

בעייה שכן התגלתה היא קיפודי ים קטנים וחמודים. לבנתיים זיהיתי ארבעה, ושניים כבר הצלחתי להוציא. למי שלא יודע, קיפודי ים אוכלים אלמוגים וזה לא בדיוק דבר שהייתי רוצה להגיע אליו באקווריום שלי, אז אני משתדל להוציא את כל הקיפודים שאני רואה, מתוך תקווה שבשלב מסויים אצליח לחסל את כולם.

בנוגע לסירקולציה באקווריום, החלטתי על דבר כזה: מהסאמפ עולה צינור לתקרת האקווריום, והמים יורדים אל האקווריום, בקו ישר כלפי מטה (בלי הטייה של הזרם לאחד הצדדים אלא ממש ישר לעומק) בחלק האחורי של האקווריום.
בתחתית החלק האחורי מיקמתי שלושה ראשי כוח קטנטנים שדוחפים את המים קדימה, ולמעלה, לעבר החלק העליון של האקווריום. אני מקבל כאן סירקולציה יפה, לא מהירה מדיי, של מים דרך הסלעים החיים. באיזורים שבהם יש את ראשי הכוח אוכל לשים בעתיד אלמוגים שצריכים זרימה חזקה של מים (300 ליטר לשעה הוא הכי חזק בין השלושה) ובשאר האיזורים, אלמוגים שלא צריכים את הזרימה הזו.

עוד בתיכנון - ראש כוח רביעי - שיוצב בצד שמאל העליון קדמי של האקווריום, וידחוף מים לכל אורך האקווריום לכיוון האוברפלו שמצוי בצד ימין העליון האחורי של האקווריום. אני מנסה למצוא סוג מסויים של "טיימר" שישלוט על פעולת ראש הכוח, מתוך תקווה שאוכל להגיע למצב של "גלים" באקווריום. אם אצליח - אחשוב למקם שורה של ראשי כוח לעומק האקווריום (שניים או שלושה זה מעל זה) שיתנו "גל" גם בעומק. אבל כל זה עדיין תלוי בשעון שבת - הם בעייתיים בארץ מכיוון ששעוני השבת האנלוגיים עובדים עם יחידת זמן מינימלית של 15 דקות. כלומר - יש גל 15 דקות, אין גל 15 דקות. אני יודע שיש בארצות הברית שעוני שבת דיגיטליים שניתן לכוון אותם לטווחי פעולה של 8 שניות. יש למישהו מושג איפה ניתן להשיג בונבון שכזה ?

לסאמפ עצמו הוספתי פילטר פנימי קטן שהיה לי, כשה"בטן" שלו מלאה בחצץ, כדי לקבל תוספת חיונית של קאלציום למים. הנחתי אותו (וזה טיפ לכל בוני הסאמפים שביניכם!) בנקודת איסוף המים, שבה מצוייה גם המשאבה שדוחפת מים חזרה מן הסאמפ לאקווריום. בדרך כלל בנקודת איסוף המים - יש למים נטייה לעמוד והמשאבה בדרך כלל שואבת מים ישר מהחלק עם הביו בולז (השלב הקודם בסאמפ). התוצאה היא שיש לי תנועה של מים גם בחלק הזה של הסאמפ.

shoonra
Tuesday 02/04/2002, 06:43
שעוני שבת דיגיטליים, לא קשים להשגה בארץ
לך לחנויות המתמחות במחירה של ציוד לחשמלאים ותמצא מבחר של שעונים כאלו
יש שעונים כאלו שהדיוק שלהם הוא ממש על שניה אחת
אתה תצתטרך שני שעונים כאלו , אחד לכל צד של האקווריום - זה יצא לך לא מעט כסף וסירבול

אני חושב שכדאי לך קודם לברר כמה עולה מערכת גלים מוכנה , יש סיכוי שזה יהיה יותר זול (כמו שאני מכיר את המחירים של הציוד לאקווריומים, אין סיכוי , אבל מי יודע? )

קובי
Tuesday 02/04/2002, 12:28
אין צורך בשני שעוני שבת - ואין צורך בשתי מערכות משני צידי האקווריום. זו לא בריכת גלים - אלא מדמה ים. אם שמת לב - גלים לא הולכים "קדימה ואחורה" אלא "קדימה או לא". יש כיוון זרימה אחיד - שפעם הם זורמים דרכו ופעם הם לא זורמים דרכו. בכל מקרה אין תנועה של גלים מן החוף חזרה ללב הים.

מדובר במערכת אחת של שניים שלושה ראשי כוח שמחוברים למפצל היושב על שעון שבת דיגיטלי אחד. מערכות גלים עולות מעל 1000 שקל. יש משוכללות יותר שבהן דופן שלמה קופצת קצת קדימה ויוצרת גל בכל נפח המים.

rms
Friday 13/12/2002, 17:57
אז נכון שאני מחייה נושא די רדום, אבל זאת מכיוון שאני עושה עכשיו
מעבר על כל הפורום מסופו ועד תחילתו מהסיבה הפשוטה : גם אני רוצה שיהיה
לי אקווריום מים מלוחים (על משקל שירו של פוליקר :lol: ) .

השאלה שהכי מסקרנת אותי כרגע היא כמה סה"כ הוצאת על כל האקווריום.
מכיוון שכמעט הכל נעשה בצורה של DIY, מעניין יהיה להשוות את המחיר
לזה של אקווריום קומפלט שנקנה בחנות.

גם אשמח לקבל סטטוס עכשיוי של האקווריום...

תודה!

אודי רוסו
Friday 13/12/2002, 19:00
למה הכוונה סה"כ הוצאות. הקמת אקוריום ריף או אחזקתו השוטפת?.

rms
Friday 13/12/2002, 19:54
הכוונה היא מה סה"כ ההוצאה שהייתה לו על ציוד ..
למשל את הסאמפ הוא בנה לבד, כך גם תאורה..

קובי
Friday 13/12/2002, 20:03
מאמא מיה
תן לי לחזור אליך עם השאלה הזו. הנושא בבדיקה ביני לבין המחשבון שלי והבנקאי שמאד לא אוהב אותי לאחרונה. אערוך את ההודעה הזו כשתהיה תשובה סופית (מזל שאני מנהל רישומים).

קובי
Saturday 14/12/2002, 13:39
העברתי את הדיון בסלעים חיים לעץ נפרד כדי שיקבל חשיפה גדולה יותר וממוקדת יותר.