צפה בגרסא המלאה : דגים לאקוואריום חדש


אלנה
Sunday 16/12/2001, 13:55
שלום לכולם. בשבוע שעבר שאלתי הרבה שאלות לגבי קנית האקוואריום ועיצובו, ועכשיו הגעתי לדגים (כנראה, לקראת שבוע הבא האקוואריום שלי יהיה מוכן לאיכלוס).
לאחר שהסתובבתי בחנויות, קראתי את הספר של דיק מילס ואתרים שונים באינטרנט, החלטתי איזה דגים אני רוצה פחות או יותר. כרגע הרשימה כוללת:

5 ברבוס ארבע-קווי
5 טטרות, עדיין לא החלטתי איזה, אבל לא נאונים
4 בוטיה ליצן
2 חתול מתהפך (אני מקווה שלא טועה בשם - זה ששוחה על הגב)
1 פלקו

לכל החבורה הזאת הייתי רוצה להוסיף 4 דגים יותר גדולים, משהו כמו 12-20 סנטימטר בגודלם המקסימלי, אבל כאן הסתבכתי. הייתי רוצה לשמוע איזה דגים בגודל זה יכולים להשתלב עם כל אותם דגים שהזכרתי מקודם כך שהם לא יציקו לאף אחד ואף אחד לא יציק להם.

אקוואריום שלי הוא בגודל של 101*41, גובה 50.

כל רעיון יתקבל בברכה.
תודה מראש, אלנה

צב ים
Sunday 16/12/2001, 14:23
מאיזו פירמה האקווריום שקנית בסוף? לא ראיתי אם כתבת הודעה שכבר קנית אותו. :smile:

אני מגדלת באקווריום שלי ציקלידים עם דגים מאד עדינים.

אולי תקבלי כמה רעיונות.


3 סקלארים - ציקלידים
6 אלטישפינוזות יפהפיות - ציקלידים

4 זברות דניו
2 ווינפרי - דג שקשה מאד למצוא אותו
5 קורידוראס מיקס (מנומרים) (אחד נחושתי)
3 גורמי ננסי
2 סוורומים - ציקלידים, אבל הם מציקים לסקלארים שלי.

היו לי חתולי מיטוס, חתול מתהפך בצבע שחור. לא הייתי ממליצה לך לקנות אותם, כי קניתי פעם 10 גופים לאקווריום שלי, והחתולים אכלו לי 7 גופים בערב אחד.
ראיתי בזו לנד, על כביש החוף, מבחר יפה ומעניין של טטרות.

שכחתי לשאול, האם בהאקווריום שלך תהיה צמחייה? שכן צריך לבחור דגים מתאימים.


<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: צב ים בתאריך 2001-12-16 06:24 ]</font>

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: דג זאב 1 בתאריך 2001-12-16 15:05 ]</font>

shoonra
Sunday 16/12/2001, 14:29
טוב, בואי נתחיל בזה שאין דבר כזה "לא יציקו להם ושהם לא יציקו לאף אחד" שלום ושלוה כזו לא קיימים בטבע ובמיוחד באקווריום שסוגר מינים שונים ביחד על אפם ועל חמתם.
מינים שלוים מידי יסבלו קצת מהמינים הקטנים והמהירים , ואילו מינים אגרסיביים מידי יעשו בהם שמות
למזלנו יש מינים שיכולה לישרור בינהם "הפסקת אש" ואותם אפשר לשים ביחד

טוב אחרי הסקירה שלי את עולמם האכזר של הדגים הנה ההמלצה שלי:
גורמי אור ירח :דג כסוף מאוד עדין וביישן אבל חזק ויודע לשמור על עצמו
גורמי פנינה : דג חזק ושקט אם כי קצת יותר אגרסיבי מהקודם אבל בכל זאת הוא יסתדר באקוריום כזה
סקלר: טוב, הדג הזה ציקליד אז הוא מעט שוחר מילחמה אבל רק מעט,יש לי זוג ביחד עם הרבה סוגי טטרות ואין שום בעיות מיוחדות (רק להשתדל לא לקנות אותו יותר מידי קטןוחלש),אגב אם את קונה סקלרים(שהם לדעתי הדגים האצילים ביותר שיש למים מתוקים חוץ מדיסקוס)אסור בשום אופן לשלב אותם עם ניאונים כי בטבע הם הטרף הטיבעי שלו

אלנה
Sunday 16/12/2001, 14:40
תודה על התגובות המהירות.

קודם כל תשובה לצבי ים: קניתי JUWEL, דגם RIO180, כתבתי את זה בהודעה הקודמת שלי שהתייחסה למיכל.

ועכשיו שאלה לכל מי שיודע: לגבי סקלרים - ממה שקראתי הבנתי שברבוס ארבע-קווי אוהב לנשוך סנפירים של דגים אחרים, לכן לא מומלץ להחזיק אותם עם דגים עם סנפירים ארוכים. האם מישהו התנסה בכך ויכול לחוות דעה?

אלנה
Sunday 16/12/2001, 14:42
ועוד שאלה לצבי ים: מה גודל האקוואריום שלך?

elminister
Sunday 16/12/2001, 15:12
לא לגעת בברבוס 4 קווי !
זה דג "נושך סנפירים" ידוע ןאני מדבר מנסיון
אבל שוב תלוי איזה סוג דגים את מגדלת
אני מגדל בעיקר טטרות ודיסקוסים וההיתי ממליץ לך להתחיל עם דגי להקה שקטים...
כמו קשתות למינהם...

אבל יש לי שאלה אחרת...
איך את יודעת שהאק' שלך מוכן לאיכלוס של דגים?
הכלור התנדף? עשית בדיקת מיים בחנות?
הייתי ממליץ לך לבדוק את המיים,לפני הכנסת הדגים זה יכול לחסוך הרבה עוגמת נפש
ELMINISTER

אלנה
Sunday 16/12/2001, 16:27
האקוואריום שלי עוד לא מוכן לאיכלוס - אני מקווה שהוא יהיה מוכן לקראת שבוע הבא. אני עוד לא סיימתי לעצב אותו ועוד לא הוספתי מיים. את הזמן הזה אני רוצה לנצל על מנת להחליט איזה דגים להכניס לשם.
לגבי הבדיקה של המיים: מהי ואיפה עושים אותה?

amnon
Sunday 16/12/2001, 16:51
אקווריום חדש צריך לעבור את מחזור החנקן,שנמשך כ-3 שבועות , במשך זמן זה חלים שינויים בכימיית המים ובניית האקווריום מבחינה ביולוגית (בקטריות).ד"א ישנו חומר שאני משתמש להחיאת בקטריות נקרא :סטרס זים.
צריך להכניס מים לאקווריום אחרי שעברו טיפול חיצוני להורדת הכלור/כלורמין.(בדלי או גיגית למשך 24 שעות),
אחרי כשבוע שהמים באקווריום , בודקים את:
רמת האמוניה ,רמת הניטריט ,רמת ה-PH.
עם הזמן גם את רמת הניטראט,שעולה בהדרגה.
וכן אם תרצי להתאים דגים בצורה מושלמת כדאי לבדוק את קשיות המים .
את הבדיקות הנ"ל את יכולה לבצע בעצמך.
ואז כמובן את צריכה לקנות אותם (ערכות בדיקה)אני ממליץ על ערכות של:HAGEN.
או אני מכיר חנות בבילו סנטר שנקראת "קקאדו".
שם יש בחור בשם ארי, שישמח לעזור (הוא גם דובר רוסית).אני נעזר בו ,ואם תעברי שם מיסרי לו ד"ש מאמנון. :wink:

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: amnony בתאריך 2001-12-16 08:57 ]</font>

elminister
Sunday 16/12/2001, 19:49
ניתן אף ללכת לחנויות כמו דני-דג עם דגימת מיים והם יבדקו לך אותה חינם
אבל שווה לחכות 3 שבועות של המערכת בהרצה עד לבדיקה הנ"ל
ELMINISTER

קובי
Sunday 16/12/2001, 23:14
החבר'ה כאן שכחו לציין שאת צריכה להריץ את האקווריום על ריק לפחות שלושה ימים (עם פילטרים במלוא הקיטור) ואז להכניס דג סטרטר למים למשך מספר ימים.

אני ממליץ לך בחום שלא להכנס לתחום גידול בעלי חיים כלשהו בלי לקרוא מעט חומר רקע על הנושא. המלצתי לך בעבר על האתר שלי - אבל אחד העצים האחרים בפורום מכיל לינק לאתר של דיסקוס, ויש בו מדריך בהחלט איכותי למגדלים מתחילים.

עמירם ש.
Sunday 16/12/2001, 23:56
אלנה, בואי ננסה לעשות סדר בכל התשובות שקיבלת.

סדר הפעולות הוא כזה:

1. נוסף על כל הדברים שאת קונה לאקווריום, קני גם ערכה לבדיקת מים. היא חיונית לא פחות מגוף חימום או מזון לדגים. יש הרבה ערכות בשוק; הזולה ביותר שעושה פחות או יותר את העבודה היא הערכה Fresh Care של Red Sea (תוצרת ישראל).

2. לאחר שאת מסיימת להכין את כל האבזרים (כולל שטיפה טובה של החצץ והרתחה של העצים, אם יש לך, לפחות למשך כמה שעות), הרכיבי את האקווריום ומלאי אותו במים. למים הוסיפי אנטי-כלור מאיכות טובה המסוגל לנטרל גם כלור וגם כלורמין. אני ממליץ על האנטי-כלור של חברת Sera.

3. בשלב זה האקווריום מוכן להתחלת מחזור החנקן. את יכולה לעבור ישר לשלב הבא, אבל אם את רוצה לקצר את המחזור ולהקטין את הסיכוי לתמותה של דגי הסטרטר (ראי להלן), מומלץ שתרכשי בקבוק של חיידקים מוכנים (למשל Cycle או StressZyme) ותוסיפי למים בהתאם להוראות.

4. מחזור החנקן פועל כדלקמן (בקיצור): חלבונים מתפרקים והופכים לאמוניום (שהוא חומר רעיל). כאשר רמת האמוניום במים עולה, מתפתחים בפילטר חיידקים ההופכים את האמוניום לניטריט (שגם הוא חומר רעיל). כאשר רמת הניטריט במים עולה, מתפתחים בפילטר חיידקים נוספים ההופכים את הניטריט לניטראט (שהוא כמעט ואינו רעיל). ברגע בו התפתחו מספיק חיידקים, גם האמוניום וגם הניטריט נשמרים ברמה קבועה של אפס. את הניטראט בדרך-כלל מסלקים על-ידי החלפה סדירה של כמות מים מסויימת כל שבוע.

5. התהליך של התפתחות החיידקים אורך מספר שבועות. את יכולה לראות כאן (http://faq.thekrib.com/begin-cycling.html) הסבר על התהליך וגרף שיעזור לך לדעת למה לצפות. כל עוד התהליך לא הסתיים והפילטר לא התמלא בחיידקים, *אסור* לאכלס את האקווריום בדגים בהם את מעוניינת.

6. מחזור החנקן לא יתפתח אם לא יהיה באקווריום מקור לאמוניום. יש שתי דרכים לעשות זאת. דרך אחת היא להכניס לאקווריום 2-3 "דגי סטרטר". אלה דגים המסוגלים להתקיים גם ברמה גבוהה של חומרים רעילים, ו(איך להגיד את זה בעדינות) לא נורא אכפת לנו גם אם ימותו. הדגים האלה ייצרו אמוניום ויתחילו את התהליך. מקובל להשתמש בדגי גופי, מולי שחור או זברה דניו. לא יותר מ-2-3 דגים! דרך שנייה היא להימנע מדגים בשלב זה ובמקומם להכניס למים באופן קבוע תרכובת המכילה אמוניום (אמוניום כלוריד), אבל משום מה זו שיטה פחות מקובלת בישראל. אם את מעוניינת בפרטים על שיטה זו, אשמח למסור אותם.

7. בלי קשר לשיטה שאת משתמשת בה (דגי סטרטר או חומר כימי), כעבור כמה ימים התחילי למדוד את רמת האמוניום והניטריט במים. בימים הראשונים אין טעם למדוד, כי לא יקרה שום דבר. כעבור כמה ימים רמת האמוניום תעלה, תגיע לשיא ואז תתחיל לרדת ותגיע לאפס. תופעה דומה תתרחש (בהפרש פאזה) בקשר לניטריט. כאשר גם רמת הניטריט תגיע לאפס, *אז* את יכולה להתחיל לאכלס את האקווריום.

8. האמוניום והניטריט רעילים יותר ככל שה-pH גבוה יותר. אם יש לך מזל והמים שלך עם pH נייטראלי (בסביבות 7), יש סיכוי שדגי הסטרטר יחזיקו מעמד. אם ה-pH בסביבות 8 או יותר, אל תתפלאי אם הם יחלו ואפילו ימותו, ואל תתייאשי - זה רק סימן לכך שמחזור החנקן לא הסתיים.

השאלה המקורית שלך דיברה על הדגים שאת מעוניינת להכניס לאקווריום. כאן אני מצטרף למה שאמרו קודמי. למען האמת, הייתי מתרחק מרוב הדגים שהזכרת. ברבוסים הם נושכי סנפירים ידועים; חתול מתהפך הוא אמנם דג יוצא דופן, אבל הוא מתחבא רוב הזמן, וכשאינו מתחבא - הוא אוכל דגים קטנים; פלקטוסטומוס הוא דג מיותר שיש לו יותר מדי הפרשות המלכלכות את המים. אינני יודע איזה סוג אקווריום את מתכננת - קהילה או טורפים, עם או בלי צמחים. אם אדע, אוכל גם אני להוסיף לעצות שנתנו לך האחרים.

בהצלחה!

fish in heaven
Monday 17/12/2001, 02:31
עוד דבר בזכות FISHLESS CYCLE הוא שבניגוד לסטרטרים אפשר להכניס את כל הדגים ביחד ואין צורך לחכות שבועיים בין דגים - בדיוק להיפך, אם מחכים מאבדים את האפקט, יותר פרטים אפשר למצוא במאמרים על FISHLESS CYCLE (תסתכלי ב גוגל)
ולפי דעתי הענווה זאת הדרך העדיפה בהרבה על סטרטרים.

ד"א עדיף שהדגים הגדולים יותר ייכנסו אחרונים.
ובקשר לבחירת דגים - פעם אחרת :cool:

אלנה
Monday 17/12/2001, 16:19
קודם כל, תודה על התגובות.

הייתי שמחה לקבל פירוט על השיטה בה משתמשים בתרכובת שמכילה אמוניה. אם זה ארוך מדי כדי לפרט את זה כאן, אז אפשר גם לשלוח לי למייל elena@scubadiving.com

עכשיו בנוגע לסוגי דגים (דרך הגב, קראתי את כל המאמרים שיש באתר של אקוואריה מניה ודיסקוס, פשוט לא הזכרתי את זה. הבעיה שההבנה שלי בכימיה שואפת למינוס אינסוף, לכן כל מה שקשור לאמוניה, ניטריטים וניטראטים נקלט אצלי קשה). לאחר כל מה שכתבתם ירדתי מהרעיון של הברבוסים.
לגבי חתול מתהפך - זה פשוט טעות שלי, הכוונה היתה לשפמנון מהופך, אתמול חזרתי הביתה, פתחתי ספר וגיליתי את זה. לגבי פלקו - אם מוותרים עליו, איזה דגים יכולים לנקות את האצות במקומו?
כעקרון, כרגע אני לא מתכוונת להכניס לאקוואריום צמחים חיים, ואני רוצה להקים אקוואריום קהילתי. אבל, כפי שכתבתי קודם, אני לא רוצה להחזיק רק דגים קטנים, אני רוצה להוסיף כמה פרטים טיפה גדולים יותר, אך לא גדולים מדי (10-15 ס"מ).

שאלה נוספת - לגבי עצים הבנתי שצריך להרתיח אותם (כבר התחלתי אתמול). האם יש צורך להרתיח גם חצץ, אבנים וכלי חרס, או מספיק לשטוף אותם עם מיים חמים?

תודה, אלנה

עמירם ש.
Monday 17/12/2001, 16:49
הסבר בסיסי לגבי Fishless cycling תוכלי לקרוא בתגובה שלי בהודעה הזו (http://www.fishforum.34sp.com/viewtopic.php?topic=212&forum=1).

גם אם הידע שלך בכימיה אינו מושלם, את *חייבת* להיכנס לנושא ולהכיר אותו. כל עוד את מתעסקת רק במים מתוקים, העניין אינו מסובך. אחת ההגדרות הטובות ביותר שקראתי היא שהנושא העיקרי בתחזוקת אקווריום אינו הדגים אלא הכימיה של המים, ואני די מסכים.

ההרתחה של העצים לא נועדה רק לחיטוי אלא בעיקר להוצאת הצבע החום-אדום שהם מפרישים למים. את שאר הציוד אני לא מרתיח אלא טובל למשך כמה דקות בתמיסה של 5% אקונומיקה, 95% מים, ואחר-כך שוטף היטב וגם טובל בתמיסה של אנטי-כלור.

פלקו אוכל אצות, אם בכלל, רק כשהוא קטן. כשהוא גדל (ותאמיני לי שהוא גדל!) הוא הופך לדעתי למטרד. דגים טובים יותר לאכילת אצות הם אוטוצינקלוסים (דגים קטנים - צריך אחד לכל 25 ליטר בערך) או שמרלה. היזהרי - אם את מגדלת דיסקוסים, הם עלולים לנסות "לנקות" גם אותם.

ההמלצה שלי לדגי אקווריום קהילה הם: קשתות, טטרה קונגו (טטרה די גדולה), גורמי ננסי, צוות ניקוי המורכב מקורידורסים, אוטוצינקלוסים ואולי כמה בוטיה ליצן (אבל לא סוגי בוטיה אחרים!), אפשר גם סקלרים אם לא מתכוונים להכניס דגים קטנים. בתור דגי להקה קטנים אני ממליץ על טטרה לימון וכדומה, לא על קרדינלים וניאונים. הדגים שהזכרתי יסתדרו במים עם pH די נייטראלי (בין 7 ל-7.4). יש עוד הרבה אפשרויות, ובסך הכל זה שילוב של טעם אישי והתאמה של הדגים לתנאי המים וזה לזה.

קריב קריבנסיס
Monday 17/12/2001, 17:08
יש עוד סוג חביב של דג שהוא נקרא כריש כסף
אפשר למצוא אותו במגוון של גדלים מ5 ס"מ עד 15-20 הייתי ממליץ לקנות לפחות זוג

אלנה
Monday 17/12/2001, 17:24
עד כמה שידוע לי כריש כסף מגיע ל-35 ס"מ - לא קצת גדול מדי לאקוואריום מטר? תקנו אותי אם אני טועה.

הסניק סקין
Monday 17/12/2001, 17:24
מענין אף אחד לא הציע דיסקוסים
אלנה עצתי לך תיקני 6עד 8 דיסקוסים בגודל בינוני 20 עד 30 קרדינל 10 סרפות ניאון שחור גלו לייט וכ"ו צמחיה יפה (בלינוי)ויש לך אקוריום לתפארת אם תחשבי בכוון אוכל להדריך אותך יותר

קריב קריבנסיס
Monday 17/12/2001, 18:03
בטבע הוא מגיעה...
בחנויות אפשר גם לקנות אותו בגודל הזה ...
אבל באקווריום אני לא חושב...
תיקני 2 של 10 ס"מ אם הם כן יכולים לגדול אז הם יגדלו מאוד לאט בטווח ארוך של שנים...

fish in heaven
Monday 17/12/2001, 22:23
כריש כסף לא הייתי ממליץ אכן גדול מדי
בקשר לדיסקוסים - זה האקווריום הראשון שלה :smile:

אוקי אקווריום 1 מטר - מגביל אותך IMHO לדגים בגודל של עד 15 ס"מ.
2 גורמי פנינה = חלק עליון של אקווריום, דגים גדולים יחסית (10 ס"מ)
8 - זברות, דגי להקה חלק אמצעי-עליון
עוד להקה של 8-10 פרטים - טטרות (שחור,לימון, כו' - נאון/קרדינל לא מומלץ), רסבורות ושאר דגים בגודל הזה.
3 מולים/פלטי/סייפן
4 אוטו לטיפול באצות.
5 - בוטיה ליצן לקרקעית.

בסביבות ה-30 דגים לא מעמיס יותר מדי על האקווריום.

אפשרויות אחרות
* להחליף את ה4 אוטו בbristle nose pleco, פלקו אוכל אצות, קשיח וטוב מאוד, אבל נדיר בארץ
* בוטיה ליצן להחליף בלהקה של חצי תריסר קורידורס וזוג רמירז/אלטישפינוזה
* להקה אחד להחליף ב-4 קשתות ננסיות
* לשים שלישית סקלרים במקום מולי/סייפן/פלטי

והיד עוד פתוחה :smile:

אלנה
Tuesday 18/12/2001, 14:04
מה זה "אוטו" - באיזה שם הוא מופיע בספרים?

הסניק סקין
Tuesday 18/12/2001, 14:17
אוטו הוא כינוי לאוטוצינקלוס גדקטן מנקה עלים וזכוכיות מעולה אבל צריך לקנות לפחות 10 כדי שינקו אקוריום של מטר .והוא לא מומלץ עם ציכלידים תוקפנים

אלנה
Tuesday 18/12/2001, 15:22
ועוד שאלה לעמירם - או כל מי שיודע: כאשר עושים מחזור חנקן על ידי הוספת אמוניה, האם צריך להוסיף תרבית בקטריות שמוכרים בחנויות דגים, או שזה מיותר? אם כן, איך עושים את זה (תדירות, כמויות וכו')?

עמירם ש.
Tuesday 18/12/2001, 21:14
הוספת בקטריות תזרז את התהליך בכל מקרה. ההוראות מופיעות על הבקבוק.

בדרך כלל היצרנים ממליצים גם להוסיף בקטריות באופן שוטף ולא רק בעת בניית מחזור החנקן - אני אישית אינני מוצא בכך תועלת.

יחד עם זאת, כדאי להחזיק בקבוק של בקטריות באופן קבוע, משום שטיפולים אנטיביוטיים מסויימים עלולים לפגוע בחיידקים שבפילטר ולאלץ בנייה מחודשת של מחזור החנקן, ובמקרה זה (כשהאקווריום כבר מאוכלס) באמת חשוב שבניית המחזור תהיה מהירה.

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: עמירם ש. בתאריך 2001-12-18 13:16 ]</font>