צפה בגרסא המלאה : שתי שאלות בנושא האור וצמחיה


דג 10
Monday 13/05/2002, 21:59
שאלה 1. מה היא כמות שעות מינימלית ביממה לצמחיה בריא, מה כמות מקסימלית ומה כמות הרצויה??
שאלה 2.רק תגידו האם זה מותר ברמת העקרון.האם אני יכול לשנות מיום ליום את כמות השעות שהאור דולק כך שבממוצא יצא לי כמות אופטימלית. למשל יום א' 6 שעות , יום ב' 10 שעות , יום ג' 8 שעות??
תודה. :brow:

shoonra
Tuesday 14/05/2002, 10:30
אי אפשר לקבוע באופן כללי את הכמות המינמלית והמקסימלית, יש עוד משתנים כמו סוג התאורה וסוג הצמחיה

אבל הממוצע הנפוץ והמצליח הוא 11-12 שעות תאורה כשבפרק הזמן הזה יש הפסקה באמצע ל-3-4 שעות כדי למנוע יותר מ-6 שעות תאורה רצופות (זה אחד מהאמצעים להילחם באצות)

לשאלתך השניה התשובה היא פשוט לא!
כדי שהצמחיה תשגשג יש לתת לצמחים סבב של אור וחושך קבוע -הרי בטבע השמש לא זורחת כל יום מספר שעות שונה (ולכל החוכמולוגים 8) נכון שהזמן המדויק שבו השמש זורחת כל יום לא שווה אבל מדובר בעניין של שניות/דקות ספורות ולא שעות)
עוד סיבה היא שתהליך הפוטוסינטזה לא מתחיל במלו המרץ מיד עם הדלקת התאורה אלא כמה עשרות דקות או אפילו כמה שעות אחרי (תלוי בסוג הצמח ובעוצמת התאורה שהוא מקבל)

eran_c
Tuesday 14/05/2002, 13:39
גם בטבע הזויות של קרני האור לא תמיד ישירות

ככה שזה לא 12 שעות נטו...

asaf
Tuesday 14/05/2002, 16:01
כמה שההפסקה תהיה יותר גדולה אז יגדלו פחות אצות?...או יוחתר לאט?
כלומר עדיף 4 שעות מאשר 3?
ההבדל משמעותי או מזערי מאוד?

Wild Blue
Tuesday 14/05/2002, 17:09
אני אישית נגד הרעיון של הפסקת התאורה באמצע היום אני מעדיף לתת לצמחים 10 שעות תאורה רצופות ללא הפסקות. ככל שידוע לי תהליך הפוטוסינטזה בצמחים הוא איננו תהליך שעובד במכה: יש אור יאלה עובדים בשיא המרץ מיצרים חמצן סוכרים ומנצלים co2 אלא או יש אור יאלה כלורופיל תתעורר ותעיר גם את החברים שלך ותתחילו לעבוד.
כלומר לוקח זמן לכלורופיל (החלק בעלה הצמח שמבצע את הפוטוסינטזה) להתחיל לעבוד הוא קודם צריך ל"התעורר" ואז רק הוא מתחיל לעבוד והוא יעבוד רק אם האור מתאים וחזק מספיק בנוסף כל שינוי בכמות האור משנה את רמת הפעילות של הכלורופיל דבר שפוגע בצמח כי אין לו אספקה קבוע של סוכרים אלה משתנה.
בנוסף הכבוי של האור מפסיק את תהליך הפוטוסינטזה בשיאו רובכם מכוונים את ההפסקה לצהריים מתי שבחוץ שיא האור והצמחים בדיוק בנוייום ומכוונים לעבוד בשיא המרץ בשעה זו.
לעומתם האצות שבהם הכלורופיל הוא מועט יותר אך באותה מידה גם גודל האצה עצמה הוא קטן יותר ההפסקה לא משבשת יותר מידי את הפעילות של האצה כל מה שזה עושה זה מפריעה לגידול תקין.
לכן עדיף להשאיר את האור דולק רצוף ולתת לצמחים לצמוח כראוי ככה הצמחים יוכלו לנצח את האצות ביתר קלות על ידי ניצול המשאבים באקווריום.

דג 10
Friday 17/05/2002, 12:35
תודה ועוד שאלה.יש לי אצות חומות שמופיעות על העלים של הצמחים בלבד. כל הצמחים כבר "נדבקו". האצות נראות כמו אבק חום שיורד אומנם עם היד אבל זה לא להרבה זמן אחרי יומיים הן מופיעות שוב.
מה קורא עם פוטוסינטזה?? זה מפריע לעלים לקבל את האור??
שאלה הכי חשובה : האם ה"אבק" החום הזה פוגע ממש בצמחים ועלים או שהצמחים יכולים לגדול גם איתו?? (נגיד אני יכול לנקות את העלים פעם בשבוע ואין אפשרות להוריד את ה"אבק" כל יום אז ישאר קצת)
תודה.

תיקנתי שגיאות כתיב,
עומרי

asaf
Friday 17/05/2002, 15:48
האצה החומה שיש לך, היא לא ממש אצה, אבל זה מתקיף באקוריומים חדשים.
בדיוק גם אני נתקלתי בבעיה הזו וחיפשתי (ועדיין מחפש) איך להפטר מזה.
כעיקרון, נאמר לי שאחרי שבועיים-שלוש זה נעלם.
זה אכן מפריע לקיום פוטוסינתזה ולכן זה מהווה בעיה. כנראה שכמה אוכלי אצות יפתרו את הבעיה הזאת עד שהיא תעלם.
הנה עץ באנגלית שכדאי לך לקרוא:
http://www.fishindex.com/forum/showthread.php?s=&threadid=14126

בהצלחה (לך ולי) :wink:

עמירם ש.
Friday 17/05/2002, 21:18
אני חולק על דעתו של Wild Blue, מניסיון ולא מתיאוריה.

מה שאתה אומר הוא שהפסקת צהריים מעודדת גידול אצות, בעוד שתאורה רציפה פוגעת בהן ("הצמחים יוכלו לנצח את האצות ביתר קלות").

ניסיתי כמה שיטות להילחם באצות. השיטה הטובה ביותר, בעלת התוצאות המובהקות ביותר (למעט חיסול ע"י כלור :wink: ), היתה הפסקת הצהריים. מאז שהנהגתי אותה פחתה בעיית האצות אצלי באופן קיצוני, ובשני אקווריומים שהנהגתי בהם הפסקת צהריים מהיום הראשון - והמדובר באקווריומים אם תאורה חזקה - לא היתה בעיית אצות מעולם, כבר כמעט שנה.

לא התעמקתי בשאלה מדוע. קראתי שהסיבה היא שהאצות מתחילות להתחלק ולגדול באופן משמעותי רק אחרי תאורה של שש שעות לפחות, בעוד שלצמחים זה לא משנה. אני לא יודע אם זה נכון, וזה גם לא ממש מעניין אותי. מה שחשוב לי שהשיטה עובדת, ועובדת היטב.

אני מניח שהטענה "הצמחים יוכלו לנצח את האצות ... על ידי ניצול המשאבים באקווריום" פועלת רק אם המשאבים מאוזנים לחלוטין (ר' חוק המינימום של לייביג). אם המשאבים אינם מאוזנים, הרי שהצמחים לא יצליחו לנצל את כולם ללא תלות בכמות התאורה, והאצות - שאינן כפופות לחוק הנ"ל - יגדלו ויתרבו כתוצאה מהתאורה. והניסיון מראה שאיזון מוחלט של המשאבים פשוט בלתי אפשרי במציאות. תמיד יהיה קצת יותר מדי חנקן, או קצת פחות מדי ברזל, או קצת יותר מדי זרחן - אין שום אפשרות מעשית לאזן הכל.

המלחמה בין מצדדי ההפסקה ומתנגדיה ידועה ומוכרת לי. המתנגדים טוענים בין השאר שההפסקה יכולה להלחיץ את הדגים. הלוואי שהייתי יכול לוותר עליה ולשמור על תאורה יותר טבעית. אבל המלחמה באצות היא לצערי בעלת עדיפות.

Wild Blue
Friday 17/05/2002, 22:09
אני גם מדבר מניסיון של שנים ואצלי יש תאורה אימתנית ואין בעיה של אצות והצמחים מסגסגים בצורה מוגזמת אפילו. ובלי הפסקת צהרים :stop:
מלחמה באצות אבל צריכה להתרחש במספר חזיתות וכמו ששונרא ניסח את זה:
תשתמש בלוחמה קונבנציונלית (הפחתה בכמות האור,החלפות מים סדירות, הזזת האקווריום מתאורת שמש ישירה)
תשתמש בלוחמה ביולוגית (דגים אוכלי אצות,צמחיה מהירת גידול)
תשתמש בלוחמה כימית (סופחי פוספטים בפילטר)
רק אל תשתמש בלוחמה גרעינית (קוטלי האצות למינהם) שתחסל לך יחד עם האצות גם דגים

ובכל המקרים שפגשתי ניסיון של טיפול מכיוון אחד בלבד אף פעם לא מצליח לכן צריך לשלב אני משלב עזרה לצמחים (אור, דשנים, co2) אכילת אצות (שועלים מעופפים, אנציטרוסים, פיקוליטות) החלפות מים (מניעת עודף חנקות ופוספטים) ושימיש בכבול שלפי מאמרים שונים בעיקבות שינוי צבע המים הוא מונע מאצות את אורכי הגל של האור שהם זקוקים להם בעוד שהוא לא חוסם את אורכי הגל שהצמחים צריכים.

אבל אני חושב שזה תמיד יהיה אחד מהווכוחים שאי אפשר להכריע בהם בגלל שלכל אחד באקווריום ובבית התנאים שונים ומה שהלך לאחד לא תמיד ילך לאחר.

יב
Saturday 18/05/2002, 08:02
מנסיוני, הרעיון של הפסקת צהריים בת 4 שעות שאימצתי מהפורום, פעלה בצורה טובה מאוד.
הייתי צריך לנקוט גם בצעדים אחרים כמו, בתחילה, ניקוי בידיים, אוכלי אצות למיניהם, טבילה בתמיסת כלור. לאחר הניקוי מאצות, כרגע שמירה על "משטר תאורה" עם סייסטה. שומר על מצב שכמעט ולא ניתן למצוא אצות על הצמחים. המעט שמופיע נעלם כנראה בקיבתם השמנמנה של הדגים והשרימפס ג'פוניקה שזהו תפקידם באקווריום.